Problemen oplossen met een draadloze LAN-verbinding
BELANGRIJK:
- Als u een internetverbinding kunt krijgen, maar verbroken verbindingen of een zwak signaal hebt, downloadt en installeert u een willekeurige beschikbare update van SmartWi Connection Utility of VAIO Smart Network Utility en van een stuurprogramma voor een draadloze adapter.
- Deze oplossing is bedoeld voor alle VAIO-computers die gebruikmaken van het besturingssysteem Windows 8, Windows 7 of Windows Vista. Daarom zijn sommige stappen alleen in algemene bewoordingen gesteld. De reden hiervoor is dat de manier waarop u die bepaalde stap moet uitvoeren, afhankelijk is van het type computer dat u gebruikt. Voor modelspecifieke informatie om een van de stappen van deze oplossing uit te voeren, raadpleegt u de gebruiksaanwijzing bij de computer.
- Omdat met elke stap het probleem opgelost kan zijn, probeert u na het voltooien van een stap verbinding te maken met het draadloze netwerk en websites te bekijken met de browser Internet Explorer of Google Chrome.
- Controleer of de fysieke draadloze schakelaar is ingeschakeld.
OPMERKING: VAIO-modellen die zijn uitgebracht in de zomer van 2012 hebben geen fysieke draadloze schakelaar. Controleer in de gebruiksaanwijzing of uw computer een fysieke draadloze schakelaar heeft.
- Schakel de WLAN-adapter in met VAIO Smart Network Utility of het SmartWi Connection Utility .
BELANGRIJK:
- Alle VAIO-computers met Windows 7 of Windows Vista, of die zijn geüpgraded naar Windows 8 vanaf Windows Vista of Windows 7, hebben de SmartWi Connection Utility of de VAIO Smart Network Utility, maar niet beide. Als de SmartWi Connection Utility en de VAIO Smart Network Utility beide niet beschikbaar zijn, gebruikt u het Windows Mobiliteitscentrum om de WLAN-adapter in te schakelen.
- VAIO-computers met Windows 8 beschikken niet over de SmartWi Connection Utility of de VAIO Smart Network Utility en hebben deze ook niet nodig, want Windows 8 vervangt deze beide hulpprogramma's.
- Gebruik het hulpprogramma van het besturingssysteem voor het herstel van de draadloze verbinding .
- Stel de WLAN-autoconfig-service zo in dat deze automatisch start .
- Start de computer in Veilige modus met netwerkmogelijkheden en test de draadloze verbinding.
OPMERKING: Als de verbinding werkt in Safe Mode (Veilige modus), wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door antivirussoftware of antispyware. Configureer eventueel geïnstalleerde antivirussoftware of antispyware overeenkomstig de gebruiksaanwijzing van de fabrikant.
WAARSCHUWING: Als antivirussoftware of antispyware is verwijderd of uitgeschakeld om het probleem op te lossen, raadt Sony aan deze software in te schakelen of opnieuw te installeren om blootstelling aan schadelijke software te voorkomen. Zodra de software is ingeschakeld of opnieuw geïnstalleerd, configureert u deze overeenkomstig de gebruiksaanwijzing van de fabrikant, zodat de internet- of netwerkverbinding correct kan werken.
- Test, zo mogelijk, nog een computer in het draadloze netwerk.
OPMERKING: Als een andere computer verbinding kan maken, ligt het probleem niet aan de internetprovider, modem of router.
- Verwijder de SmartWi Connection Utility- of VAIO Smart Network Utility-software en installeer deze software vervolgens opnieuw met de VAIO Recovery Centre- of VAIO Care-software.
- Installeer de software opnieuw met behulp van de VAIO Recovery Center- software.
- Installeer de software opnieuw met behulp van de VAIO Care-software, versie 5 .
- Installeer de software opnieuw met behulp van de VAIO Care-software, versie 6 .
- Schakel de energiebeheerinstelling voor de WLAN-adapter uit.
- Controleer of het WAN IP-adres van de router overeenkomstig de gebruiksaanwijzing van de fabrikant is.
OPMERKING: Als de router geen WAN IP-adres krijgt, wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door een probleem bij de internetprovider.
WAARSCHUWING: Er kunnen gegevens verloren gaan. Als een router speciaal is geconfigureerd (PPPoe, DSL, filteren van MAC-adres, beveiliging enzovoort), worden de instellingen verwijderd bij het resetten van de router en moeten de instellingen opnieuw worden geconfigureerd.
- Reset de router en/of modem overeenkomstig de gebruiksaanwijzing van de fabrikant.
- Controleer of verstoring van het draadloze signaal de oorzaak is van het probleem.
- Schakel TCP/IPv6 (Internet Protocol versie 6) uit.
OPMERKING: Afhankelijk van het besturingssysteem, kunnen de stappen voor het uitschakelen van IP versie 6 variëren.
- Probeer instellingen van de WLAN-router aan te passen, zoals de draadloze kanaalfrequentie of klonen van het MAC-adres .
OPMERKING: Een goed hulpmiddel om uw draadloze netwerk en de omringende netwerken te inspecteren is inSSIDer.
- Het hulpmiddel inSSIDer kan worden gedownload van de Metageek-website.
- Met inSSIDer kunt u alle omringende draadloze netwerken scannen en bepalen op welke draadloze kanalen ze actief zijn. Zo kunt u uw eigen draadloze kanaalfrequentie wijzigen in een frequentie die op dat moment niet wordt gebruikt.
- Door het draadloze coderingsprotocol te wijzigen, kunt u ook bepaalde problemen oplossen.