Tip
De volgende stappen kunnen per Android-versie verschillen. Als u wilt weten welke Android-versie uw apparaat heeft, zoekt en tikt u op Settings (Instellingen) > About phone (Over de telefoon) > Android version (Android-versie). Als About phone (Over de telefoon) niet wordt weergegeven onder Settings (Instellingen), tikt u op System (Systeem).
- Als er geen netwerkdekking is, probeert u het volgende:
- Schakel uw apparaat uit en vervolgens weer in. Op deze manier schakelt u alle actieve applicaties uit en maakt u geheugen vrij, waardoor het probleem soms automatisch wordt opgelost.
- Zorg ervoor dat de Airplane mode (Vliegtuigmodus) is uitgeschakeld.
De Airplane mode (Vliegtuigmodus) uitschakelen
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) > Network & internet (Netwerk en internet).
- Tik op de Airplane mode (Vliegtuigmodus)-schakelaar om de functie uit te schakelen. U vindt het item onder Advanced (Geavanceerd).
- Controleer het signaalsterkte-pictogram
op de statusbalk om te zien of het apparaat is verbonden met een netwerk. Als het signaal laag is of als er geen signaal is, ga dan naar een open plek of ga dicht bij een raam staan. - Als het apparaat geen netwerksignaal ontvangt of als het signaal te zwak is, neemt u contact op met uw netwerkoperator en controleert u of het netwerk dekking heeft waar u zich bevindt.
- Controleer of u het apparaat hebt ingesteld op het netwerktype dat door uw SIM-kaart wordt ondersteund. Neem contact op met uw netwerkoperator als u niet weet welke netwerktypen worden ondersteund.
Een netwerkmodus selecteren
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) > Network & internet (Netwerk en internet) > Mobile network (Mobiel netwerk).
- Als u twee SIM-kaarten gebruikt, selecteert u een SIM-kaart.
- Tik op Preferred network type (Voorkeursnetwerktype) en selecteer een netwerkmodus. U vindt het item onder Advanced (Geavanceerd).
- Controleer of uw SIM-kaart goed werkt. Plaats uw SIM-kaart in een ander apparaat. Als dit werkt, wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door uw apparaat. Neem in dat geval contact op met een erkende servicepartner van Sony.
- Zoek een netwerk op het apparaat om te controleren of er netwerken beschikbaar zijn.
Zoeken naar beschikbare mobiele netwerken (Android 11/Android 10/Android 9)
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) > Network & internet (Netwerk en internet) > Mobile network (Mobiel netwerk).
- Als u twee SIM-kaarten gebruikt, selecteert u een SIM-kaart.
- Tik op Advanced (Geavanceerd) en tik vervolgens op de schakelaar Automatically select network (Netwerk automatisch selecteren) om de functie uit te schakelen.
- Selecteer een netwerk.
Zoeken naar beschikbare mobiele netwerken (Android 8)
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) > Network & Internet (Netwerk en internet) > Mobile network (Mobiel netwerk).
- Gebruikers van een dubbele SIM-kaart: selecteer een SIM-kaart.
- Tik op Service providers (Serviceproviders) > Search networks (Netwerken zoeken).
- Selecteer een netwerk.
- Probeer het volgende als er geen mobiele dataverbinding is:
- Schakel uw apparaat uit en vervolgens weer in. Op deze manier schakelt u alle actieve applicaties uit en maakt u geheugen vrij, waardoor het probleem soms automatisch wordt opgelost.
- Als uw apparaat de STAMINA-modus ondersteunt, schakelt u deze uit en start u het apparaat opnieuw. Om de batterij te sparen, schakelt de STAMINA-modus mobiele data uit wanneer het scherm is uitgeschakeld
STAMINA-modus uitschakelen 11/Android 10)
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) > Battery (Batterij) > STAMINA mode (STAMINA-modus).
- Tik op TURN OFF NOW (Nu uitschakelen).
STAMINA-modus uitschakelen (Android 9/Android 8)
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) > Battery (Batterij) > STAMINA mode (STAMINA-modus).
- Tik op de schakelaar om de STAMINA-modus uit te schakelen.
Uw apparaat opnieuw starten
Opmerking
Uw apparaat wordt mogelijk niet opnieuw gestart als de batterij bijna leeg is. Sluit uw apparaat aan op een lader en probeer het opnieuw.
- Druk lang op de aan-uitknop.
