Tips voor fotograferen > Spectaculaire nachtopnamen maken

    Niveau: Beginner

    LES 7Spectaculaire nachtopnamen maken

    Brandpuntsafstand: 135 mm / F-getal: 8,0 / sluitertijd: 5 sec. / ISO: 400 / Witbalans: Aangepast (3600K / M5)

    Nachtopnamen tijdens het reizen of op schilderachtige locaties zijn zeer populaire onderwerpen om te fotograferen. In dit hoofdstuk leer je hoe je een nachtweergave prachtig kunt vastleggen en je indruk van de werkelijke scène nauwkeurig kunt reproduceren.
    Stel eerst de camera in op de P-modus en probeer de volgende tips.

    Opnamen maken met een statief

    Een statief is het meest effectieve hulpmiddel voor het maken van prachtige nachtopnamen. Wanneer je opnamen maakt bij weinig licht, zoals bij nachtopnamen, neemt de sluitertijd af om de hoeveelheid licht die de camera binnenkomt te vergroten en de ISO-gevoeligheid wordt hoger. Hierdoor wordt de opname vaak onduidelijk door camerabewegingen, of korrelig door de toegenomen ruis.

    Deze foto is gemaakt met de sluitertijd ingesteld op 3,2 sec. Bij deze sluitertijd wordt het beeld volledig wazig, hoeveel moeite de fotograaf ook doet om stil te blijven staan.

    Sluitertijd: 3,2 sec.

    Als je de camera op een statief bevestigt, kun je een heldere foto maken zonder ruis, zelfs bij lange sluitertijden. Stel tegelijkertijd de ISO-gevoeligheid in op de laagst mogelijke waarde. Hoewel de sluitertijd hierdoor nog verder wordt vertraagd, hoef je je geen zorgen te maken over onscherpte omdat de camera op een statief is bevestigd. Bovendien kan de lage ISO-gevoeligheid ruis verminderen. De minimumwaarde van de ISO-gevoeligheid is afhankelijk van het model, maar over het algemeen worden waarden tussen ISO100 en ISO 400 aanbevolen.
    Schakel de SteadyShot-functie uit als je een statief gebruikt, om defecten te voorkomen. Ook kan het trillen van de camera als gevolg van het indrukken van de ontspanknop leiden tot onscherpe foto's. Het instellen van de zelfontspanner van 2 seconden is een effectieve manier om dergelijke onscherpte te voorkomen.

    Brandpuntsafstand: 50 mm / F-getal: 10 / sluitertijd: 5 sec. / ISO: 200 / Witbalans: Daglicht

    De bovenstaande foto is gemaakt met een statief en wordt niet beïnvloed door onscherpte. Met de lange belichtingstijd ziet het licht op het water er prachtig uit, met gelijkmatige spreiding over het oppervlak.

    Wat moet je doen als je geen statief hebt?
    Als je geen statief hebt, leun je tegen een muur of paal, of plaats je de camera op een reling of een ander vlak oppervlak, zodat de camera stabiel kan staan en er minder ruis optreedt.
    Als deze oplossingen niet mogelijk zijn, kun je snellere sluitertijden gebruiken om camerabewegingen te verminderen. Als er vervaging optreedt bij de sluitertijd die automatisch door de camera wordt bepaald, verhoog je de ISO-gevoeligheid handmatig. De beschikbare maximumwaarde van de ISO-gevoeligheid verschilt per model. Naarmate de ISO-gevoeligheid wordt verhoogd tot ISO6400, 12800 en hoger, wordt de sluitertijd hoger en wordt de opname minder beïnvloed door onscherpte. De opname kan echter ruis bevatten en details kunnen verloren gaan.

    Brandpuntsafstand: 24 mm / F-getal: 2,8 / sluitertijd: 1/40 sec. / ISO: 3200 / Witbalans: AWB

    Deze foto is gemaakt met ISO3200. Het gebruik van een kortere sluitertijd voorkomt onscherpe foto's. Als je echter de vergrote opname onderzoekt, zie je dat deze enigszins korrelig is met ruis vergeleken met de opname die is gemaakt met de lagere ISO-gevoeligheid. Wat betreft de resolutie van details en de structuur van het wateroppervlak, ziet de foto die met het statief is gemaakt er beter uit dan deze.

    Als er ruis zichtbaar is, zoals in dit geval, gebruik je de modus ‘Schemering zonder statief’ in Scene Selection (opnamemodus). In deze modus worden 6 opnamen achter elkaar gemaakt door één keer op de ontspanknop te drukken. Deze opnamen worden gecombineerd met hoge precisie tijdens het verwerken van ruis. Dankzij deze methode kun je nachtopnamen maken met minder ruis ten opzichte van een normale opname.
    Aangezien de modus voor schemering zonder statief in Scèneselectie een modus voor automatische opnamen is, kun je de kleur- en helderheidsinstellingen uit het volgende gedeelte echter niet wijzigen.

