Een muziekvideo die volledig is opgenomen met Xperia

Eyes door Anonymouz

Bekijk Eyes van Anonymouz, een muziekvideo die door de professionele regisseur Kanji Suto is gemaakt en zie de prachtige resultaten die kunnen worden bereikt met de nieuwste Xperia-smartphones.

Zoals te zien in de Xperia 5 II-campagnevideo

Eyes van Anonymouz is de soundtrack van de campagnevideo voor de Xperia 5 II, een van onze meest geavanceerde smartphones voor het maken van films.

Wie is Anonymouz?

Anonymouz, een meisje zonder naam. Deze mysterieuze artiest begon met het plaatsen van Engelstalige covers van J-pop-nummers op YouTube en kreeg al snel meer dan 10 miljoen weergaven. Haar geniale vertaalvaardigheden en zangtalenten zorgden ervoor dat ze in slechts één jaar tijd 110.000 volgers kreeg. Nu ze bekend is in de Japanse YouTube-wereld en wereldwijd aan populariteit wint, is haar verhaal nog maar net begonnen. 

Anonymouz-tekst met een silhouet van het kapsel van een vrouw op een zwarte achtergrond
Afbeelding van Kanji Suto buitenshuis
Maak kennis met de regisseur, Kanji Suto

Kanji Suto was oorspronkelijk een computergraficus en grafisch ontwerper, maar hij leerde het vak door te werken aan muziekvideo's en reclamespots onder het deskundige oog van filmregisseur Shuichi Tan. Hij is nu een onafhankelijk regisseur en zijn expertise omvat diverse technieken, waaronder live-action, computergraphics en virtual reality. Zijn werk is bekroond met een aantal prijzen, waaronder de Space Shower TV Music Video Awards 2015 en The One Show 2017/Moving Image Craft/Visual Innovation.

Afbeelding van een meisje met een hoofdband dat naar een aquarium kijkt dat wordt gefilmd met Xperia
"Deze camera zou het scala aan werken voor video-opnamen kunnen vergroten"

Suto:
Zodra ik begon te filmen, kon ik meteen zien hoe geweldig het was. Een voordeel van de smartphone is het kleine formaat. Ik wilde hier ook mijn voordeel mee doen. We konden van onderaf filmen of de camera plaatsen waar dat voorheen niet mogelijk was. Het was spannend om hiermee nieuwe ideeën uit te proberen. Ik had echt het gevoel dat deze camera het scala aan werken voor video-opnamen zou kunnen vergroten.

"We konden alle details duidelijk zien ... dit scherm is echt prachtig"

Het is echt innovatief dat het mobiele apparaat gebruikmaakt van CinemaScope (21:9-beeldverhouding). Het voorbeeld was handig in gebruik en ik was verbaasd over hoe prachtig alles eruitzag. Ik kan in dezelfde gebruikersinterface bekijken wat ik zojuist heb gefilmd. Het is belangrijk om de videokwaliteit direct te kunnen controleren. We hebben deze shoot buiten op een zonnige dag gedaan. Als we de helderste instelling gebruikten tijdens het bekijken van de video in de zon, konden we alle details duidelijk zien. Dat was handig. Dit scherm is echt prachtig.

Kanji Suto die buiten een aquarium filmt met de Xperia 5 II
Afbeelding van een vis in een aquarium
"Filmen met 120 fps bleek erg vloeiend en helder"

Er waren scènes waarin de goudvis zong en praatte. Deze scènes werden voor een langere tijd op hoge snelheid in slow motion opgenomen. Tijdens de bewerking werden er ook variabelen toegevoegd of werd er bijgesneden. We wilden slow motion gebruiken om het te laten lijken alsof de goudvis aan het praten of zingen was. Filmen met 120 fps bleek erg vloeiend en helder.

