Artikel-ID : S700024429 / Laatst gewijzigd : 26-06-2012Afdrukken

Problemen met de webcam oplossen

    Dit artikel biedt algemene tips voor het oplossen van problemen met webcams.

    moeilijkheidsgraad Moeilijkheidsgraad:
    gemiddeld
    benodigde tijd Benodigde tijd:
    10-20 minuten

    Opmerking:  dit artikel wordt bijgewerkt zodra er nieuwe informatie beschikbaar komt.  Als u feedback/suggesties wilt geven over problemen die in dit artikel niet aan de orde komen, geef dan de volgende informatie.  We kunnen helaas niet reageren op individuele feedback, maar zullen alle ontvangen informatie gebruiken voor onderzoek.
    • Besturingssysteem:  
    • Vooraf geïnstalleerd besturingssysteem: Ja/Nee
    • Geteste toepassing:
    • Beschrijving van probleem: 

    Probleemoplossing

    Camera werkt niet in een specifieke toepassing

    Het probleem is mogelijk gerelateerd aan een specifieke toepassing of een nieuwe versie ervan.  
    Een eenvoudige manier om te controleren of het probleem betrekking op de toepassing heeft, is een test uitvoeren met de vooraf geïnstalleerde webcamtoepassing (afhankelijk van het model:  VAIO Camera Capture Utility of ArcSoft Webcam Companion).
    Als geen van beide programma's is geïnstalleerd, kunt u ook Windows Live Messenger gebruiken om te testen (gratis te downloaden en te installeren).

    Als het probleem inderdaad is gerelateerd aan een specifieke toepassing, raden we u aan eerst bij de fabrikant van de toepassing te controleren of er bekende problemen zijn.

    Cameradriver kan niet worden gevonden

    De cameradriver is niet beschikbaar in het gedeelte 'Vooraf geïnstalleerde drivers' op recente VAIO/modellen omdat de meegeleverde Windows-driver wordt gebruikt.  Normaal gesproken vindt Windows de driver zelf.

    Indien correct geïnstalleerd, vindt u deze driver in Apparaatbeheer in het gedeelte Beeldapparaten (camera's en scanners).

    We streven er naar zoveel mogelijk drivers beschikbaar te stellen, maar voor sommige upgradesituaties van besturingssystemen hebben we geen driver.   Op sommige modellen kan de vooraf geïnstalleerd driver van het oorspronkelijk geïnstalleerde besturingssysteem nog worden gebruikt.

    Camera wordt helemaal niet gedetecteerd

    Als de camera correct is geïnstalleerd, vindt u deze in Apparaatbeheer in het gedeelte Beeldapparaten (camera's en scanners).

    Als de camera onlangs nog goed functioneerde, maar niet meer in Apparaatbeheer wordt gedetecteerd, dan kunt u een Systeemherstel uitvoeren naar een dag voordat het probleem zich voor het eerst voordeed.

    Als het probleem na een Systeemherstel niet is opgelost, dan is de kans groot dat het probleem hardwaregerelateerd is.  In dit geval moet u, voordat u contact opneemt met onze services voor ondersteuning, altijd een Volledig systeemherstel
    uitvoeren.
    De procedure voor het uitvoeren van een Volledig systeemherstel is afhankelijk van het model.  Raadpleeg de Gids Probleemoplossing en herstel voor verdere assistentie bij deze stap.