Artikel-ID : 00184638 / Laatst gewijzigd : 01-04-2019

Het Wi-Fi-signaal valt weg of de verbinding wordt steeds verbroken.

    BELANGRIJK: Dit artikel is alleen van toepassing op specifieke producten en/of besturingssystemen. Controleer het gedeelte Relevante producten en categorieën in dit artikel voordat u deze stappen uitvoert.

    OPMERKINGEN:

    • Alhoewel uw Sony-apparaat met internet kan worden verbonden via een draadloze verbinding, gaat u voor het oplossen van videobufferingproblemen naar:  Videostream van internet stopt, wordt onderbroken of gebufferd of het beeld en de geluidskwaliteit zijn niet goed.
    • Dit probleem kan ook optreden wanneer u bent verbonden met een onbeveiligd draadloos netwerk, zoals een Gastnetwerk. Als u een draadloze verbinding gebruikt, controleer dan of u bent verbonden met een beveiligd Wi-Fi-netwerk (aangegeven met een pictogram van een slot) in de lijst met Wi-Fi-instellingen.
    • Sony raadt u aan de fabrikant van de router te vragen of uw routerinstelling de meest optimale is, aangezien routerinstellingen per router verschillen.

    Een diagnose van de verbinding uitvoeren

    Als uw apparaat van Sony over de verbindingsdiagnosefunctie beschikt, voert u de verbindingsdiagnose uit om te controleren of het probleem een draadloos of een internetprobleem is.

    1. Voer een power-reset uit voor de router.

      1. Haal het netsnoer van de router uit het stopcontact en wacht 30 seconden.
      2. Steek de stekker van het netsnoer weer in het stopcontact en wacht tot de knipperende lampjes aangeven dat de router volledig opnieuw is opgestart.
    2. Verbind een apparaat dat niet van Sony is via het draadloze LAN om te controleren of dat met de router kan worden verbonden.

      • Als andere apparaten niet kunnen worden verbonden via een draadloos LAN: Mogelijk is de draadloze router defect.
      • Als andere apparaten wel kunnen worden verbonden: Open voor alle zekerheid het instellingenscherm van het netwerk op het apparaat van Sony en controleer of de SSID van het apparaat dezelfde is als die van de andere verbonden apparaten. Als de SSID van het verbonden apparaat anders is, controleer dan of de SSID correct is.
    3. Controleer de correcte SSID en beveiligingssleutel en stel het netwerk opnieuw in.

    In veel gevallen staan de SSID en de beveiligingssleutel beschreven op de hoofdunit van de router of op het meegeleverde document.

    OPMERKINGEN:

    • Als de SSID van de router niet wordt weergegeven op het apparaat van Sony, controleer dan of de verborgen SSID-functie is ingeschakeld.
    • Afhankelijk van de router kunt u meer dan één SSID gebruiken. Wijzig als dat het geval is de SSID van het toegangspunt en controleer of het probleem is verbeterd.
    • Voor een beveiligingssleutel wordt er onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters. Voer de beveiligingssleutel goed in.

      Voorbeelden van fouten:

      • I (hoofdletter i), l (kleine L) en 1 (nummer één)
      • 0 (nummer nul) en O (hoofdletter o)
      • d (kleine D) en b (kleine B)
      • 9 (nummer negen) en q (kleine Q)
    1. Controleer de locatie waar uw router en antenne zijn geïnstalleerd.

      • Als uw server en de bijbehorende apparaten in een andere ruimte staan dan waarin u uw draadloze LAN-router/toegangspunt hebt geïnstalleerd, dan is wellicht de bandbreedte van de draadloze communicatie te laag of te zwak, als gevolg van een slechte signaalsterkte. Probeer uw server, bijbehorende apparatuur en draadloze LAN-router/toegangspunt zo mogelijk in een zone te installeren die centraal gelegen is in uw huis. Als u het systeem dichter bij de router plaatst, versterkt u daarmee de kracht en de snelheid van het signaal. Als de locatie van de router niet kan worden veranderd, kunt u proberen een draadloze versterker/extender te gebruiken.
      • Plaats de router bij voorkeur niet in de buurt van metalen voorwerpen, voorwerpen die water bevatten of voorwerpen die vocht bevatten, zoals boeken. Het wordt aanbevolen de router op een hoogte te plaatsen van meer dan 1 m vanaf de vloer. Beton, marmer en baksteen hebben eveneens een negatief effect op de router.
      • Als de router is verbonden met andere apparaten, bestaat de kans dat de communicatiesnelheid laag is geworden door de invloed van de andere apparaten. Schakel de andere apparaten uit of stel het draadloze LAN in op OFF (Uit) en controleer vervolgens of het probleem is verbeterd.
      • Als de router een antenne heeft, past u de richting van de antenne aan. Radiogolven van de antenne van een algemene router worden in een concentrische cirkel rondom de antenne uitgezonden. Voor meer informatie raadpleegt u de handleiding van de router.
    2. Controleer de instellingen van de router of probeer de instellingen te wijzigen.

