Alpha Universe-verhaal in detail
Alpha Universe-verhaal in detail
In tijden van tegenspoed 

Andrea Frazzetta 

Is het vreemd dat een fotojournalist geïnspireerd raakt door een vlugge selfie die online is gepost? Misschien. Maar dit zijn dan ook vreemde tijden. Het zelfportret van verpleegkundige Alessia Bonari, dat ze aan het einde van haar 12 uur durende dienst in een door COVID-19 zwaar getroffen ziekenhuis in Noord-Italië maakte, is zonder twijfel een van de krachtigste foto's van de afgelopen maanden.

Fotojournalist Andrea Frazzetta vertelt: “Het was woensdag 11 maart 2020 en Alessia’s post had miljoenen mensen door heel het land bereikt. De afdrukken van het mondkapje dat ze de hele dag had gedragen, waren als wonden na een gevecht. Voor mij symboliseerde deze foto perfect wat er in de wereld speelde.”

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portret van een ic-medewerker in italië

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 400

Andrea vervolgt: “Halverwege maart was Noord-Italië het epicentrum van de COVID-19-pandemie geworden. In de regio Lombardije, waar het virus in het westen voor het eerst toesloeg, was een welvarend en geavanceerd gezondheidszorgsysteem plotseling veranderd in een oorlogsgebied.”

Andrea Frazzetta voelde zich door de crisis genoodzaakt om te reageren en dat deed hij zoals alleen een doorgewinterde fotojournalist zou kunnen. Hij maakte zijn eigen reeks foto's die over de historische strijd tegen dit dodelijke virus vertellen. Hij schoot een serie prachtige portretten in ziekenhuizen in Noord-Italië, tijdens de heftigste dagen van de strijd tegen het coronavirus. Deze foto's werden gepubliceerd in New York Times Magazine.

De weken daarna maakte Andrea portretten van medewerkers aan de frontlinie, in ziekenhuizen en klinieken in Brescia, Bergamo en Milaan.

“Het idee kwam voort uit mijn instinct,” zegt hij, “maar deze simpele impuls ligt ten grondslag aan veel fotografische documentaties en portretten. Tijdens tragedies richten we ons op de gezichten van de protagonisten. Zo vertellen we het menselijke verhaal en wat de crisis ons als volk heeft gekost.” 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portret van een verpleegkundige die aan het einde van een dienst haar mondkapje afdoet

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Andrea vertelt over de helden in zijn serie: “Dat zijn onder andere reddingswerkers, vrijwilligers, schoonmaakpersoneel, verpleegkundigen, dokters en hoofdartsen. Dertig subjecten in totaal, allemaal aan het einde van hun dienst gefotografeerd op het moment dat ze hun mondkapje afdeden. Ik wilde hun vermoeidheid in beeld brengen en in hun ogen kunnen aflezen waar ze mee bezig waren.”

Fotojournalisten zoals Andrea werken altijd op het randje van gevaar en hoewel deze situatie anders is dan in oorlogstijd, was het gevaar wel net zo echt. Maar dan onzichtbaar. “Het was zeker gevaarlijk, maar we hebben alle mogelijke voorzorgsmaatregelen getroffen. Ons werk brengt altijd wel wat risico met zich mee, maar ik was toch bang en ben ook geschrokken van de pijn die ik op de gezichten van mijn subjecten zag. Ik hoop dat mijn angst ook terug te zien is in de foto’s.”

Alle portretten zijn met een heel eenvoudige techniek gemaakt, vertelt Andrea: “Ik heb alleen een HVL-F45RM-flitser gebruikt, die ik in mijn hand hield. Deze was gescheiden van de camera en ik bediende hem met een draadloze FA-WRC1M-radiozender. Het was belangrijk dat ik snelle techniek gebruikte om tijd te besparen, maar ook dat de foto’s een rauwe uitstraling zouden krijgen. Ik wilde daarmee het moment weerspiegelen, en de situatie waarin ik fotografeerde. De mogelijkheid om een kleine, externe flitser zo makkelijk te bedienen, is voor al mijn werk nuttig.”

