Alpha Universe-verhaal in detail
Alpha Universe-verhaal in detail
Verscholen schoonheid: Rome op beeld 

Massimo Siragusa 

“Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat het lelijke en de chaos op hun eigen manier mooi zijn. Je moet er alleen wel naar op zoek gaan.” Dit zegt Massimo Siragusa over zijn twee jaar durende project over 'le borgate' (de voorsteden).

Zijn beelden van de chaotische bebouwing rondom Rome vormen een intrigerende, uitdagende verzameling. Op de foto's zien we een wirwar van stedelijke wildgroei in bewust rommelige frames.

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 een lege scène met een afgebladderde rode muur met ramen

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/11.0, ISO 400

Niet bij elkaar passende gebouwen en rommelige architectuur zijn bedekt met graffiti en gefotografeerd door omheiningen van gaas. Kluwen straatmeubilair en lantaarnpalen komen samen met de geparkeerde auto's die in smalle straatjes weggestopt zijn en de eeuwenoude architectuur vormt een contrast met de moderne hoogbouw. De combinatie kan een verschrikkelijk onverzorgde indruk geven, maar als je beter kijkt, zie je een collectie van samenhangende schoonheid. Wie zijn best doet, kan balans en charme vinden in deze chaos.

“Fotografie is een taal en heeft net als elke andere taal zijn eigen regels”, legt Massimo uit. “Voor fotografie staan die regels bijna nooit los van de wens om formele harmonie te creëren en ze hangen niet af van de zogenaamde 'schoonheid' van een onderwerp. Als fotograaf kun je ervan maken wat je maar wilt.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 muurschildering van drie dansende dames

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Voor Massimo is dit een gebruikelijk project, want hij kijkt met zijn fotografie naar “de transformatie van een gebied door middel van langetermijnprojecten die vaak tot een boek of tentoonstelling leiden”.

Toch was het niet makkelijk om voor dit project te fotograferen. Hij kwam gaandeweg voor een aantal uitdagingen te staan, die hij aanging met zijn α7R II en α7R III. “Om te beginnen,” zegt hij, “zijn er in sommige delen bijzonder hoge misdaadcijfers. Vaak moest ik dus snel te werk gaan om zo min mogelijk op te vallen en geen reactie uit te lokken.”

Hij vertelt: “In dat soort situaties waren er vooral twee eigenschappen van mijn Alpha-camera's die goed van pas kwamen: het kleine formaat en de onopvallendheid. Hierdoor kon ik fotograferen zonder te veel aandacht te trekken. En dankzij de SteadyShot INSIDE-stabilisator met vijf assen kon ik zonder statief een relatief lange belichtingstijd gebruiken. Doordat ik de camera in de hand hield, kon ik snel fotograferen en weer doorgaan.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 het bord van een fysiotherapeut in rome

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/60s @ f/11.0, ISO 400

De SteadyShot-stabilisatie was extra belangrijk omdat Massimo graag zo veel mogelijk details laat zien in zijn foto's. Dankzij de combinatie van de sensoren met hoge resolutie van de α7R-serie en Massimo's bewuste keuze om alleen kleinere diafragma's te gebruiken, kon hij de kleinste details naar voren halen in deze scènes met veel texturen.

Hij legt uit: “Ik gebruik over het algemeen een heel klein diafragma voor maximale scherptediepte en om het onderwerp perfect scherp te krijgen. Ik wil dat je elk detail in mijn foto's goed kunt zien. Elk stukje van het onderwerp, elke graffititekening, elke reclameposter, elke kentekenplaat: het zijn allemaal essentiële elementen die je iets over de betreffende plek vertellen.”

Ook het enorme dynamische bereik van de sensor van de α7R-serie speelde een belangrijke rol. Hierdoor had Massimo meer controle over de vele hooglichten en schaduwen, kenmerkend voor architectuurfoto's, die werden versterkt door de zon. “De beelden van de α7R zijn van zo'n goede kwaliteit dat de postproductie heel makkelijk is”, legt hij uit. “Hierdoor kan ik eenvoudig de details behouden in heldere hooglichten en donkere schaduwen.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 muurschildering van een gemaskerde dame

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Op Massimo’s foto's zijn geen mensen te zien, alleen graffiti en standbeelden die de mensen in deze plaatsen vertegenwoordigen. Hij zegt: “Ik geloof dat plaatsen ons vaak meer over onze cultuur en samenleving vertellen als er geen mensen zijn.” En toch hebben de foto's, ondanks de leegte, een onmiskenbare menselijkheid.

Die menselijkheid komt deels door Massimo's constante gebruik van een standaardlens, waarvan de natuurlijke weergave heel dicht bij dat van het menselijk oog komt. Hij gebruikt de FE 55 mm f/1.8 ZA-lens en zegt hierover: “Dit is de perfecte lens om ergens 'binnen te komen', maar tegelijkertijd enige afstand te houden. Bij dit soort projecten vind ik het belangrijk om aan één brandpuntsafstand te wennen. Hierdoor kan ik me op het subject concentreren en direct het juiste perspectief vinden.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 muurschildering van een zwangere wonder woman

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Of toeschouwers die visie van eenvoudige, verstoorde schoonheid overnemen, een documentatie van sociale en economische verandering zien, of iets diepers in het menselijk bestaan waarnemen, bepalen ze zelf. Massimo zegt: “Toch ben ik ervan overtuigd dat dit soort visueel onderzoek een belangrijke manier is om een plek te leren begrijpen. En door dat te doen, ontdek je hoe je er als fotograaf in past.”

Uitgelichte producten
ILCE-7RM2
α7R-II met full-frame back-illuminated beeldsensor

ILCE-7RM2

SEL55F18Z
Sonnar T * FE 55 mm F 1.8 ZA

SEL55F18Z

Gerelateerde artikelen
Massimo Siragusa
alpha universe

Massimo Siragusa

Italië

"Voor mij is fotografie in de eerste plaats een middel om je uit te drukken."

Profiel bekijken


x