Jesse McCartney’s eerste luisterervaring met 360 Reality Audio

We spraken met Jesse McCartney over de kick van liveshows, zijn eerste ervaring met 360 Reality Audio en ja zeggen tegen fantastische ideeën.

In samenwerking met LIVE NATION

Jesse McCartney

jessemccartney-still

Jesse McCartney is geboren in New York en heeft een carrière opgebouwd als muziekperformer, songwriter en veelzijdig acteur. Op 11-jarige leeftijd is hij twee keer genomineerd voor een Daytime Emmy Award en niet lang daarna werd hij lid van de popband Dream Street.
Op 16-jarige leeftijd bracht McCartney zijn eerste solo-album “Beautiful Soul” uit, waarvan meer dan 1,8 miljoen exemplaren werden verkocht. In 2008 schreef hij samen met Ryan Tedder mee aan de megahit van Leona Lewis "Bleeding Love" die een Grammy-nominatie kreeg en een Ascap-award won. Jesse's single "Leavin'" van het derde album “Departure” was de meest gedraaide nummer 1-hit van de Top 40 in 2008 in de VS. Andere genoteerde hits zijn onder andere “She’s No You,” “Body Language,” “How Do You Sleep,” “It’s Over” en “Shake”. Naast gedenkwaardige gastrollen in "Hannah Montana" en "Fear The Walking Dead" heeft hij ook hoofdrollen gespeeld in shows en films zoals "Summerland" en "Keith". McCartney heeft de voice-over gedaan van klassieke personages zoals Theodore in alle films van “Alvin and The Chipmunks” en speelt op dit moment Marvel's superheld Nightwing in “Young Justice 3”.
In 2018 werd met zijn single "Better With You" een uitverkochte tour gelanceerd onder dezelfde naam. Het jaar 2019 begon met “The Resolution Tour” in de Verenigde Staten en bracht Jesse ook voor het eerst naar Zuidoost-Azië. Hij is momenteel bezig met het schrijven van nieuwe muziek die eind 2019 zal verschijnen.

“Music is my first love”

- LIVE NATION

Fijn dat je de tijd voor ons hebt, Jesse. Je begon je carrière al op heel jonge leeftijd. Hoe was dat toen voor je en welke impact heeft dat gehad op de artiest die je nu bent?

JESSE MCCARTNEY

Nou, ik groeide op in een zeer muzikaal huishouden, mijn hele familie was bezig met muziek: mijn grootouders, ouders, broer, zus, neefjes en nichtjes. Iedereen groeide op met die liefde voor kunst en muziek, met name theater. En onze ouders moedigden ons aan om samen te zingen rond de piano en naar oude albums te luisteren. Dat was mijn basis.

Ik was zeven of acht jaar oud toen ik naar het theater ging met mijn ouders en hen zag optreden in lokale voorstellingen, zoals shows van Rogers en Hammerstein. Later deed ik met ze mee en traden we op met onze familie in theaters met 500 zitplaatsen.

Het leidde ertoe dat mensen uit New York naar de buitenwijken kwamen en voorstelden mij naar Manhattan te brengen om te zien of er interesse was. Op den duur nam mijn moeder mij ook mee, en deed ik audities voor shows op Broadway. Na ongeveer een jaar, misschien iets korter, kreeg ik mijn eerste rol als Louis in 'The King and I’, met Haley Mills als Anna.

Toen ik negen jaar was, deed ik op mijn eerste nationale tournee met 'The King and I'. Toen voelde het helemaal niet als werk en zo voelt het eigenlijk nog steeds niet. Ik kreeg wel betaald, maar ik deed het allemaal vanuit mijn passie voor theater. Ik dacht helemaal niet na over de zakelijke kant ervan. En nu, 20 jaar later, zijn we hier en ben ik er nog steeds mee bezig. En ik doe het nog steeds vanuit mijn passie, maar er is ook wel een zakelijk perspectief. [Lacht] Maar het is en blijft denk ik altijd mijn eerste liefde.

- LIVE NATION

Hoe heeft al die ervaring op jonge leeftijd je beïnvloed als liedjesschrijver? En hoe denk je nu over de ervaringen die je hebt gehad in je carrière wanneer je denkt aan het schrijven van liedjes?  

JESSE MCCARTNEY

Ik heb altijd al een songwriter willen worden. Volgens mij was ik een jaar of 16 toen ik dacht dat ik een geweldige songwriter zou worden. En het gebeurt maar zelden dat zoiets lukt, want wat weet je nu op dat punt in je leven? Ik was een puberende scholier, kampte met typische puberproblemen en wist nog maar zo weinig van de wereld.

