Alpha Universe-verhaal in detail

Vliegen en landen

Uros Podlogar

“Ik kom uit Slovenië, een relatief klein land. Je ziet er maar weinig helikopters. Toen ik jonger was, was ik altijd geïntrigeerd door helikopters en ik wilde er graag mee werken.” 

Jaren later kwam Podlogars wens uit. Hij kreeg de kans om fotografie te combineren met zijn liefde voor helikopters.

uros podlogar sony alpha 7RM3 twee helikopters die laag boven het strand vliegen met bergen op de achtergrond

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/50s @ f/11, ISO 50

Uros staat bekend om zijn avontuurfoto's van mensen die extreme sporten beoefenen op ruw terrein. Hij gebruikt dezelfde filosofie voor zijn luchtfoto's van helikopters.

“Het landschap is een van de belangrijkste elementen in mijn shots. Het vormt de achtergrond voor de foto van de helikopter”, legt hij uit. “Het is heel belangrijk om iets unieks en indrukwekkends in het landschap te vinden, want daardoor valt het shot op.” Zonder landschap is het shot niets waard, vindt Uros.

uros podlogar sony alpha 9 een zwarte helikopter die door de himalaya in nepal vliegt

© Uros Podlogar | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/14, ISO 50

Als Uros het over een 'geweldig landschap' heeft, overdrijft hij niet. Zijn samenwerking met Bell Helicopters heeft hem naar een aantal van de meest iconische plekken ter wereld gebracht. “Een van de grootste projecten waaraan ik heb gewerkt, was toen ik in Nepal rond de Mount Everest vloog. Ik heb ook rondom de berg Fuji in Japan en in Zuid-Afrika over kuddes zebra's gevlogen.” Tijdens zijn laatste reis ging hij naar het prachtige kustlandschap van Vietnam.

Elke locatie is heel anders, dus elk project moet zorgvuldig worden gepland. Er wordt onderzoek gedaan naar het landschap, zodat Uros precies kan bepalen waar hij en de helikopters moeten zijn voor het beste shot. En net als voor elke andere landschapsfoto zijn het moment van de dag en de richting van de zon cruciaal. Hij vertelt enthousiast: “Het licht is enorm belangrijk. Hiermee valt of staat het shot.”

uros podlogar sony alpha 7RM3 twee helikopters die laag boven het strand vliegen met de bergen van vietnam op de achtergrond

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/9.0, ISO 50

Helikoptervluchten zijn uiteraard niet goedkoop, dus het is belangrijk dat alles precies en snel gebeurt. Uros legt uit dat er twee verschillende stijlen helikopterfotografie zijn: vanuit een andere helikopter in de lucht fotograferen of vanaf de grond fotograferen. “Soms zet de helikopter me af op een spectaculaire plek en dan vertrekt hij weer zodat ik de shots kan maken, maar vaak fotografeer ik vanuit een andere helikopter”, zegt hij.

uros podlogar sony alpha 7RM3 een helikopter vliegt hoog boven de zee met schepen in de verte

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/8.0, ISO 50

Doordat Uros’ helikopterbeelden vanuit de lucht zijn gemaakt, onderscheiden ze zich van foto's die vanaf de grond zijn gemaakt. Vaak hebben die een blauwe lucht als achtergrond. Het is echter lastiger om een bewegend object te fotograferen zonder vaste grond onder je voeten, vanuit een ander bewegend object en met de trillingen van de rotorbladen die de helikopter vooruit laten bewegen.

“Je hebt maar weinig tijd, dus je moet zelfverzekerd zijn. Je krijgt geen tweede kans”, zegt Uros. Hij vervolgt: “Ik vertrouw op de beeldstabilisatie van de Sony α7R III en dankzij de lange accuduur hoef ik in de lucht geen tijd te verspillen aan het verwisselen van de accu. Ik heb apparatuur nodig waarop ik kan vertrouwen.”

Als je een bewegend onderwerp fotografeert, moet je doorgaans de snelst mogelijke sluitertijd gebruiken om vervaging te voorkomen. Als je een helikopter fotografeert, kun je hiermee echter de rotorbladen stilzetten, waardoor het lijkt alsof de helikopter alleen maar stil in de lucht hangt. Uros heeft daarom de juiste balans gevonden tussen een sluitertijd die de vliegbeweging van de helikopter stilzet en de rotorbladen toch enigszins vervaagd houdt. Dit kleine teken van beweging brengt de foto tot leven.

uros podlogar sony alpha 7RM3 groothoekshot van twee helikopterpiloten in de cockpit

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/5.6, ISO 160

Een geweldig landschap is niet alleen goed voor buitenfoto's. Uros gebruikt doorgaans de Sony 24-70 mm f/2.8 GM- of de 70-200 mm f/2.8 GM-lens om helikopters te fotograferen, maar heeft ook de Sony FE 12-24 mm f/4 G-lens achter de hand.

Uros gebruikt deze supergroothoeklens om vanuit de cockpit van de helikopter te fotograferen. Zo krijg hij niet alleen de vele bedieningselementen op beeld die nodig zijn om een helikopter te besturen, maar nog belangrijker: de geweldige landschappen die door de voorruit te zien zijn, precies zoals de piloot ze ziet. Dit levert shots op die de kijker het gevoel geven alsof hij erbij was en benadrukt de enorme schaal van de geweldige landschappen waar deze helikopters doorheen vliegen.

Uros heeft er altijd van gedroomd om in helikopters te vliegen en ermee te werken. Hij is dankbaar dat hij daar nu de kans voor krijgt. Hij zegt: “Ik ben er erg trots op dat ik in de luchtvaart werk. Ik leer bij elk project iets nieuws en dat gebruik ik vervolgens bij het volgende project. Zo blijf ik mezelf altijd verbeteren.”

Uitgelichte producten

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm full-frame-camera met autofocus

ILCE-7RM3

ILCE-9

α9 met full-frame gestapelde CMOS-sensor

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

Gerelateerde artikelen

Uroš Podlogar
Alpha Universe

Uroš Podlogar

Slovenië

"Het is geen werk. Het is een passie. Of eigenlijk: het is liefde. Ga op zoek naar dat wat je het gevoel geeft dat je echt leeft, waar je hart sneller van gaat kloppen. En ga er dan volledig voor."

Profiel bekijken


x