    Helderheid en kleur aanpassen

    Als je weet hoe je zonder ruis opnamen moet maken, kun je de helderheid en de kleur op basis van je beeld aanpassen.
    Je kunt de helderheid aanpassen met belichtingscompensatie. Onze ogen herkennen de nachthemel als 'donker' en de lampen in gebouwen en andere verlichting als 'licht'. De camera probeert alle scènes echter vast te leggen met dezelfde helderheidsinstelling, ongeacht hoe donker of licht ze zijn. Als gevolg hiervan kan bij het maken van nachtopnamen waarbij donkere delen (zoals de nachthemel) en heldere delen (zoals de verlichting van gebouwen) worden gemengd, de belichting die door de camera wordt bepaald, de helderheid die door de ogen van mensen wordt gevoeld mogelijk niet goed reproduceren. Hierdoor kan het lastig zijn om de gewenste resultaten te bereiken met nachtopnamen; de nachthemel kan er vervaagd uitzien en de kleuren van de lichten op straat worden mogelijk niet goed weergegeven.

    Daarnaast wordt de helderheid van de foto ook beïnvloed door de instellingen van de camera zelf, zoals de instellingen voor Creatieve stijl.
    Probeer eerst opnamen te maken zonder belichtingscompensatie en pas de belichting aan op basis van de resultaten.

    Brandpuntsafstand: 120 mm / F-getal: 6,3 / Witbalans: TL-licht: Warm wit (-1) verzadiging: +3 / Belichtingscompensatie: 0 Brandpuntsafstand: 120 mm / F-getal: 6,3 / Witbalans: TL-licht: Warm wit (-1) verzadiging: +3 / Belichtingscompensatie: +0,7

    Deze foto is zonder belichtingscompensatie onderbelicht vanwege de sterke straatverlichting. Het stadslandschap achter het gebouw valt weg als zwart. Door de belichting in te stellen op +0,7 is de foto met de juiste helderheid weergegeven.

    Laten we nu verder gaan met het aanpassen van de kleur. Je kunt de witbalans gebruiken om de algehele kleurtint aan te passen. Automatische witbalans [AWB], waarbij de camera automatisch de kleurtoon bepaalt, kan de werkelijke kleuren natuurgetrouw reproduceren. Wanneer je echter nachtopnamen maakt van een stad, selecteer je [TL-licht: Warm wit] voor een blauwachtige tint. Dit kan geschikter zijn voor het overbrengen van de kenmerken van kunstlicht.
    Ook sterke lichten, zoals stedelijke gebouwen en verlichting, worden in een foto vaak witachtig, en de kleuren van de foto zien er niet zo levendig uit als verwacht. Als dit gebeurt, pas je de verzadiging aan op de +-zijde via de optie-instellingen in Creatieve stijl, zodat de lichten levendiger en kleurrijker worden.

    Brandpuntsafstand: 16 mm / F-getal: 6,3 / sluitertijd: 13 sec. / ISO: 200 / Witbalans: AWBBrandpuntsafstand: 16 mm / F-getal: 6,3 / sluitertijd: 13 sec. / ISO: 200 / Witbalans: TL-licht: Warm wit (-1) Verzadiging+3

    Door dergelijke aanpassingen toe te passen, kun je foto's maken van nachtopnamen die de dramatische indruk wekken die je krijgt bij de daadwerkelijke scène.

    Net als bij andere scènes varieert de beste kleurtoon voor nachtweergaven afhankelijk van je voorkeuren en je bedoeling. Maak optimaal gebruik van de aanpassingsfuncties, zoals belichtingscompensatie, witbalans en Creatieve stijl, en vind je favoriete opname.

    Lenzen met vaste brandpuntsafstand

    Met kleine F-getallen (snelle maximale diafragma's) laten lenzen met een vaste brandpuntsafstand een grote hoeveelheid licht de camera binnen.
    Hierdoor kun je nachtopnamen maken met minder vervaging en ruis, zelfs bij weinig licht. Je kunt ook portretten of snapshots maken met een zeer onscherpe achtergrond.

    Brandpuntsafstand: 24 mm / F-getal: 2,8 / sluitertijd: 0,25 sec.

    SEL24F18Z

    Deze eersteklas 24-mm prime-lens (35 mm full-frame equivalent) beschikt over een groot maximaal diafragma van F1.8 en geeft uitstekende scherpte en contrast in het hele frame plus prachtige bokeh in onscherpe gebieden. De maximale vergroting is 0,25x voor dramatische 1:4 close-ups. Een interne schijfmotor zorgt voor een vloeiende, stille autofocus die filmmakers zullen waarderen.

    Brandpuntsafstand: 35 mm / F-getal: 1.8 / sluitertijd: 1/80 sec.

    SEL35F18F

    Deze compacte lichtgewicht prime-lens van 35 mm voor full-frame camera's levert zelfs bij een maximaal diafragma van F1.8 geweldige beeldkwaliteit en is daarom een breed inzetbare keuze voor alles van voorwerpen op tafel tot vergezichten. De lens is geschikt voor video's en foto's door de snelle, precieze en stille AF en betrouwbare AF-tracking.

    Brandpuntsafstand: 55 mm / F-getal: 2 / sluitertijd: 1/80 sec.

    SEL55F18Z

    Deze standaard prime-lens met 55mm-brandpuntsafstand en groot maximaal F1.8-diafragma biedt verbluffend ZEISS® Sonnar-contrast en hoge resolutie voor full-frame camera's met E-bevestiging. De lens geeft ook een fraaie bokeh die je onderwerp prachtig laat uitkomen tegen de achtergrond. Het heldere en grote maximale diafragma is ideaal voor scherpe en heldere opnamen zonder statief bij weinig licht.