Ik denk dat ik gewoon tijd nodig had om te groeien, te reizen, nieuwe mensen te ontmoeten, de liefde te vinden en ook weer te verliezen. Maar ook om pijn, liefdesverdriet en romantiek te ervaren. Alle dingen die je nodig hebt om uit te putten wanneer je een liedje schrijft.[In dit stadium] voel ik een zekere mate van beheersing wat betreft songwriting. Want meer dan ooit [tevoren] voel ik dat ik nu piek: ik heb de wereld rondgereisd. Ik heb veel culturen over de hele wereld in me opgenomen. Relaties kwamen en gingen. Ik heb simpelweg meer levenservaring opgedaan. [Lacht] En ik denk dat dit alleen maar zorgt voor een betere, meer eerlijke en toegankelijke vorm van songwriting.

- LIVE NATION

Hoe belangrijk is het maken van muziek voor jou vandaag de dag?

JESSE MCCARTNEY

Zoals ik al zei is muziek mijn eerste liefde. En na een kleine onderbreking (ik heb een kleine vier jaar vrij genomen om andere creatieve dingen uit te proberen), besefte ik tijdens mijn laatste studio-ervaring, toen ik een jaar geleden met deze nieuwe nummers begon, dat ik er een beetje beter in was geworden. Als ik op mezelf terugkijk als 16-jarige en luister naar een aantal van de platen die ik heb geschreven, begrijp ik waarom de platenmaatschappij zoiets had van ‘hm, dat gaan we niet op je album zetten’.

Ik denk dat er een stijgende lijn is en dat ik nog steeds groei. Maar ik heb ook het gevoel dat deze laatste verzameling platen heeft laten zien wat ik als tekstschrijver en songwriter in huis heb. En ik houd van wat ik doe.

Een van de fijnste dingen vind ik dat ik nu iets kan schrijven en dit meteen kan uitbrengen. Dan volgt meestal binnen een paar minuten een eerste reactie van een groep mensen die me door de jaren heen gevolgd hebben. Dit was voorheen niet zo gemakkelijk. Vroeger duurde het maanden om erachter te komen wat de algemene consensus over een bepaald nummer was.

- LIVE NATION

Zo meteen willen we nog wat dieper ingaan op de reacties, maar eerst nog even de volgende vraag: zou je kunnen leven zonder muziek te maken?

JESSE MCCARTNEY

Absoluut. Muziek is een universele taal, het klinkt als een cliché maar het is wel waar. Ik kan bijvoorbeeld naar Japan gaan en geen woord Japans spreken. Maar ik weet dat als ik een liedje speel, ik van de gezichten kan aflezen wat het met de mensen doet. En er ontstaat een bepaalde energie tijdens een optreden waarbij je elkaar automatisch begrijpt.

Ik kan me niet voorstellen wakker te worden zonder Spotify aan te zetten, terwijl ik mijn koffie drink. Ook in de auto luister ik, het maakt deel uit van mijn dagelijks leven. En dat geldt denk ik voor de meeste mensen.

- LIVE NATION

Wat betekent het voor je om op te treden voor duizenden fans?

JESSE MCCARTNEY

Bij een liveoptreden voel ik me het meest op mijn gemak. Ik begon op het podium en in het theater werd ik [voor het eerst] uitgedaagd. Ik voel me echt prettig op het podium. En wat echt geweldig is aan [liveoptreden], is dat je de reactie op een nummer uit de eerste hand kunt zien. Dat heb ik dus steeds vaker gedaan. Ik schrijf een liedje en speel het vervolgens op een schoolconcert of op één van mijn tournees. Het gaat dus om een liedje dat nog niemand heeft gehoord en dat nog niet is uitgebracht. En je krijgt die onmiddellijke reactie. En je ervaart meteen of er iets is dat de mensen aanspreekt of dat ze helemaal niets voelen. Dat is mijn favoriete onderdeel van het optreden.

En ik vind het heerlijk om de nummers te spelen die ze allemaal kennen. Het spelen van de hits, als iedereen meezingt, is iets dat nooit gaat vervelen. Het is een onbeschrijflijk gevoel. Dus ja, ik houd er momenteel van om nieuw materiaal op het podium te testen. Dat lijkt mijn nieuwe ding te zijn. Waar ik kan, schrijf ik iets nieuws, spring op het podium en kijk of de fans het iets vinden.

- LIVE NATION

Hoe belangrijk zijn je fans voor je?

JESSE MCCARTNEY

Ik heb het geluk dat in de huidige tijd, waarin veel mensen snel overstappen naar iets nieuws, mijn vaste groep fans mij door de jaren heen echt trouw is gebleven op een manier die niet helemaal van deze tijd is. Ik vind het bijzonder.

