Het belangrijkste wat je moet onthouden als je een bruiloft fotografeert, is dat je een verhaal vertelt. Ik zoek altijd naar beelden die de dag mooi samenvatten. Het verhaal groeit met elke foto die ik neem en het zijn de kleine details en momenten die afwisseling toevoegen aan het geheel. Als je die momenten wilt vastleggen en die foto's wilt maken, komt het aan op organisatie, vertrouwen en de perfecte camera.
Alles draait om vertrouwen Als fotograaf met een documentaire-achtige stijl is het mijn taak om ongezien te werk te gaan, als het ware deel te worden van het interieur. Ik moet langzaam bewegen om de aandacht niet op mij te vestigen.
Hiervoor gebruik ik de stille sluiter van de Sony α7R III. Of ik nu documentairefoto's van een openbaar evenement maak of op een bruiloft fotografeer: de formule voor het vastleggen van de emoties van het subject is hetzelfde. Ik probeer zo veel mogelijk tijd door te brengen met de bruid en bruidegom, ze te leren kennen, meer over ze te weten te komen, te ontdekken hoe ze als persoon zijn en daarbij niets te missen. Ik wil dat de bruid, bruidegom en hun familie en vrienden zichzelf allemaal in mijn foto's herkennen en wil hun emoties goed vastleggen. Om dat te bereiken, moet je heel dichtbij komen. Daar is een vertrouwensband voor nodig.
Planning en voorbereiding
As much as I am there to document and react to the events around me, there is a lot of planning involved. I need to know the order of the day, meet the family members, and of course it is essential that I am respectful to the ceremony and the people around me. I try to plan as much as I can in advance so that I merge in to the surroundings and don’t get in the way of the day’s festivities.
However, despite all the planning you may have thought of, there is always an unexpected element and the more prepared you are, the more successfully you can react to those unforeseen events.
Een nieuw perspectief
Elke bruiloft en elke locatie biedt nieuwe kansen voor een ander perspectief. Vaak praat ik bijvoorbeeld met de dj om erachter te komen wat het bruidspaar van plan is met de eerste dans, voor het geval deze op een bijzondere manier eindigt, zoals met een confettikanon. Als ik die informatie heb, kan ik bepalen wat de juiste verlichting is voor de ruimte en waar ik het beste kan gaan staan om dat moment vast te leggen.
Soms brengt iets wat ik zie me op nieuwe ideeën. Ik was laatst op een bruiloft waar ik op een balkon stond en iets op straat geschilderd zag staan. Dat leek me wel wat voor een interessante foto van de bruid. Ik pakte de Sony RX0 erbij en gebruikte mijn smartphone als afstandsbediening met de Sony Imaging Edge-app. Zo kon ik die foto maken en tegelijkertijd klaarstaan voor het klassieke moment van het bruidspaar dat naar buiten komt. Ik ben altijd op zoek naar interessante alternatieve perspectieven die iets toevoegen aan het verhaal.
Ken je materiaal
It is vital to know how to use your camera to make the best of each situation. I currently use two Sony α 7R III cameras. A wedding is a long day of photography, and when I get tired the light weight is crucial for me.
One of the features I love about the α7R III is the electronic viewfinder. It has changed the way I expose my images as I now almost always use manual exposure. Because I can see the result that I am going to get live through the viewfinder I find it faster to manually adjust the exposure as needed. No matter how difficult the lighting situation is I can quickly adjust to it. I never have any problems shooting with the α7R III in low light conditions.
Focus op het belangrijkste
The eye is the most important part of any image with a person in it. With this in mind I usually use continuous autofocus mode and combine this with the Eye AF mode. This enables me to make sure that the subject’s eye is pin sharp in every image.
Mounted to my cameras are the Zeiss Batis 25mm f/2 lens and Sony FE 55mm f/1.8 ZA lenses, and I also carry a Sony FE 12-24mm f/4 G lens in my bag. The 25mm and 55mm provide me with a good standard field of view, but the wide-angle 12-24mm lens is incredible. It is very light and enables me to get really close to the subject. Being close and wide is often needed as there simply may not be enough room to move further back, or you may want to fill the frame with a small detail, to add a point of interest. As much as possible I like to get the image perfectly framed inside the camera when I take the shot, but this isn’t always possible. Perhaps I didn’t have time to get as close as I wanted or I was further away so as not to interrupt a moment. However, none of this is an issue as the Sony α7R III and its 42.4 megapixel full frame sensor offers me the resolution and detail I need to crop without fear.
Blijf leren
Het is vooral belangrijk dat je nooit stopt met leren en altijd je kunst blijft beoefenen. Fotografie moet een passie zijn. Je moet een verhaal willen vertellen vanuit jouw oogpunt. Het is daarbij belangrijk om te blijven ontdekken: nieuwe technieken, nieuwe makers, maar ook jezelf. Bepaal je eigen taken, voel je eigen grenzen aan en los problemen met zo weinig mogelijk middelen op. Fotografie is een continu leerproces, want je perspectief verandert met de minuut en dat perspectief wordt steeds persoonlijker en wijzer.
"De geschiedenis wordt gevormd door mensen, hun passies en hun emoties."
Vind ons leuk op Facebook®
Volg ons op Twitter™
Abonneer op ons YouTube™-kanaal