Navigatie overslaan

INTERVIEWS MET ARTIESTEN VAN SONY

Marty Friedman

Marty was van 1990 tot 2000 leadgitarist bij de Amerikaanse heavy metal band "Megadeath". Hij verhuisde in 2004 naar Japan en houdt van veel muziekstijlen, waaronder JPOP.

Onmisbaar: eenvoudig draagbare audio

Marty woont al sinds 2004 in Japan en is bijzonder actief in de Japanse muziekwereld: hij is tv-presentator, zanger, schrijver en eigenaar van een platenlabel, om maar een paar rollen te noemen. Hij praat over de invloed van hi-res audio op de muziekbranche.

Interview: blueprint / Fotografie: Yohei Takeuchi

V: U komt uit Amerika. Wanneer ontdekte u de Walkman?

A: Toen ik een tiener was. Destijds luisterde je meestal thuis naar muziek of op een concert, maar ik luisterde ook graag naar mijn gigantische boombox die ik meenam naar school. Dus ik was echt verbaasd toen ik de Walkman voor het eerst zag.

V: Naar wat voor muziek luistert u?

A: Over het algemeen naar de muziek die ik nu zelf maak. Het is soms lastig om goed en slecht te onderscheiden als ik te lang in een studio heb zitten luisteren. Dan maak ik een wandeling door een park of naar een tempel en luister onderweg. Dan lijkt het alsof ik naar muziek van iemand anders luister; het zorgt voor meer natuurlijke feedback.

V: Draagbare audio lijkt onmisbaar voor uw creatieve werk. Wat vindt u van een Walkman voor hi-res audio?

V: In vergelijking met mp3 is het geluid in de lagere registers melodieuzer. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat audio robuust en gebruiksvriendelijk is dan dat audio 'geweldige specificaties' of 'hoge kwaliteit' heeft.

V: Wat vindt u als componist van hi-res audio?

A: Het is waar dat, in vergelijking met gemasterd geluid, de kwaliteit minder wordt bij cd's of gecomprimeerde geluidsbestanden, maar ik heb er nooit echt problemen mee gehad. Ik denk altijd maar: "het gaat om wat gewone mensen ervan vinden'. Bij het componeren gebruik ik mooie speakers, maar aan het einde luister ik met goedkope speakers en pas ik het geluid aan.

V: Als hoge resolutie de standaard zou worden, zou het dan dit soort productieprocessen beïnvloeden?

A: Over niet al te lange tijd zijn smartphones compatibel met hi-res audio. Als dat gebeurt, is dat niet alleen beter voor de productiekant maar voor de hele muziekbranche. Geld zorgt immers voor beweging. Je hebt geld nodig om goede muziek te maken en ik wil dat luisteraars geld uitgeven voor muziek die ze leuk vinden. Als mensen deze Walkman proberen, dan willen ze misschien muziek in hoge resolutie en dat zou zeker goed zijn voor de muziekbranche en de artiesten.

V: Goed, laatste vraag. Wat betekent muziek voor u?

A: Nou, het is groot onderdeel van mijn leven. Als ik vast zou zitten op een onbewoond eiland en maar één ding mocht meenemen, dan zou dat een draagbare audiospeler met een enorm geheugen zijn. (lacht)

Chiyomaru Shikura

"Wat luisteraars echt willen, en ook zeker zullen kopen, is muziek die ze het gevoel geeft dat ze het niet mogen missen."

Muziek zoals de artiest die bedoelde

Geniet van de subtiele nuances van studiogeluid met audio van hoge resolutie. De passie voor muziek komt in elk component terug, van signaal tot luidspreker. Geavanceerde technologieën als digitale opschaling dragen bij aan de ultieme luisterervaring.