Ik vind dat [mijn fans] in de afgelopen anderhalf jaar echt hun ware aard hebben laten zien. Ik had al een lange periode afstand genomen van de muziekbusiness en ik was erg huiverig om iets uit te brengen. Want ik wist niet welke reacties ik kon verwachten en of het mensen überhaupt iets kon schelen. En ze kwamen gewoon in recordaantallen. We hebben dit jaar twee uitverkochte tours gehad. Het was echt een bewijs van hoe trouw mijn fans werkelijk zijn.

jessemccartney-play-1
jessemccartney-play-2

"De visie van Sony, hun kernfilosofie als bedrijf, is het bezorgen van “kando”-ervaringen via geluid en muziek….dat bevalt me”

- LIVE NATION

Jullie zitten middenin de opnames voor een nieuw album. Hoe werken jullie en hoe belangrijk is het om alles te geven voor je fans?

JESSE MCCARTNEY

Nou, een van de dingen is, fans herkennen flauwekul onmiddellijk. Ze weten wanneer je iets authentieks doet, wanneer je het echt probeert en wanneer je dat niet doet. Een van de dingen die ik geregeld van mijn fans te horen krijg wanneer ik een aantal dagen niets deel is "je bent aan het verdwijnen, je doet het weer, doe dat niet". Ze houden me absoluut scherp en daar hou ik ook van.

Als artiest en perfectionist wil ik producten maken van hoge kwaliteit voor de mensen die genieten van wat ik doe. Ik wil dat het fantastisch klinkt. Ik wil mijn beste werk afleveren. Ik wil dat mensen opwinding, romantiek of pijn ervaren. Ik wil dat mijn werk mijn publiek raakt, wat de emotie ook is. Ik wil dat het iets is waar ze zich in kunnen herkennen. Ik denk dat dat het hoogst haalbare is in muziek en dat probeer ik dus te doen. Wat ik wil zeggen is, daar draait het allemaal om. Ik wil het niet veinzen, ik geef altijd de volle honderd procent.

- LIVE NATION

Ik las dat deze opleving in je werk op het gebied van muziek begon met de reacties van fans op 'Better With You', de single die je aan het begin van vorig jaar uitbracht, gewoon om eens te kijken hoe het zou uitpakken ...

JESSE MCCARTNEY

Ja, 'Here I am', 'Really’ en 'Better With You' waren de aanjagers van dit hele project. En het was iets dat gewoon gebeurde zonder teveel na te denken, zoals je zei, gewoon kijken hoe het uitpakt. Ik wilde wel graag een video maken met een concept dat ik in gedachten had. En het was ook wel dure content, dat was ook wat ik in gedachten had. Gewoon een heel leuk liedje met een fantastische video en dan zien we wel wat er gaat gebeuren. Ik was niet echt voorbereid op de reacties. En nu is het lastig om muziek te schrijven omdat ik zoveel aan het reizen en het touren ben, wat trouwens wel echt fantastisch is.

Maar ik had slechts een aantal nummers geschreven, dus nu probeer ik het hele project af te maken. Het is een fijne situatie om in te zitten. Toen ik hieraan begon had ik niet gedacht dat ik een heel album zou schrijven, maar zo is het nu wel. Ik moet nog een aantal nummers schrijven, maar ik hoop dat ik het ergens dit jaar kan afronden.

- LIVE NATION

Kun je wat meer vertellen over de relatie met je fans en de manieren waarop je graag met ze in contact blijft?

JESSE MCCARTNEY

Vooral in de afgelopen drie, vier jaar is het alleen maar sterker geworden. Social media zijn zo bepalend binnen de muziekwereld. Vroeger, ten tijde van “Beautiful Soul”, toen ik mijn eerste debuutalbum uitbracht, had je een team van mensen om je heen. Je had een pr-team, een marketingteam en zij vertelden je wat er ging gebeuren. Zo kreeg je te horen waar je naartoe vloog of welke interview je ging doen. Dit soort dingen zijn nog steeds belangrijk maar ons grootste keerpunt waren de social media.

Tegenwoordig hoef ik [veel van] de dingen niet meer te doen die ik 10, 15 jaar geleden wel moest doen, toen ik bij een platenmaatschappij tekende. Nu kan ik letterlijk mijn telefoon oppakken en 20 seconden van een nummer tweeten of instagrammen en krijg ik direct respons. En ik lees de reacties. Ongeveer een uur per dag neem ik mijn directe berichtjes door, beantwoord ik fans en kijk ik waar zij mee bezig zijn. Misschien is het iets persoonlijks wat ze doormaken of hebben ze iets vervelends meegemaakt en dan praten we erover. Dan vraag ik bijvoorbeeld: ‘wat vond je niet leuk’? Dit soort gesprekken heb je nu.

