Alpha Universe-verhaal in detail

Hoe ik fotografeer | Rugby in actie met Terry Donnelly

Ik maak zo graag sportfoto's omdat er rondom elk evenement allerlei verschillende verhaallijnen zijn. Wat er op het veld gebeurt, is uiteraard belangrijk, maar er is meer dan dat. Je kunt zo veel verhalen vertellen.

Maar hoe vertel ik die verhalen door middel van mijn foto's? Lees hier een aantal tips.

Aan de slag

Welke sport je ook wilt fotograferen: voor goede foto's heb je kennis van de sport nodig en moet je weten op welke manieren het spel zich kan ontvouwen. Je moet op spelacties kunnen anticiperen en voorbereid zijn op dat ene shot als de kans zich voordoet, want je kunt een doelpunt of try maar één keer vastleggen.

terry donnelly sony alpha 7RIII groothoekshot van een rugbyveld voordat de wedstrijd begint, met vlammen die omhoog schieten vanaf de zijlijnen

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 12-24mm f/4 G | 1/500s @ f/4.5, ISO 2000

Bij snelle sporten zoals rugby is er geen tijd om na te denken over het aanpassen van de camera-instellingen of welke lens je wilt gebruiken. Je moet als het ware op gevoel werken en dat kan alleen als je goed weet hoe het spel werkt, over de juiste apparatuur beschikt en genoeg ervaring hebt. Als je net begint, kun je het beste bij de basis beginnen. Ga op zoek naar een sport die je aanspreekt en leer je apparatuur goed kennen door regelmatig te oefenen.

terry donnelly sony alpha 9 rugbyspeler die door de lucht vliegt om de bal op de grond te drukken voor een try

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 640

Geweldige foto's maken

Ik ga tijdens een wedstrijd altijd op zoek naar betekenisvolle momenten die een verhaal vertellen en die de foto's nieuwswaardig maken. Als ik bijvoorbeeld een rugbywedstrijd fotografeer, zoek ik naar acrobatische try's, emotionele vreugdemomenten en actierijke tackles. Al die momenten leveren geweldige foto's op die zowel op sociale media als in nationale kranten goed werken.

Je moet voor de beste foto's ook op de juiste plek staan. Hierbij ben je erg afhankelijk van de beperkingen die in het stadion gelden, maar de posities hangen ook af van mijn visie voor de foto's. Soms richt ik me specifiek op één club of een bepaalde speler. Als een speler bijvoorbeeld zijn honderdste wedstrijd speelt of als we verwachten dat iemand een nieuwe mijlpaal behaalt, let ik extra goed op vanuit welke positie en welke hoek ik fotografeer, zodat de kans op dat perfecte shot het grootst is.

terry donnelly sony alpha 9 twee tegenstanders die een rugbyspeler tackelen terwijl hij een try probeert te scoren

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 640

De juiste apparatuur

Ik gebruik standaard de α9 en de α7R III. De α9 is mijn 'alleskunner' en ik gebruik hem vaak samen met de FE 400 f/2.8 G Master- en de FE 70-200 f/2.8 G Master-lens om snelle actie vast te leggen.

De α7R III gebruik ik voor groothoekbeelden, samen met de FE 16-35 f/2.8 G Master- of FE 24-70 mm f/2.8 G Master-lens, afhankelijk van het stadion waarin ik werk en het type foto dat ik zoek. Soms gebruik ik ook de α7R III om van veraf te fotograferen. Ik plaats de camera dan achter het doel of de trylijn, zodat alles klaarstaat voor het perfecte actieshot.

Met de combinatie van deze lenzen ben ik overal op voorbereid, vanuit elke positie.

terry donnelly sony alpha 9 rugbyspeler die met een vastberaden blik over het veld rent met de bal in zijn handen

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 1600

De juiste instellingen gebruiken

Ik gebruik altijd handmatige belichting tijdens het fotograferen. Voordat de wedstrijd begint, voer ik een belichtingsmeting uit op basis van het gras in het midden van het veld en dan zet ik de instellingen vast. Hierdoor is de belichting in al mijn foto's van de hele wedstrijd consistent.

Bij het fotograferen van zo'n snelle sport is de modus voor continue automatische scherpstelling heel handig. Hiermee kan ik de kristalheldere shots maken die ik nodig heb. Ik stel ook scherp met de knop aan de achterkant. Scherpstellen is uitgeschakeld als functie voor de ontspanner. Met deze knop wordt dus alleen de foto gemaakt. Ik gebruik een knop aan de achterkant, vaak de AE-L, om de autofocus van de camera te activeren. Zo is er geen vertraging als ik de sluiterknop indruk.

terry donnelly sony alpha 9 rugbyspeler die met de bal rent

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

Ten slotte: probeer met 20 fps te schieten als je je op de actie richt. Voor mij biedt dit veel meer kansen om op een belangrijk moment het perfecte shot te maken. Het is belangrijk dat de bal in het shot te zien is, of een bepaalde emotie. Als ik die mis, is het moment voorbij en als dit stukje niet klopt, zijn al mijn andere inspanningen voor niets geweest.

Uitgelichte producten

ILCE-9

α9 met full-frame gestapelde CMOS-sensor

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm full-frame-camera met autofocus

ILCE-7RM3

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Gerelateerde artikelen

Terry Donnelly
Alpha Universe

Terry Donnelly

Verenigd Koninkrijk

"Hoewel ik verschillende soorten foto's maak, is er een overlap tussen de vaardigheden die ervoor zorgt dat mijn werk beter wordt. Ik heb me altijd graag met verschillende fotografiegenres beziggehouden en geloof er heilig in dat we moeten fotograferen waar we het meest van genieten, omdat we daarvan groeien."

Profiel bekijken


x