Alpha Universe Story Detail

Het perfecte plaatje op de set

Christophe Brachet

Setfotograaf Christophe Brachet zegt: "Als je stills schiet voor een film, krijg je te maken met veel beperkingen. Om de gewenste shots te kunnen maken, moet ik rondsluipen als een kat. Ik mag de set en de mensen voor en achter de camera niet verstoren. Voor de meest realistische foto's moeten mensen vergeten dat ik er ben. Ik moet als het ware onzichtbaar zijn. Discreet zijn is een van de belangrijkste vaardigheden waarover ik in mijn werk moet beschikken."

Christophe Brachet Sony Alpha 9 dame in ouderwets kostuum in een veld vol klaprozen

© Christophe Brachet | Sony α9 + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/800s @ f/5.6, ISO 50

Christophe zegt dat het vroeger, voordat hij zijn Sony Alpha-uitrusting had, lastiger was. Die heeft echt een verschil gemaakt in de manier waarop hij foto's maakt op filmsets.

Hij legt uit: "Voor mijn werk was vooral de stille sluitermodus van spiegelloze camera's zoals de Sony α9, α7R III en α7 III, die ik nu gebruik, revolutionair." Hij herinnert zich nog hoe het hiervoor was: "Voor de meeste setfoto's werden zogenaamde 'blimps' gebruikt. Een soort aangepaste onderwaterbehuizingen waarmee we de sluiter geluidloos konden maken. Je moet nu eenmaal volledig stil zijn als je foto's maakt tijdens takes, anders kun je het geluid terughoren in de opnames."

Christophe Brachet Sony Alpha 7RII groep Franse acteurs in ouderwetse kostuums poseert voor de camera

© Christophe Brachet | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1000

Christophe heeft tien jaar ervaring als setfotograaf. Hij heeft zich de afgelopen tijd beziggehouden met kostuumdrama's en komedies, waaronder 'Le retour du Héros'. Dit project leverde hem en zijn camera nieuwe uitdagingen en kansen op.

Hij vertelt: "Ik raakte bij dit project betrokken via de regisseur, Laurent Tirard, en het was de eerste keer dat ik met actrice Mélanie Laurent werkte. Zij en de rest van het team maakten het project zo leuk, maar ook de kostuums en locaties van dit soort drama's zijn voor mij als fotograaf een heel rijk en interessant subject."

Christophe Brachet Sony Alpha 9 Jean Dujardin en Mélanie Laurent die tussen de filmtakes door samen lachen

© Christophe Brachet | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/500s @ f/2.8, ISO 100

Christophe vertelt: "Le retour du Héros was met name uitdagend omdat het slapstick is, dus de acteurs lachen nooit op beeld. Toch is het ter promotie van de film wel belangrijk om foto's te maken van de acteurs terwijl ze lachen, zodat mensen meteen begrijpen dat het om een komedie gaat. Om deze momenten vast te leggen, moest ik achter de schermen en op de set heel alert zijn." Dankzij de razendsnelle scherpstelling en opnames van de α9 kon hij deze en andere mooie momenten goed in beeld brengen.

Christophe Brachet Sony Alpha 9 Jean Dujardin galoppeert in een ouderwets kostuum op een paard

© Christophe Brachet | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/6400s @ f/2.2, ISO 50

Andere bepalende momenten waren toen hij een in een meer vallende actrice en een op een paard galopperende soldaat moest fotograferen. Christophe legt uit: "Voor deze twee foto's gebruikte ik de burstmodus van de α9 met 20 frames per seconde." Hierdoor kon hij het perfecte shot met het pakkendste beeld kiezen.

Hij zegt: "Als je op die manier fotografeert, hoef je niet bang te zijn dat je het subject verliest, want de focus van de α9 is extreem nauwkeurig en je kunt er volledig op vertrouwen dat de camera het subject volgt. Dankzij de combinatie van de framesnelheid en de scherpstelling kan ik me volledig op het subject richten."

Christophe Brachet Sony Alpha 7RII Franse acteur in lompen staat met een zak in de hand naast een postkoets

© Christophe Brachet | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/3200s @ f/1.8, ISO 100

Naast de 'livebeelden' die een setfotograaf moet maken, zijn er nog foto's voor promotiedoeleinden en stills van achter de schermen. Hiervoor gebruikt Christophe zijn α7R II.

"Mijn foto's worden gebruikt om de film te promoten en voor de posters," zegt hij. "Dit shot van acteur Jean Dujardin is midden in een scène gemaakt, maar ik wilde het realisme vastleggen dat de rekwisiteur had gecreëerd."

Christophe wordt ook vaak gevraagd om portretten te maken waarop de acteurs en sets in detail te zien zijn. Hiervoor vertrouwt hij op de hoge resolutie van de sensor van de α7R II: "Er werken veel kunstenaars mee aan filmproducties en ik wil dat al hun mooie werk terugkomt in de foto's", zegt hij.

Christophe Brachet Sony Alpha 7RII Jean Dujardin en Mélanie Laurent lachen terwijl de assistent met de filmklapper zich voorbereidt op een take

© Christophe Brachet | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/1600s @ f/1.8, ISO 100

Dankzij de mix van omgevingen en situaties moeten Christophe, zijn camera's en zijn lenzen overal op voorbereid zijn en altijd dezelfde precieze resultaten kunnen produceren. De belichting op de set kan bijvoorbeeld een uitdaging vormen. Christophe legt uit: "Het hoofd camera heeft de volledige controle over de belichting, dus ik moet met hem samenwerken en de door hem gecreëerde sfeer op beeld vastleggen." Gelukkig is fotograferen bij weinig licht geen probleem voor Christophe, want de sensoren van Sony zijn heel gevoelig en stil, zelfs bij zeer hoge ISO-waarden.

Christophe Brachet Sony Alpha 9 Jean Dujardin en Mélanie Laurent die in formele kostuums voor een paar kaarsen staan

© Christophe Brachet | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/125s @ f/1.8, ISO 1250

Om het beschikbare licht optimaal te benutten, gebruikt hij voornamelijk snelle prime-objectieven en zoomlenzen uit onder andere de G Master-serie van Sony. Hij gebruikt bijvoorbeeld de 24 mm f/1.4 GM, de Zeiss Batis 85 mm f/1.8, de Sony Zeiss 55 mm f/1.8 en de 24-70 mm f/2.8 GM.

Er zijn meer geweldige lenzen voor fotografen zoals Christophe. "Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe 135 mm f/1.8 GM", lacht hij. Hij voegt toe: "Ik heb een voorkeur voor vaste lenzen, omdat ik graag in de omgeving zoek en tussen shots wissel. Dat is allemaal mogelijk dankzij mijn Sony-camera's."

Uitgelichte producten

ILCE-7RM2

α7R-II met full-frame back-illuminated beeldsensor

ILCE-7RM2

ILCE-9

α9 met full-frame gestapelde CMOS-sensor

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL70300G

FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL70300G

Gerelateerde artikelen

Christophe Brachet
Alpha Universe

Christophe Brachet

Frankrijk

"Wat ik fijn vind aan mijn α7S, is dat hij klein en onopvallend is. Hierdoor kan ik natuurlijke momenten vastleggen."

Profiel bekijken


x