Fans hebben direct toegang tot je, wat [eerder] niet het geval was. Vroeger had een artiest iets mystieks, je stond achter de coulissen en ze kregen nooit een kijkje achter de schermen. En dan sprong je tevoorschijn, het podium op en gaf je een performance. Tegenwoordig is de situatie volledig omgekeerd. Alles draait nu om content. Ongeveer 25% draait om muziek en 75% om wat je hebt gegeten als lunch, snap je? En ik denk dat dit alles heeft veranderd wat betreft de relatie tussen de artiest en zijn fans. Het gaat nu om content en om mensen een blik in je dagelijkse leven te gunnen zodat ze je echt leren kennen.

- LIVE NATION

Bij het verschijnen van het laatste album 'In Technicolor' zeiden luisteraars dat het "een meer volwassen geluid" was. Je hebt aangegeven dat “het vinden van de juiste toon” kan betekenen dat je moet wisselen tussen het ontdekken van nieuwe sounds en het teruggrijpen op eerder werk. Wat betekent dat vandaag de dag voor jou en voor de muziek die je nu maakt?

JESSE MCCARTNEY

Een nummer goed krijgen hangt ook af van wat je wilt. Het nummer “In Technicolor” heeft goed uitgepakt denk ik. Ik was wat jonger, maar probeerde echt een sound te creëren met dat album. Ik ging voor een soort popgeluid dat dateert van eind jaren 70 en begin jaren 80 en we richtten ons echt op dit muziektijdperk. Het was een eerbetoon aan de popmuziek uit die tijd.

Maar zelfs bij [mijn huidige] project kan zich iets voordoen in de studio waarbij iedereen om zich heen kijkt en denkt: “Ja, dit voelt goed. Dit voelt echt goed”. Ik ben mijn eigen strengste criticus en kan maandenlang iets uit elkaar rafelen alvorens het uit te brengen. En bovendien heb ik een team van mensen om me heen dat ik kan vertrouwen; mensen met een muzikale geest en een goed gehoor. Het is dus lastig om te zeggen [als je het goed hebt] en het is niet echt een goed antwoord, maar je weet het gewoon een beetje. Je voelt het gewoon.

Daarnaast denk je het soms te weten en zit je er helemaal naast. Kortom, je weet het nooit echt zeker. En dat is meteen het mooie ervan. Je denkt het en je hoopt het. En dan stap je op het podium en hebben mensen zoiets van: “Mwah, volgende, toch?”. En dan keer je weer terug naar het begin. Maar soms schrijf je iets, vind je het zelf best goed en krijgt het een geheel eigen [leven] met een nieuw arrangement, een remix of er gebeurt iets waardoor iedereen zoiets heeft van “ja, dit is het”.

Ik denk dat je als muzikant en songwriter probeert het beste van jezelf te geven. Wat er daarna gebeurt, is aan het publiek.

- LIVE NATION

Je bent producer maar ook zanger en songwriter. Hoe groot is de uitdaging om deze verschillende disciplines uit elkaar te houden?

JESSE MCCARTNEY

Het komt zelden voor dat ik een zangpartij op dezelfde dag opneem als het liedje is geschreven. Ik laat het liedje namelijk graag even rusten, wat vooral de melodieën ten goede komt. Hoe langer een liedje bij je is, hoe meer eigen het wordt. En naarmate je het vaker kunt uitvoeren, zal ook de performance steeds beter worden. Dat is belangrijk voor de melodie.

Wanneer ik de zangcabine betreed, schakel ik over naar de productiemodus waarbij ik weet wat ik moet doen. Na zoveel jaren studio-ervaring en het samenwerken met een aantal van de beste zangproducers ter wereld, heb ik de fijne kneepjes van het vak geleerd. Ik weet nu hoe het mogelijk is om een bepaalde lijn hoger te zingen of een bepaald deel van een nummer af te zwakken. Het gebruik van mijn stem is iets waar ik in de loop der jaren echt goed in ben geworden.

En dan ga je je als producer bezighouden met de productie. Jij bepaalt wat de track [wel en] niet nodig heeft. Ik heb de gewoonte ontwikkeld om de track van alles te ontdoen en het nummer slechts minimaal aan te kleden teneinde het zo goed mogelijk te maken.

Iedere dag zet je dus een andere pet op en het duurt lang om een goed resultaat te krijgen. Maar dat is wat ik graag doe.

- LIVE NATION

Zou je ons vanuit je rol als producer iets kunnen vertellen over hoe belangrijk het geluid van een nummer of een album is voor het tot stand brengen van een emotionele band met je publiek?

JESSE MCCARTNEY

Sommige van mijn favoriete platen aller tijden hebben weinig geluidseffecten. Kleine vocale dingen, zoals Michael Jackson vroeger deed. Ik ben opgegroeid met een dagelijkse dosis Thriller en alle andere platen van MJ. En mij vielen juist de kleine dingen op, in het midden van het nummer en die niets te maken hadden met akkoorden of melodieën.

