Tips voor het fotograferen > Prachtige verlichting vastleggen

    Niveau: Beginner

    LES 17Prachtige verlichting vastleggen

    Brandpuntsafstand: 24 mm (equivalent van 35 mm), f-stop: 3,2, sluitertijd: 1/60 seconde, belichtingscompensatie: +1, met kruisfilter.

    Wanneer je de prachtige verlichting van een stadsgezicht ziet, wil je die in foto's vastleggen. Hier laten we je zien hoe je verlichting fotografeert zodat de afbeeldingen de pracht uitstralen die je in de werkelijke scène ziet. Stel bij het fotograferen de camera in op de A-modus zodat je het diafragmakunt aanpassen. Over het algemeen verklein je het diafragma wanneer je de hele scène wilt vastleggen en vergroot je het diafragma zoveel mogelijk wanneer je de verlichting of versiering wilt benadrukken en er een close-up van maakt.

    De hele scène fotograferen

    Soms wil je bij het fotograferen van verlichting de hele scène als stadsgezicht vastleggen en soms wil je misschien juist close-ups van je onderwerp maken.

    Hele scène vastgelegd. Brandpuntsafstand: 24 mm (equivalent van 35 mm), f-stop: 2,8, sluitertijd: 1/60 seconden

    Close-up vastgelegd. Brandpuntsafstand: 50mm, f-stop: 1,8, sluitertijd: 1/80 seconden

    Over het algemeen geldt dat je bij het fotograferen van de hele scène de belichtingscompensatie, witbalansen Creative Style het beste net zo kunt instellen als bij nachtfotografie. Zie ook Spectaculaire nachtscènes vastleggen, waarin de basisbeginselen voor nachtfotografie worden behandeld.

    Diafragma-instelling

    Als je de camera op de hele scène scherpstelt, gebruik dan een kleiner diafragma. Je kunt prachtige scherpe foto's van de hele scène maken door het diafragma op een waarde tussen f8 en f11 in te stellen. Als je geen statief hebt, moet je camerabewegingen echter zien te voorkomen. Open het diafragma zo ver mogelijk, zelfs wanneer je een hele scène fotografeert.

    Belichtingscompensatie

    Een basistip voor het fotograferen van verlichting: pas de helderheid aan om de algehele sfeer te creëren. Afhankelijk van de lichtbron en de camera-instellingen, zorgt aanpassing van de belichtingscompensatie naar + voor levendigere afbeeldingen.

    Belichtingscompensatie: 0 (indien ingesteld op Multipatroonmeting).

    Belichtingscompensatie: +1,3 (indien ingesteld op Multipatroonmeting).

    Echter, omdat er bij het fotograferen van verlichting grotere verschillen tussen heldere en donkere gebieden zijn dan bij typische nachtscènes, kan er sprake zijn van meer contrast en kun je mogelijk niet alles vastleggen wat je ziet door alleen de belichtingscompensatie aan te passen. Probeer in dat geval de D-Range Optimizer (DRO) aan te passen. Met DRO analyseer je het beeld en regel je de optimale helderheid voor elk deel van de afbeelding. In tegenstelling tot belichtingscompensatie, waarmee de algehele helderheid van het beeld gelijkmatig wordt verhoogd of verlaagd, past deze functie de helderheid alleen aan bij de onderbelichte of overbelichte gebieden. Dit is met name effectief bij veel lichtcontrast.
    Bij het fotograferen van verlichting wordt het effect van deze functie duidelijk bij een sterker niveau (Lv3 tot Lv5). Te veel correctie kan echter onnatuurlijke foto's en opvallende ruis tot gevolg hebben. Kies dus een optimaal niveau en controleer de opnamen die je hebt gemaakt.

    DRO: Uit.

    DRO: Lv5.

    Hier is DRO ingesteld op Lv5. Met DRO aan worden de donkere gebieden helderder. Dat resulteert in een opname die meer lijkt op wat we met het blote oog zien. Een andere handige functie is auto HDR, die drie opnamen tegelijk maakt met verschillende belichtingen en deze opnamen vervolgens over elkaar legt om zowel de lichte als de donkere gebieden vast te leggen.
    Raadpleeg de gebruikershandleiding of het handboek voor meer informatie over het gebruik van DRO en Auto HDR.

    Witbalans

    Je kunt de uitstraling van verlichte opnamen veranderen door de witbalans aan te passen. Hoewel auto-WB (automatische witbalans) voor kleuren kan zorgen die dicht bij onze waarnemingen liggen, kun je met Daglicht de opname echter een warme sfeer en met Kunstlicht een koude of etherische sfeer geven.

    Witbalans: AWB.

    Witbalans: Zonlicht.

    Witbalans: Gloeilamp.

