Alpha Universe-verhaal in detail
Alpha Universe-verhaal in detail
Hoe ik film
Cinemagraphs maken met Virgo Haan 

Ik ontdekte cinemagraphs voor het eerst toen ik een artikel las over Jamie Beck en Kevin Burg, twee fotografen uit New York die zich lieten inspireren door de bewegende beelden op de krantenpagina's van de Harry Potter-films. Ik had die films ook gezien en het leek me geweldig om van dit soort bewegende beelden werkelijkheid te maken. Na een paar maanden proberen publiceerde ik mijn eerste cinemagraphs op Facebook. Het begon met simpele ideeën zoals alles stil zetten behalve de bewegende wijzers van een klok, maar daarna begon ik mijn ideeën verder te ontwikkelen.

Het idee

Om de aandacht van mensen te trekken, is een geweldig idee van essentieel belang. Om het idee goed te laten uitpakken, is het echter cruciaal dat je weet waar de cinemagraph wordt vertoond. Als de cinemagraph op Instagram wordt geplaatst, moet de beweging heel goed zichtbaar en duidelijk zijn. De beweging moet meteen beginnen, om de aandacht van mensen te trekken voordat ze verder bladeren. Als de cinemagraph echter op een groter scherm wordt vertoond, zoals een advertentie, kan de beweging subtieler zijn omdat deze nog steeds goed te zien is.

© Virgo Haan | Model: Lisete Altma | Makeup and Hair: Triin Lepp | Stylist: Konstantsija Ivanova

Flixel-module

Er moet ook een verrassingselement zijn om het voor kijkers interessant te maken. Ik maak bijvoorbeeld vaak een contrast tussen de bewegende en stilstaande onderdelen van de beelden. Misschien is de foto iets waarvan je normaal gesproken verwacht dat het beweegt, zoals waterdruppels die in de lucht blijven zweven, maar tegelijkertijd wappert het haar van het model in de wind.

© Virgo Haan | Model: Maria Sergejeva | Makeup and Hair: Maret Ubaleht | Lights: Heiki Laan

Flixel-module

Een verrassingselement kan ook worden bereikt wanneer het beeld eruitziet als een foto – zoals een portret - maar nadat er een seconde is verstreken, de persoon plotseling knipoogt, zoals in deze cinemagraph. Door die verrassing wordt de aandacht getrokken van de kijker, die zich echt op het beeld gaat concentreren en wacht totdat het weer gebeurt.

Een cinemagraph maken

Het lijkt misschien logisch, maar het is cruciaal om de camera helemaal stil te houden. Een statief is daarom essentieel. Ik film met een Sony α7R III en de FE 24-70 mm f/2.8 G Master-lens, want de camera doet alles wat ik nodig heb voor zowel foto's als video, terwijl de lens me veel flexibiliteit geeft om het juiste frame te krijgen.

© Virgo Haan | Client: Alexela | Agency: Age Creative | Lights: Heiki Laan |
Cat: Igor | Art Department: Viktoria Martjanova and Elisa Vesterinen

Flixel-module

Wanneer je cinemagraphs filmt, is het van belang dat de belichtingsinstellingen van de foto's en de video hetzelfde zijn. Op die manier kun je ze tijdens de post-productie gemakkelijk samenvoegen. Daarom zorg ik er altijd voor dat mijn camera is ingesteld op volledige handmatige belichting en witbalans.

Het is gemakkelijk om de camera stil te houden, maar als je een persoon wilt fotograferen, is het van belang dat die ook zo stil mogelijk is. Ik laat subjecten zitten, laat ze tegen iets aanleunen... allemaal om het subject zo min mogelijk te laten bewegen. 

© Virgo Haan | Client: Rohujuur Bakery

Flixel-module

Dit geldt ook voor objecten, zoals in deze cinemagraph. Het subject houdt een bagel vast die zojuist in tweeën is gescheurd. Wat je echter niet ziet, is dat er binnenin stokjes zijn verstopt om alles bij elkaar te houden zodat alles precies op zijn plek blijft. In dit beeld zie je druppelende druppels waaruit stoom opstijgt, wat de enige bewegende onderdelen zijn. De rest van het beeld is een stilstaande foto. 

Om echt alles uit het bewegende onderdeel te halen, neem ik de videobeelden op bij 120fps. Deze slow-motionmodus creëert een soepeler beweging die er smeuïg uitziet waardoor de beweging echt opvalt. Vaak benut ik ook andere filmfuncties zoals de timelapse-modus, die nog een surreëel element toevoegt. 

Post-productie

Ik maak gebruik van verschillende soorten software om mijn voltooide cinemagraphs te compileren. Om te beginnen maak ik de videolus met behulp van Adobe After Effects of Flixel Cinemagraph Pro. Het is de bedoeling de clip zo te bewerken dat het begin- en eindpunt een naadloze lus vormen die eindeloos kan worden afgespeeld, zonder jumps tussen de eerste en laatste frames. Soms pas ik een paar trucs toe om dit te doen, zoals clips omkeren wanneer ze aan het einde zijn gekomen, of ik gebruik vervagende overgangen. Meestal probeer ik echter beweging op precies dezelfde plek te laten starten en te stoppen wanneer ik film. 

© Virgo Haan | Model: Maria Sergejeva | Makeup and Hair: Maret Ubaleht | Lights: Heiki Laan

Flixel-module

Ik neem dan de foto en bewerk die in Adobe Photoshop. Misschien moet ik de kleuren iets aanpassen aan de videobeelden of iets van de foto bewerken. Zodra de foto is bewerkt, laad ik deze in Adobe After Effects of Flixel Cinemagraph Pro naast de lus, waar de onderdelen worden gelaagd. 

© Virgo Haan | Client: Solaris keskus

Flixel-module

De bovenste laag is de foto, waaronder de loop zich bevindt. Ik verwijder vervolgens voorzichtig een deel van de fotolaag, waardoor er een soort venster ontstaat waardoor de videoloop op de laag eronder te zien is. En zo wordt in wezen een cinemagraph gemaakt.

Uitgelichte producten
ILCE-7RM3
α7R III 35 mm full-framecamera

ILCE-7RM3

SEL85F14GM
FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL2470GM

FE 24-70mm F2.8 GM

SEL2470GM

Gerelateerde artikelen
Virgo Haan
alpha universe

Virgo Haan

Estland

"Ik doe mijn best om werken te maken die het dagelijks leven overstijgen."

Profiel bekijken


x