Het waren juist die kleine dingen die me raakten of dat kleine "tah-tah" dat Prince op zijn gitaar deed, letterlijk dus één dingetje op de gitaar. Maar op de een of andere manier werd dit het middelpunt van de plaat.

Als producer streef je denk ik naar het vinden van dit soort momenten. Welke kleine elementen zullen het publiek echt aanspreken? Ik heb hier meer dan ooit op gelet met de nieuwe nummers die ik nu uitbreng. Het nummer “Selfless” heeft het volgens mij, net als “Soul”. Het nummer "Better With You" had een eenvoudige gitaarriff, maar door de manier waarop we de vertraging en nagalm erop hebben gezet, werd het een van de meest memorabele delen van het nummer.

Geluid is een van de belangrijkste dingen bij het beleven van een nummer, vooral voor de eerste keer. Je wilt dat mensen het steeds opnieuw willen horen.

De visie van Sony, hun kernfilosofie als bedrijf, is het bezorgen van “kando”-ervaringen via geluid en muziek. “Kando” is een Japanse term die verwijst naar de kracht van emotionele verbondenheid of het feit dat je emotioneel geraakt wordt.

Dat spreekt me aan.

jessemccartney-play-3
jessemccartney-still

“Ik bevind me in de uitzonderlijke positie dat ik aan de andere kant sta, namelijk op het podium. Het is onweerstaanbaar.”

- LIVE NATION

Sony wil een emotionele verbinding maken met geluid en muziek. Kun je je een moment herinneren dat je dat zelf via muziek hebt ervaren, dat je bijvoorbeeld werd geraakt door een specifiek nummer?

JESSE MCCARTNEY

Enkele van mijn dierbaarste herinneringen dateren van toen ik vier of vijf jaar oud was. Ik zit op de achterbank van mijn vaders auto en we rijden door een herfstachtig gekleurd Connecticut, op weg naar mijn oma die ergens afgelegen woonde aan een meer. We luisterden naar “Sweet Baby James” van James Taylor en ik herinner me nog dat ik verliefd werd op de melodie. Die was zo mooi en kon me in slaap brengen maar ook opvrolijken. Alles wat je van een liedje verlangt zat erin, wat op een bepaalde manier “kando” is nietwaar?

Dat album deed het voor mij. Ik was nog maar een kind dat dacht dat er niets magischer was op aarde dan muziek en dat na het beluisteren van zo’n album ook eigenlijk niets anders kon gaan doen. Ik speelde het steeds opnieuw af. En nog steeds speel ik het steeds opnieuw af, in mijn favorietenlijst in de auto op dit moment. [Lacht] Dus ik denk dat waarschijnlijk de eerste keer was dat ik heb ervaren wat de Japanners “kando” noemen. Ik vind het geweldig en ga het vanaf nu de hele tijd gebruiken.

- LIVE NATION

Heb je gezien dat je fans op die manier reageren op jouw muziek? Heb je gesprekken gehad met je fans waarbij je kon zien dat ze emotioneel geraakt werden door wat je doet?

JESSE MCCARTNEY

Ja, en mijn meest recente ervaring was denk ik met de release van “Better With You”. Na zo lang uit de muziek te zijn geweest, verwachtten [mijn fans] niet dat ik weer iets zou uitbrengen. En "Better With You" had een soort nostalgische touch die qua geluid erg deed denken aan liedjes uit mijn begintijd, zoals “Beautiful Soul”. Ik denk dat het geluid volwassener was, maar wel met een nostalgische gloed. Het kreeg miljoenen streams en views op YouTube en zo werd het vuurtje weer aangewakkerd. Het was een emotionele reactie op een nummer van een artiest die ze misschien al hadden afgeschreven. Voor mij was het echt fijn om [zulke] overweldigende positieve reacties te krijgen.

- LIVE NATION

Wanneer je dat nu live speelt, zie je dan die emotionele reactie van het publiek?

JESSE MCCARTNEY

Het heeft gewoon iets groots. Iedereen zwaait met zijn smartphone met de flitser aan. Het is een massale reactie geworden op deze krachtige, mid-tempo ballade. Het is echt een van de mooiste gevoelens om op het podium te staan en om te zien dat het publiek op die manier op een nieuw nummer reageert. Dat voelt net zo goed, zo niet beter, dan een paar van mijn nummers die de hitlijsten hebben bereikt. Het is echt heel gaaf.

- LIVE NATION

Het moet geweldig zijn om te horen hoe een groot publiek je teksten meezingt. Kun je een beetje beschrijven hoe dat klinkt en op wat voor manier het je raakt?