    Creatieve stijl

    Als het aanpassen van de belichtingscompensatie, DRO en witbalans niet genoeg is, kun je ook proberen de verzadiging in Creative Style naar + aan te passen. Dat maakt de weergave van verlichting extra spectaculair. Het is ook raadzaam om de Creative Style-instelling te wijzigen. Probeer maar eens te spelen met de vele beschikbare Creative Style-instellingen.

    Creative Style: Standaard, geen aanpassing van verzadiging.

    Creative Style: Standaard, verzadiging aangepast naar +.

    Close-ups fotograferen

    Probeer bij het fotograferen van verlichting close-ups te maken van versieringen en kleine objecten dichtbij. Bij een close-up van alleen de verlichting komen vaak vooral de lampen en snoeren in beeld. Als je close-ups maakt van versieringen of de achtergrond goed positioneert, krijg je vaak juist indrukwekkende foto's.

    (1) Opname vanaf ooghoogte.

    (2) Opname vanuit een andere hoek.

    Hier is een close-up van een kerstbal. Bij opname (1) is op de kerstbal ingezoomd, zonder de achtergrond aan te passen. Er is geen verlichting op de achtergrond is, waardoor de hele opname donker en de balans matig wordt. Bij opname (2) is de camerahoek zo gekozen dat er een andere boom op de achtergrond te zien is. De balans is beter dan bij opname (1) en de prachtige omgeving komt er fraai in naar voren. Om de achtergrond zo veel mogelijk te vervagen, is het diafragma helemaal geopend. Met de automatische belichting was de opname echter donker, zodat de belichtingscompensatie naar + is aangepast. De foto rechtsboven is een goede alternatieve ingezoomde opname van een klein primair onderwerp met de verlichting zelf als secundair onderwerp in de compositie.

    De verlichting op de voorgrond vervagen. Brandpuntsafstand: 70mm (35mm-equivalent), f-stop: 2,8, sluitertijd: 1/100 seconden

    Je kunt bij het fotograferen de verlichting op de voorgrond vervagen, net zoals je dat met de verlichting op de achtergrond kunt doen. Grote onscherpe verlichte bollen kunnen de opname een magisch effect geven. Het formaat en het aantal onscherpe bollen kunnen zeer uiteenlopen, afhankelijk van de verlichting, afstand tot het licht en de camerahoek voor de opname. Probeer voor een optimale beeldbalans meerdere opnamen te maken terwijl je je verplaatst. Gebruik de handmatige scherpstellingals het lastig is om in te zoomen op het onderwerp op de achtergrond.

    (1) Brandpuntsafstand: 130 mm, f-stop: 5,6, sluitertijd: 1/200 seconden

    (2) Brandpuntsafstand: 91 mm, f-stop: 5,6, sluitertijd: 1/125 seconde, bij gebruik van een kruisfilter.

    Voor opname (1) is de handmatige scherpstelling gebruikt om alles wazig weer te geven. Dit is een goede manier om een interessant beeld vast te leggen wanneer het onderwerp alleen verlichting is.
    Afhankelijk van de toepassing kun je ook een commercieel verkrijgbaar kruisfilter gebruiken om een schitterend beeld te maken, zoals weergegeven in (2).

    Een lens met vaste brandpuntsafstand gebruiken

    Met een lens met vaste brandpuntsafstand kun je indrukwekkende foto's maken waarin de achtergrond nog waziger is. Dat werkt goed bij het fotograferen van verlichting. Met een lens met vaste brandpuntsafstand kun je meer licht vastleggen dan met een zoomlens. Zo ontstaat er minder ruis en kun je ook in donkere gebieden met gemak fotograferen.

    Brandpuntsafstand: 55 mm / F-getal: 2.2 / sluitertijd: 1/15 sec.

    SEL55F18Z

    Deze standaard prime-lens met 55mm-brandpuntsafstand en groot maximaal F1.8-diafragma biedt verbluffend ZEISS® Sonnar-contrast en hoge resolutie voor full-frame camera's met E-bevestiging. De lens geeft ook een fraaie bokeh die je onderwerp prachtig laat uitkomen tegen de achtergrond. Het heldere en grote maximale diafragma is ideaal voor scherpe en heldere opnamen zonder statief bij weinig licht.

    f-stop: 1,8, sluitertijd: 1/80 seconden

    SEL50F18

    Deze middelgrote telelens heeft een brandpuntsafstand van 75 mm (gelijk aan 35 mm), ideaal voor portretten. Dankzij het heldere diafragma van f1.8 en het nieuwe optische systeem kun je prachtige vervaagde opnamen maken. In combinatie met een functie voor optische beeldstabilisatie toont deze lens zijn ware kracht. Fotograferen uit de hand gaat namelijk nog beter, zelfs in donkere omstandigheden. Bovendien zorgen de ingebouwde motor en interne scherpstelling voor een soepele en stille AF, ideaal voor het opnemen van films. De lens is voorzien van een aluminium behuizing voor een hoogwaardige uitstraling.