      • Als u geen verbinding kunt maken met uw router, controleert u of filteren van het MAC-adres is ingeschakeld. Als filteren van het MAC-adres is ingeschakeld, schakelt u dat uit of controleert u of u toegang kunt krijgen tot een toegestaan apparaat nadat u het MAC-adres ervan hebt geregistreerd.
      • Wanneer het draadloze LAN van de router met meerdere frequenties kan werken, controleer dan of het probleem verbetert door de verbonden frequentie te wijzigen.

        OPMERKING: Niet alle apparaten van Sony kunnen verbinding maken met een draadloze 5GHz-verbinding. Wanneer er een 5GHz-verbinding wordt gebruikt, moet u de specificaties controleren.

        • Als u een draadloze LAN-verbinding van 5 GHz gebruikt: Aangezien deze verbinding gevoelig is voor obstakels zoals muren, moet u, als u de frequentie niet kunt wijzigen, de router en het apparaat bij elkaar in de buurt plaatsen met een goed vrij zicht en dan controleren of het probleem is verbeterd.
        • Als u een draadloze LAN-verbinding van 2,4 GHz gebruikt: Wanneer er apparaten die een draadloos LAN van 2,4 GHz gebruiken, zoals Bluetooth-apparaten, draadloze telefoons, babyfoons, magnetrons etc., in de buurt van het apparaat van Sony worden gebruikt, bestaat de mogelijkheid dat de radiogolven zijn verzwakt door interferentie met andere apparatuur. Probeer deze apparaten uit de buurt te houden of probeer ze niet te gebruiken om te zien of het probleem daardoor verbetert.
      • Probeer het kanaal van uw router te veranderen. Door interferentie van andere draadloze LAN-netwerken kan het huidige kanaal op uw thuisnetwerk instabiel worden; een ander kanaal kan echter wel helder en vrij van interferentie zijn. Probeer de instelling van het Wi-Fi-kanaal op uw draadloze LAN-router/toegangspunt te wijzigen om te zien of de sterkte van uw signaal verbetert. De configuratie is op elke router verschillend. Wanneer u informatie nodig hebt over de manier waarop u deze instelling kunt wijzigen, raadpleegt u de handleiding die is meegeleverd met uw router of bezoekt u de website van de fabrikant.

        OPMERKING: De volgende hulpmiddelen kunnen worden gebruikt om uw draadloze netwerk en omringende netwerken te inspecteren.

        • Met inSSIDer kunt u alle omringende draadloze netwerken scannen en bepalen op welke draadloze kanalen ze actief zijn. Hiermee kunt u ook de draadloze kanaalfrequentie wijzigen in een frequentie die op dat moment niet wordt gebruikt. Deze tool vindt u op de Metageek-website.
        • De Wifi Analyzer-tool voor Android-apparaten maakt van uw Android-telefoon een Wi-Fi analyzer. Deze app is verkrijgbaar via de Google Play store op uw Android-smartphone.
    3. Controleer of er een firmware-update voor uw router is.

      Problemen met draadloze verbindingen kunnen voorkomen wanneer u uw draadloze LAN-router/toegangspunt gebruikt en u uw router niet hebt bijgewerkt naar de meest recente firmware en/of niet de meest recente software-upgrade hebt uitgevoerd. Controleer of uw router/toegangspunt is geüpgraded met de nieuwste firmware-upgrade, aangezien deze upgrades de prestaties van uw router kunnen verbeteren en versterken.

    Als u na het volgen van alle bovenstaande stappen problemen blijft ondervinden met het netwerk, raden we u aan een bekabelde LAN-verbinding met uw modem of router te gebruiken.