JESSE MCCARTNEY

Ik bezoek zelf optredens en als muziekliefhebber weet ik hoe speciaal het is wanneer je die eerste akkoorden hoort van een nummer dat je herkent en dat je mooi vindt. Het brengt je meteen terug naar dat moment in je leven, hoe oud je ook was. Er komen gelijk zoveel herinneringen naar boven en je voelt de behoefte om mee te zingen. En ik zit in die unieke positie dat ik aan de andere kant sta, op het podium.

Het is magisch. En daarmee bedoel ik dat moment waarvan je weet dat het er aan zit te komen, het moment waarop je het nummer begint, wanneer je naar iedereen kijkt en wanneer het even doodstil is voordat de eerste akkoorden klinken. En dan begint het, en het hele publiek ontploft gewoon. Iedereen komt echt samen op dat moment en denkt "oh, jij was daar ook, jij herinnert je dit ook, laten we samen zingen". Op dat moment zit iedereen op dezelfde golflengte. Het is echt een heel gaaf gevoel.

- LIVE NATION

Bij de show aanwezig zijn is één ding, maar horen hoe je muziek wordt opgenomen en afgespeeld is iets anders. Hoe belangrijk is het voor je dat fans je opgenomen muziek op de best mogelijke manier horen?

JESSE MCCARTNEY

Eén van de dingen waar we als artiest naar streven, is om een echt geweldig product te maken en dit zo zuiver mogelijk te laten klinken. Ik bedoel, als iemand die in de loop der jaren heel wat platen heeft beluisterd, weet ik wanneer iets honderd procent klinkt. Als een onderdeel een beetje rommelig klinkt, als je dit moet oppoetsen of als een onderdeel er te veel uitspringt, leidt dit af van de tekst.
En als het samenkomt, als het nummer perfect is gemixt en je ervaart het nummer op een volmaakte manier, dat is het summum. Het is de ultieme prestatie om een plaat samen te stellen die bijna perfect klinkt.

Het is ongelooflijk belangrijk voor mij dat mijn fans dezelfde ervaring hebben als wanneer ik naar een mix luister. Ik mix het namelijk voor hen! Ik wil dat zij de best mogelijke geluidskwaliteit ervaren, [omdat] zij de reden zijn dat ik de muziek maak. Als bakker bak je toch niet gedeeltelijk een brood om het vervolgens aan iemand te verkopen? Je wilt dat het perfect is. Ik weet niet waarom ik deze parallel trek, maar het is wel waar.

- LIVE NATION

Er wordt tegenwoordig zoveel muziek afgeluisterd met hoofdtelefoons. 360 Reality Audio van Sony is een overweldigende audiotechnologie die een heel bereik aan geluid in de reguliere hoofdtelefoon brengt. Dat vermogen om de luisteraar echt onder te dompelen in je sound, klinkt dat als iets om verder te verkennen?

JESSE MCCARTNEY

Ik kan niet wachten om het te ervaren. Ik heb nog niet gehoord hoe het klinkt, maar ik kan me voorstellen dat het ongekend is. En ik doe bovendien graag mee aan alles wat de luisterervaring van muziek bevordert.

- LIVE NATION

Ik heb een zin gelezen die je soms gebruikt: "Zeg ja tegen goede ideeën". Dat klinkt alsof je openstaat voor nieuwe technologieën en nieuwe manieren om dingen te doen.

JESSE MCCARTNEY

Honderd procent. Hoe kun je tegen iets zijn dat de kunst ten goede komt en de luisteraar nog meer laat genieten van de muziekbeleving?

- LIVE NATION

Wat kan het juiste geluid op het juiste moment betekenen voor een nummer, wanneer je aan het opnemen bent?

JESSE MCCARTNEY

Bij het produceren en samenstellen van een nummer heb je soms net dat ene kleine extra dingetje nodig om het af te maken. Soms is het een zangpartij, soms een drumpatroon en soms een geluidseffect. Je weet nooit wat het wordt. Maar dat ene dingetje kan het verschil betekenen tussen [het maken van] een super pakkend nummer dat mensen zich nog jaren herinneren of niet. Ik denk dat iedereen die muziek maakt hiernaar op zoek is, vooral in de popmuziek.

We zijn altijd op zoek naar iets dat een lust is voor het oor. Iets dat het naar een hoger niveau tilt. Dat maakt deel uit van waar het in de studio om draait. Het is gewoon zoeken naar een nieuwe sound, gekke dingen uitproberen en vaak, heel vaak de mist ingaan. En dan hopen dat je dat ene moment pakt waarop iedereen denkt: "Ja, dat is het. Hoor je dat? Dat is het!"

