Camerapraat met Bob Martin

Internationaal sportfotograaf van Sony

Met meer dan dertig jaar ervaring in hoogwaardige sportfotografie staat Bob Martin alom bekend als een van de vooraanstaande experts in zijn vakgebied. Bob was twee jaar gelegen geïntrigeerd door het idee van muisstil fotograferen en kocht voor de eerste keer een α7R II en wil sindsdien niets anders meer.

We kregen Bob onlangs te pakken tussen twee opdrachten door en spraken met hem over zijn favoriete camera's en lenzen van Sony.

bob martin sony alpha 9 portret van mo farah en profil voor een achtergrond van groene bladeren

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/500s @ f/5.6, ISO 800

Heb ik gelijk als ik zeg dat u een groot fan van technologie bent, maar alleen als uw werk er beter van wordt? 

Ik gebruik elk mogelijk hebbedingetje als het mijn fotografie ten goede komt. En waarom niet? Ik heb digitaal omarmd toen het goed begon te worden en hetzelfde geldt voor autofocus. Voor mij is spiegelloos de volgende grote stap voorwaarts vanwege de voordelen die de techniek biedt.

De eerste keer dat ik naar de Sony keek, wilde ik de camera meteen hebben, omdat die stil was, maar ik vond de elektronische zoeker maar niets. Ik zei tegen mezelf dat ik me hier overheen moest zetten, want de voordelen wogen op tegen de nadelen. Maar nu denk ik dat deze functie een van de grootste pluspunten van de camera's is en ik zou niet meer zonder kunnen. Als ik iemands portret schiet onder moeilijke belichtingsomstandigheden, kan ik snel een voorbeeld bekijken en de instellingen aanpassen, terwijl het onderwerp niets in de gaten heeft vanwege de stille sluiter! Ik kan de geportretteerde ontspannen laten zitten door met hem of haar te praten terwijl ik de instellingen bijstel.

bob martin sony alpha 9 gymnast buigt helemaal voorover en draait met haar lint

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/3.5, ISO 3200

De stille sluiter is een groot voordeel. Mensen zijn tegenwoordig zo gewend de sluiter te horen, dat ze zich iedere keer een nieuwe pose of gezichtsuitdrukking aanmeten, maar als je in stilte fotografeert, heb je als fotograaf dat voordeel weer in handen; jij bepaalt wanneer ze er goed op staan, niet wanneer zij de klik horen.

Ik kan naast Tiger Woods op de achttiende hole gaan staan als hij de slag wil maken waarmee hij de Masters wint, zonder hem ooit te storen; hij heeft geen idee dat ik met 20 fps schiet.

Zoals ik al eerder zei, ik denk dat cameratechnologie de sportfotografie heeft verbeterd, omdat wij als fotografen ons geen zorgen meer hoeven te maken over de techniek en over het moment vastleggen. Misschien werden sportfotografen vroeger als tweederangsfotografen gezien door nieuws- en kunstfotografen, omdat wij alleen maar 'het moment vastleggen'. Dankzij de geweldige ondersteuning van de uitrusting heb ik nu echter het gevoel dat we ons vrijelijk kunnen concentreren op de artistieke kant van compositie en belichting.

bob martin sony alpha 9 teleurgesteld skiër hurkt bij de finishlijn na te hebben verloren

© Bob Martin | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/4000s @ f/5.6, ISO 2000

Was de overstap van DSLR naar spiegelloos gemakkelijk?

Niet gemakkelijk, nee. Ik voelde me er pas comfortabel bij nadat ik de Sony een paar maanden veelvuldig had gebruikt. Ik heb jarenlang hetzelfde merk DSLR's gebruikt en ik kon die DSLR's op gevoel bedienen. Ik gebruikte de Sony naast mijn DSLR's en bouwde langzaamaan het vertrouwen op om helemaal te switchen. Ik vond de mogelijkheid om functies aan te passen bijzonder behulpzaam en ik kon ermee mijn veelgebruikte functies binnen handbereik plaatsen.

bob martin sony alpha 9 roger federer viert een gewonnen tenniswedstrijd

© Bob Martin | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/4000s @ f/2.8, ISO 500

Afgezien van de cameratechnologie, waarover u duidelijk tevreden bent, kunnen we het even over lenzen hebben?

