Problemen met de webcam oplossen
Dit artikel biedt algemene tips voor het oplossen van problemen met webcams. | |||
![]() | Moeilijkheidsgraad: gemiddeld | ![]() | Benodigde tijd: 10-20 minuten |
ProbleemoplossingCamera werkt niet in een specifieke toepassingHet probleem is mogelijk gerelateerd aan een specifieke toepassing of een nieuwe versie ervan.Een eenvoudige manier om te controleren of het probleem betrekking op de toepassing heeft, is een test uitvoeren met de vooraf geïnstalleerde webcamtoepassing (afhankelijk van het model: VAIO Camera Capture Utility of ArcSoft Webcam Companion). Als geen van beide programma's is geïnstalleerd, kunt u ook Windows Live Messenger gebruiken om te testen (gratis te downloaden en te installeren). Als het probleem inderdaad is gerelateerd aan een specifieke toepassing, raden we u aan eerst bij de fabrikant van de toepassing te controleren of er bekende problemen zijn. Cameradriver kan niet worden gevondenDe cameradriver is niet beschikbaar in het gedeelte 'Vooraf geïnstalleerde drivers' op recente VAIO/modellen omdat de meegeleverde Windows-driver wordt gebruikt. Normaal gesproken vindt Windows de driver zelf.Indien correct geïnstalleerd, vindt u deze driver in Apparaatbeheer in het gedeelte Beeldapparaten (camera's en scanners). We streven er naar zoveel mogelijk drivers beschikbaar te stellen, maar voor sommige upgradesituaties van besturingssystemen hebben we geen driver. Op sommige modellen kan de vooraf geïnstalleerd driver van het oorspronkelijk geïnstalleerde besturingssysteem nog worden gebruikt. Camera wordt helemaal niet gedetecteerdAls de camera correct is geïnstalleerd, vindt u deze in Apparaatbeheer in het gedeelte Beeldapparaten (camera's en scanners).Als de camera onlangs nog goed functioneerde, maar niet meer in Apparaatbeheer wordt gedetecteerd, dan kunt u een Systeemherstel uitvoeren naar een dag voordat het probleem zich voor het eerst voordeed. Als het probleem na een Systeemherstel niet is opgelost, dan is de kans groot dat het probleem hardwaregerelateerd is. In dit geval moet u, voordat u contact opneemt met onze services voor ondersteuning, altijd een Volledig systeemherstel uitvoeren. De procedure voor het uitvoeren van een Volledig systeemherstel is afhankelijk van het model. Raadpleeg de Gids Probleemoplossing en herstel voor verdere assistentie bij deze stap. |