terry donnelly sony alpha 9 drie rugbyspelers vechten om de bal

Hoe ik fotografeer | Rugby in actie

Terry Donnelly

My motivation to take sports images comes from all the different narratives that can surround each event. Although it’s obviously key, it’s not just about what is happening on the pitch; there are so many stories to be told. But how do I go about telling these stories through my photography? Here are just a few insights. Getting started Regardless of what sport you want to photograph, to be successful it is absolutely essential that you understand the sport and the way the play can unfold. You have to be able to anticipate the game play and be ready to take a great shot as the opportunity presents itself, as there will only be one opportunity to capture a goal or a try.

terry donnelly sony alpha 7RIII groothoekshot van een rugbyveld voordat de wedstrijd begint, met vlammen die omhoog schieten vanaf de zijlijnen

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 12-24mm f/4 G | 1/500s @ f/4.5, ISO 2000

Bij snelle sporten zoals rugby is er geen tijd om na te denken over het aanpassen van de camera-instellingen of welke lens je wilt gebruiken. Je moet als het ware op gevoel werken en dat kan alleen als je goed weet hoe het spel werkt, over de juiste apparatuur beschikt en genoeg ervaring hebt. Als je net begint, kun je het beste bij de basis beginnen. Ga op zoek naar een sport die je aanspreekt en leer je apparatuur goed kennen door regelmatig te oefenen.

terry donnelly sony alpha 9 rugbyspeler die door de lucht vliegt om de bal op de grond te drukken voor een try

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 640

Geweldige foto's maken Ik ga tijdens een wedstrijd altijd op zoek naar betekenisvolle momenten die een verhaal vertellen en die de foto's nieuwswaardig maken. Als ik bijvoorbeeld een rugbywedstrijd fotografeer, zoek ik naar acrobatische try's, emotionele vreugdemomenten en actierijke tackles. Al die momenten leveren geweldige foto's op die zowel op sociale media als in nationale kranten goed werken.

Je moet voor de beste foto's ook op de juiste plek staan. Hierbij ben je erg afhankelijk van de beperkingen die in het stadion gelden, maar de posities hangen ook af van mijn visie voor de foto's. Soms richt ik me specifiek op één club of een bepaalde speler. Als een speler bijvoorbeeld zijn honderdste wedstrijd speelt of als we verwachten dat iemand een nieuwe mijlpaal behaalt, let ik extra goed op vanuit welke positie en welke hoek ik fotografeer, zodat de kans op dat perfecte shot het grootst is.

terry donnelly sony alpha 9 twee tegenstanders die een rugbyspeler tackelen terwijl hij een try probeert te scoren

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 640

De juiste apparatuur

My regular setup is both the α9 and α7R III. The α9 is my ‘catch all’ piece of kit and I mostly use it with my FE 400 f/2.8 G Master and FE 70-200 f/2.8 G Master lenses capturing high speed action.

I use my α7R III for wide angle shots with the FE 16-35 f/2.8 G Master or FE 24-70mm f/2.8 G Master lens, depending on the stadium I am working and type of shot I am going for. Sometimes I’ll also use the α7R III to shoot remotely, placing it behind a goal or try line ready to capture a key action. Between these lenses I’m ready to cover all of the action wherever I’m positioned.

terry donnelly sony alpha 9 rugbyspeler die met een vastberaden blik over het veld rent met de bal in zijn handen

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 1600

De juiste instellingen gebruiken

I always shoot using manual exposure. I take an exposure reading from the grass at the centre of the pitch before a match starts, and then I will lock my exposure to that, which means that all my images have a consistent exposure throughout the game.

When shooting such a fast-paced sport, the continuous autofocus mode is really useful for helping me get the crystal-clear shots I need. I also use back button focusing, with the focusing disabled on the shutter release button, meaning my shutter release button only fires the shutter, and a rear button, typically AE-L activates the cameras AF. This means there is no delay in the shutter firing when pressing the shutter button.

terry donnelly sony alpha 9 rugbyspeler die met de bal rent

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

Ten slotte: probeer met 20 fps te schieten als je je op de actie richt. Voor mij biedt dit veel meer kansen om op een belangrijk moment het perfecte shot te maken. Het is belangrijk dat de bal in het shot te zien is, of een bepaalde emotie. Als ik die mis, is het moment voorbij en als dit stukje niet klopt, zijn al mijn andere inspanningen voor niets geweest.

Uitgelichte producten

Terry Donnelly

Terry Donnelly | Verenigd Koninkrijk

"Hoewel ik verschillende soorten foto's maak, is er een overlap tussen de vaardigheden die ervoor zorgt dat mijn werk beter wordt."

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

U hebt u geabonneerd