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 italiaanse politieagente die haar mondkapje opzet

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/3.5, ISO 400

De situatie bracht niet alleen veel emoties met zich mee, maar ook technische uitdagingen. Andrea legt uit: “Het is niet makkelijk om foto's te maken als je een beschermend pak aan hebt. Het mondkapje, de handschoenen, de overall en vooral de bril zitten enorm in de weg. Je kunt bijvoorbeeld niet door de zoeker kijken terwijl je fotografeert, dus je moet de monitor gebruiken. En het mondkapje vormt ook nog een psychologische barrière, want je subjecten kunnen je gezichtsuitdrukkingen niet zien. Hierdoor is het lastig om de band te krijgen die normaal gesproken zo belangrijk is voor het maken van portretten.”

Hoewel het hele project natuurlijk van belang is, spreken de portretten van Monica Falocchi en Marco Rizzi hem het meest aan. Andrea zegt hierover: “Vooral de foto van Monica is belangrijk geworden voor deze serie. Hij stond niet alleen op de cover van New York Times Magazine, maar staat ook echt symbool voor het verweer in tijden van tegenspoed.” 

De foto van Monica was een van de eerste portretten uit de serie. Andrea vertelt: “Deze foto liet me zien welke kant ik op moest met dit project. Toen Monica een paar minuten van de intensive care kwam, zette ze haar mondkapje af en keek ze recht door de camera naar me. In die blik zat alle pijn van de voorgaande nacht. Toen ze de camera had horen klikken, zette ze haar mondkapje weer op en ging ze terug naar haar patiënten, gedreven door plichtsbesef.” 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portret van marco uit het papa giovanni-ziekenhuis in italië

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/5.6, ISO 400

Over Marco, de directeur van de afdeling infectieziekten van het Papa Giovanni XXIII-ziekenhuis, zegt Andrea: “Deze foto is niet helemaal scherp. Ik vind hem technisch niet perfect, maar je ziet al het gevoel van dat moment in Marco’s ogen. Soms biedt imperfectie toegevoegde waarde. Hierdoor zien we het echte leven.”

Andrea moest deze portretten logischerwijs sneller maken dan normaal en dan ook nog met onhandige beschermende kleding tussen hem en zijn subjecten. “Elk portret kostte maar een paar minuten,” legt hij uit, “maar in die zeer korte tijd ontstond er toch een intense band met degenen die ik fotografeerde.”

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portret van een chirurg die aan het einde van een dienst zijn mondkapje afdoet

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Het was voor Andrea ook heel belangrijk om met de Sony α7R III en de FE 24-70 mm f/2.8 GM-lens te fotograferen, want hierdoor kon hij in zo'n complexe situatie toch snel en efficiënt werken. “Deze combinatie van camera en lens is licht, snel en betrouwbaar, en dat is heel belangrijk, want we konden het werk van deze mensen maar heel kort onderbreken. Om het fotograferen nog sneller en nauwkeuriger te laten verlopen, gebruikte ik gezichtsherkenning om scherp te stellen. Het brandpuntsbereik van 24 tot 70 mm is bovendien perfect voor mij. Hierdoor kan ik een portret visualiseren, maar heb ik voor het frame genoeg flexibiliteit om mijn subjecten context te geven.”

Nu het normale leven heel langzaam weer op gang lijkt te komen in Noord-Italië, hoopt Andrea dat zijn foto's een blijvende indruk achterlaten. “Het zal voor mij altijd een heel belangrijk project blijven, zowel professioneel als persoonlijk. De foto's zijn onderdeel geworden van een permanent archief hier in Italië waarin foto's van de pandemie worden verzameld. Fotografie is in dat opzicht heel belangrijk. De herinnering aan deze tijd moet ons hoop geven op een betere toekomst. Ik weet niet hoe het leven na het virus eruit zal zien, maar niets zal ooit nog hetzelfde zijn.” 

Uitgelichte producten
ILCE-7RM3
α7R III 35 mm full-framecamera

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

HVL-F45RM
Externe flitser met draadloze radiobediening

HVL-F45RM

FA-WRC1M

Draadloze radiozender

FA-WRC1M

Gerelateerde artikelen
Andrea Frazzetta
alpha universe

Andrea Frazzetta

Italië

"Fotografie is voor mij een ideaal verkenningsmiddel. Een manier om de wereld, anderen en meer van mezelf te ontdekken. Met elke foto 'neem' je iets en krijg je ook iets terug dankzij de betrokkenheid bij dat wat je vastlegt en door je eigen visie uit te drukken. Het is alsof je met elk shot een standpunt inneemt."

Profiel bekijken


x