Onlangs deed ik een zangpartij waarbij we de zang versnelden zodat de klank werd vervormd. We hakten de zangpartij op tig manieren in stukjes, keerden het vervolgens om en lieten het door een Vocoder of synthesizer lopen. We deden er behoorlijk rare dingen mee. En uiteindelijk gebruikten we het één of twee keer in het nummer. Maar het is een deel waar mensen nu naar uitkijken. Het is dus een lust voor het oor. Dat is de beste manier om het te stellen, momentjes waarvan je denkt: “hé wat is dat?”. Daar hou ik van. Ik hou van het gevoel dat ik krijg als ik zoiets hoor.

- LIVE NATION

Die omschrijving geeft ons een indruk van hoe ingewikkeld het kan worden in de studio om slechts één geweldig geluid te produceren.

JESSE MCCARTNEY

Zo op het eerste gezicht, absoluut.

- LIVE NATION

Even terug naar het mixen: kun je beschrijven wat de juiste mix met een nummer doet voor de luisterervaring?

JESSE MCCARTNEY

Het belangrijkste bij het beluisteren van een geweldige mix is dat er niets uitspringt. Niets mag een liedje in de weg staan of afleiden. In de loop der jaren heb ik mijn oren steeds beter afgesteld, dus misschien ben ik gevoeliger dan de gemiddelde luisteraar. Maar ik luister opnieuw en opnieuw. En dan luister ik alleen naar de drums, de hihat, de zang of juist de achtergrondzang. En ik let op alles wat eruit springt. Ook zet ik het liedje op zijn zachtst en luister op een heel laag volume. Ook dan luister ik opnieuw of er niets uitspringt.

”Oh, de bas is veel te hoog. We moeten deze een aantal dB’s verlagen. Of weet je wat, deze zang komt niet genoeg door. We moeten hem wat opvoeren”. Als zanger houd ik ervan als de zang hoog in de mix zit. Ik weet het niet, misschien ben ik gewoon heel narcistisch, maar zo zit ik in elkaar. [Lacht] Maar ik vind dat niets je van het nummer mag afleiden. En er zijn maar heel weinig mixers die er naar mijn idee heel goed in zijn. Maar als je een goede mixer krijgt, is het geweldig. Ik weet dat het me jaren zou kosten om het onder de knie te krijgen, dus zodra ik een liedje heb afgerond, geef ik het uit handen aan de professional.

jessemccartney-play-4
jessemccartney-play-5

"Ik heb nooit eerder een hoofdtelefoon opgezet en naar zoiets geluisterd".

- LIVE NATION

[Na de demo van 360RA] Je hebt net een aantal nummers gehoord uit een van je recente shows gemixt in Sony 360 Reality Audio. Hoe was je ervaring?

JESSE MCCARTNEY

Ik weet niet wat voor soort audio-magie jullie daarachter hebben, maar dit is iets nieuws dat ik nog nooit eerder heb gehoord. Ik ben diep onder de indruk. Het voelde alsof mijn nummer een soort soundtrack was van een of andere kaskrakerfilm. Het voelde immens. Nooit eerder heb ik een hoofdtelefoon opgezet en naar zoiets geluisterd.

- LIVE NATION

Voelde het alsof je bij de show was?

JESSE MCCARTNEY

Dat had ik. Het voelde alsof er een live-versie van mezelf voor me stond. En ook was het net alsof er een miljoen andere mensen in het publiek deze show met mij meemaakten, vooral als ik mijn ogen sloot. Het was vergelijkbaar met de overweldigende sensatie die je voelt als je naar een live-optreden kijkt. Ik werd van mijn stoel geblazen.

- LIVE NATION

We keken naar je terwijl je luisterde naar 'Soul' en we zagen je helemaal losgaan. Het werkte zo te zien goed voor je?

JESSE MCCARTNEY

Dat was het ook. In het begin probeerde ik de ervaring te begrijpen aangezien het niet lijkt op iets wat ik eerder heb beleefd of gehoord. Dus in het begin dacht ik: "Wat is dit? Wat is er aan de hand?" En toen voelde het alsof ik in een spookhuis was beland en in de stoel zat terwijl ik dacht: "Wat is dat voor geluid?". Uit het niets kwamen dingen tevoorschijn, van voor en van achter. Het was echt met niets te vergelijken wat ik ooit eerder had gehoord. Het is gewoon iets wat je moet ervaren om het te begrijpen.

- LIVE NATION

Had je een favoriet moment in de 360 Reality Audio-mix van "Soul"?

JESSE MCCARTNEY

Ja joh. [Tijdens] het refrein hoor je mijn gitarist Jacob, die van deze kleine aanzwellingen speelt. En deze aanzwellingen rollen van voor naar achter, bijna als van linksvoor helemaal naar rechtsachter. Het was echt een ervaring die je niet kunt evenaren met een gemiddelde hoofdtelefoon. En het was fantastisch.