"Hij heeft dezelfde gebruikersinterface als een gewone camera en is erg eenvoudig in gebruik"

Professionele camera-apparatuur kan tot in de kleinste details worden ingesteld, dus de gebruikersinterface kan ingewikkeld zijn. Xperia is echter voor algemeen gebruik bedoeld. De bediening van de gebruikersinterface is daarom zeer intuïtief, wat erg prettig is. Tegelijkertijd is de bediening eenvoudig voor een professional. Hij heeft dezelfde gebruikersinterface als een gewone camera en is erg eenvoudig in gebruik. 

Afbeelding van de gebruikersinterface op het scherm tijdens het filmen met de Xperia 5 II
Afbeelding van een vis in een aquarium in een veld
"De VENICE CS geeft het gelijk een filmachtige kwaliteit"

Bij de touch-up van de kleurtonen na het filmen, blijft het kleurbereik behouden en geeft de VENICE CS* het gelijk een filmachtige kwaliteit en lijkt het helemaal niet op een smakeloze video. Ik was onder de indruk.

*Venice-kleurinstellingen (CS): De standaardinstellingen voor kleurbeheer in Cinematography Pro, bekend als de 'LOOK'-instellingen. Hiermee krijg je vloeiende kleurgradaties, een zachte tooncurve met laag contrast en 10-bits instellingen, geschikt voor bioscoop- en dramaproducties. Deze zijn gebaseerd op de s709 Look-instellingen, die te vinden zijn op onze CineAlta VENICE-camera.

"Mobiliteit is het sterkste punt bij het filmen met Xperia"

Als we een filmcamera willen verplaatsen, hebben we een kraan nodig of moeten we hem op een rail plaatsen. Dit laatste noemen we een dolly. Maar met Xperia kunnen we gewoon zo filmen. Ik heb een kleine gimbal gebruikt voor geringe beweging. Door met zo'n hoge kwaliteit te kunnen filmen, hebben we veel tijd bespaard. Dat was fantastisch. En we hebben een macrolens erop bevestigd die we voor 100 yen (1 euro) hadden gekocht voor een close-up van de goudvis en de glinsterende knikkers. Dat zorgde voor een interessant effect.

De basis blijft een smartphone, dus met deze kleine behuizing die iedereen wel op zak heeft, kunnen wij op dezelfde manier als anderen een shoot opnemen. Als iemand geïnteresseerd is in het maken van video, kan hij of zij gemakkelijk opnamen maken met professionele kwaliteit. Ik vond het een erg aantrekkelijke camera.

Filmploeg die een aquarium opzet voor het filmen
Afbeelding van de gebruikersinterface van Xperia 5 II voor Cinematography Pro met een vrouw die in de zee danst
Werken met Cinematography Pro

Voortbouwend op de expertise van onze Digital Cinema Camera-technici heb je met Cinematography Pro op je Xperia alle tools die je nodig hebt voor het maken van films van studiokwaliteit. Van voorinstellingen voor Look-kleurbeheer tot een 21:9-beeldverhouding voor filmopnamen, 4K HDR in 24, 25, 30, 60 en 120 fps en een Slim windfilter, dit is je kans om je creativiteit de vrije loop te laten en films op te nemen waar professionals trots op zouden zijn.

Bekijk het interview met Kanji Suto


Kom meer te weten over Xperia-cinematografie

Kanji Suto is niet de enige. Een groeiend aantal veelgeprezen professionele video- en filmmakers begint zich bewust te worden van de mogelijkheden van filmen met Xperia, zoals je zult zien in de korte films hieronder.

After Dark

Door Liam Wong, gemaakt met Xperia 5 II

Met behulp van Xperia met Cinematography Pro 'mogelijk gemaakt door CineAlta' legt filmmaker Liam Wong de stad Londen vast tijdens de lockdown.

TASTE

Een korte film, gemaakt met Xperia

Dompel je zintuigen onder in TASTE, een korte film van Shep Films, gemaakt in samenwerking met Sony Innovation Studios.

Twin Palms

Een korte film, gemaakt met Xperia

Professionele filmmaker Jeff Berlin heeft de Xperia 5 II op de proef gesteld en deze fascinerende korte film met dansthema gemaakt.