Om eerlijk te zijn, was ik alleen geïnteresseerd in het stille aspect toen ik de eerste keer de Sony gebruikte en ik dacht dat mijn DSLR-lenzen via een adapter wel zouden volstaan. Maar ik vond ze onhandig en de AF-prestaties haalde het niet, dus ik ben snel de G Masters gaan proberen.

Misschien komt het omdat jullie geen lenzen voor een verouderd systeem hoeven te ontwikkelen, of omdat jullie de nieuwste optische technologie gebruiken, maar de prestaties die de G Master-lenzen neerzetten, zijn echt uitzonderlijk. Vooral de 70-200 mm f/2.8 laat, naar mijn mening, de concurrentie ver achter zich. Ik denk dat het een enorm voordeel is dat de lenzen van Sony vanaf de tekentafel als 'digitale' lenzen zijn ontworpen; het zijn moderne lenzen voor moderne camera's.

Ik merk ook dat de lenzen van Sony goed met hogeresolutiesensoren werken, wat voor mij weer een zaak minder is waarover ik me zorgen moet maken. Zelfs sommige, zogezegd 'mindere' lenzen, bijvoorbeeld de 12-24 mm f/4 G: ik snap dus echt niet waarom dat geen G Master-lens mag heten, want het is een ongelofelijk scherpe lens! Hetzelfde geldt voor de 24-105 mm f/4 G, ook zo'n fantastisch stuk geslepen glas.

bob martin sony alpha 9 olympisch bobsleeteam komt met hoge snelheid voorbij op olympische spelen van pyeongchang

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/80s @ f/11, ISO 50

Zo te horen hebt u een groot aantal verschillende lezen! Hebt u een favoriet?

Zoals ik al zei, ik vind de 70-200 mm f/2.8 G Master echt goed en gebruik de lens voor de meeste opdrachten. Ik had ook het geluk onlangs een 400 mm f/2.8 G Master te kunnen kopen, wat toch wel de standaardlens voor iedere serieuze sportfotograaf moet zijn. Behalve de uitstekende optische prestaties, is het gewichtsvoordeel immens, zeker voor iemand zoals ik die best bewegelijk is tijdens het fotograferen. Wat me verbaasde, was hoe goed de lens met een teleconverter werkt: zowel de focussnelheid als de scherpte zijn perfect. Het zwaartepunt van de lens ligt voorin, wat heel prettig is als je de lens het beeld in manoeuvreert voor een gelukstreffer.

Voordat ik de 400 mm kocht, had ik een 100-400 mm G Master bij me, maar ik moet toegeven dat ik geen al te hoge verwachtingen had. Vanwege eerdere ervaringen vermeed ik liever grote zoomlenzen en gaf ik waar mogelijk altijd de voorkeur aan prime-lenzen, maar ik besloot het toch eens te proberen toen ik in Ethiopië was om Mo Farah te fotograferen. Hij gaf een paar televisie-interviews en ik stond op een afstandje te proberen close-upportretten te schieten. Ik stond versteld van de scherpte en nu neem ik de lens overal mee naartoe.

Uitgelichte producten in dit artikel

ILCE-9

α9 met full-frame gestapelde CMOS-sensor

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM

FE 100-400mm G Master super telephoto zoom lens

SEL100400GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Bob Martin
Alpha Universe

Bob Martin

Verenigd Koninkrijk

De stille Eye-AF en de interactieve zoeker van de Sony α9 maken echt het verschil voor mij!

Profiel bekijken

Gerelateerde artikelen