- LIVE NATION

Hoe blij ben je voor je fans dat zij 360 Reality Audio kunnen ervaren?

JESSE MCCARTNEY

Ik ben superenthousiast. Ik kan me niet voorstellen dat, als mijn fans dit weten en mijn reactie hierop zien, ze niet dezelfde ervaring willen hebben. Dit is echt iets wat iedereen moet hebben. Ik kan me niet indenken dat iemand niet wil ervaren wat ik net heb ervaren. Het wordt nu wel lastig om terug te gaan naar mijn normale hoofdtelefoon. [Lacht]

- LIVE NATION

Hoe zou je 360 Reality Audio van Sony in één woord beschrijven?

JESSE MCCARTNEY

Hmm. 'Audiogastisch'. Ik denk niet dat dat een woord is, ik heb het zelf bedacht.

- LIVE NATION

Nu wel.

JESSE MCCARTNEY

Ja.

- LIVE NATION

Kun je je voorstellen dat 360 Reality Audio van invloed is op de manier waarop je in de toekomst muziek maakt?

JESSE MCCARTNEY

Dat is een interessante vraag. Mixers zullen zich nu waarschijnlijk aan moeten passen aan deze technologie. Als ik in de studio muziek zou kunnen maken die zo klinkt, zou ik dat absoluut doen. Nu ik weet dat dit bestaat wil ik zeker meer spelen met deze technologie om de muziek mooier te laten klinken. Het wordt interessant om hiermee verder te gaan.

- LIVE NATION

Nu je 360 Reality Audio kent, ben je geïnteresseerd in het maken van een nieuw livealbum?

JESSE MCCARTNEY

Zeker weten. De laatste keer dat ik een livealbum maakte is meer dan tien jaar geleden en eerlijk gezegd was ik er niet heel erg blij mee. Ik weet nog dat ik toen dacht dat je zoveel kunt mixen als je wilt, maar er zullen altijd dingen zijn die je niet kunt beheersen, omdat het live is en dat is lastig te mixen. Maar als ik dit hoor wil ik gelijk mijn album voltooien, zodat we de liveversie kunnen doen. [Lacht]

- LIVE NATION

Wat zouden je fans denken wanneer je muziek in dit formaat wordt gepresenteerd?

JESSE MCCARTNEY

Ik denk dat als het publiek alles in een nummer kristalhelder kan horen, [het] eindelijk de tijd en energie opmerkt die in de producties wordt gestoken. Sommige elementen op de achtergrond worden nooit gehoord, omdat ze niet voldoende worden uitgelicht en benadrukt. Als alle fantastische dingen die we in muziek stoppen, hoorbaar worden met deze nieuwe technologie, wordt de ervaring zeker tien keer zo bijzonder.

- LIVE NATION

Wat vind je ervan dat Sony je oren opmeet om 360 Reality Audio te optimaliseren en je de best mogelijke luisterervaring te bezorgen?

JESSE MCCARTNEY

Ik heb door de jaren heen al veel oormallen laten maken voor live-optredens. Als muzikant ben je immers zuinig op je oren. Je wilt de juiste dosis geluid en de juiste geluidskwaliteit in je oren. Iedereen hoort muziek op een andere manier en heeft bepaalde frequenties die ze beter oppikken dan andere. En als Sony de ervaring voor je oren uniek kan maken en goed let op wat jouw trommelvliezen nodig hebben, is dit een keerpunt. Het is een absoluut keerpunt.

- LIVE NATION

Wat zou je in de toekomst van Sony willen zien, staat er misschien nog iets op je wensenlijst?

JESSE MCCARTNEY

Wat een ontwikkelingen. Het lijkt erop dat we binnenkort met Sony muziek kunnen spelen op de maan. Ik weet het niet hoor, maar kun je een aantal van deze hoofdtelefoons naar me opsturen in iedere kleur? Dat lijkt me een mooi begin.

- LIVE NATION

Is er verder nog iets wat je wilt zeggen over 360 Reality Audio?

JESSE MCCARTNEY

Als je mensen een geweldig product zoals dit kunt aanbieden, waarmee je geluid ervaart vanuit alle verschillende delen van je hersenen — je brein wordt als het ware op de best mogelijke manier voor de gek gehouden — dan denk ik dat dat alles gaat veranderen. Ik denk echt dat het alles gaat veranderen.

jessemccartney-listening-1
jessemccartney-listening-2
360 Reality Audio

Ontdek meer over 360 Reality Audio en de technologie achter dit innovatieve audioconcept.

WH-1000XM3 hoofdtelefoons

Luister met onze WH-1000XM3 hoofdtelefoons met Wireless Noise Cancelling voor een complete 360 Reality Audio-ervaring.