- Tik in het menu dat wordt geopend op Restart (Opnieuw starten). Het apparaat wordt automatisch opnieuw gestart.
- Zorg ervoor dat u zich hebt aangemeld voor het gebruik van internet via een mobiel netwerk. Neem contact op met uw netwerkoperator voor meer informatie.
- Verplaats u naar een andere locatie en probeer het opnieuw. Uw mobiele dataverbinding kan worden verbroken in gebieden met een slechte ontvangst, waar mogelijk problemen zijn met het basisstation van de netwerkprovider. In dat geval moet u zich naar een ander gebied verplaatsen.
- Als u het apparaat gebruikt terwijl u zich verplaatst, kan de mobiele dataverbinding verloren gaan door problemen met het netwerk van de netwerkprovider.
- Stel uw toestel handmatig in als u alleen gebruik wilt maken van een WCDMA (3G)- of GSM (2G)-netwerk. Het apparaat is ingesteld om automatisch het snelste netwerk te selecteren dat beschikbaar is. Als de signaalsterkte van het snelste netwerk instabiel is, kan het apparaat herhaaldelijk schakelen tussen mobiele netwerken. Elke keer dat het apparaat overschakelt naar een ander netwerk, wordt de verbinding uitgeschakeld. Als u het apparaat zo instelt dat alleen een WCDMA (3G)- of GSM (2G)-netwerk wordt gebruikt, kan het enkele minuten duren voordat uw apparaat verbinding maakt met het geselecteerde netwerk.
Een netwerkmodus selecteren
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) > Network & internet (Netwerk en internet) > Mobile network (Mobiel netwerk).
- Als u twee SIM-kaarten gebruikt, selecteert u een SIM-kaart.
- Tik op Preferred network type (Voorkeursnetwerktype) en selecteer een netwerkmodus. U vindt het item onder Advanced (Geavanceerd).
- Probeer deze handelingen een voor een uit te voeren als geen van de genoemde oplossingen het probleem heeft opgelost. Controleer na de eerste actie of het probleem is opgelost voordat u de volgende probeert.
- Update uw apparaat voor optimale prestaties en de nieuwste verbeteringen.
- Herstel de standaardinstellingen. Dit is soms de beste oplossing als het apparaat niet meer goed werkt, maar houd er rekening mee dat alle persoonlijke inhoud die is opgeslagen in het interne geheugen van uw apparaat, wordt verwijderd. Maak een back-up van de gegevens die u wilt bewaren.
Een back-up maken van uw gegevens met behulp van een computer
- Ontgrendel het scherm van het apparaat en sluit het apparaat met een USB-kabel aan op de computer.
- Selecteer op de computer de bestanden waarvan u een back-up wilt maken en kopieer en plak of sleep de bestanden naar een locatie op uw pc.
Een back-up maken van apps, telefooninstellingen en oproepgeschiedenis en deze synchroniseren
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) > System (Systeem) > Backup (Back-up). U vindt het item onder Advanced (Geavanceerd).
- Tik op de schakelaar om de functie in te schakelen. Er wordt automatisch een back-up gemaakt van uw app-gegevens, apparaatinstellingen en oproepgeschiedenis.
Opmerking
U kunt ook back-ups inschakelen via het instellingenmenu in Google Drive. U kunt uw app-gegevens, apparaatinstellingen en oproepgeschiedenis automatisch synchroniseren door u aan te melden bij het Google-account dat wordt gebruikt om gegevens op uw oude apparaat te synchroniseren. Wanneer u uw nieuwe apparaat voor de eerste keer inschakelt, meldt u zich tijdens de installatiewizard aan bij het Google-account.
De standaardinstellingen herstellen (Android 11/Android 10)
Opmerking
Onderbreek de procedure voor het herstellen van de standaardinstellingen niet, om onherstelbare schade aan uw apparaat te voorkomen.
- Maak van alle belangrijke gegevens die zijn opgeslagen op het interne geheugen van uw apparaat een back-up op een geheugenkaart of een ander niet-intern geheugen. Als u gecodeerde bestanden op een SD-kaart hebt opgeslagen, moet u de codering ook verwijderen om er zeker van te zijn dat u na het resetten nog steeds toegang tot hebt.
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) > System (Systeem) > Reset options (Opties opnieuw instellen). U vindt het item onder Advanced (Geavanceerd).
- Tik op Erase all data [factory reset] (Alle gegevens wissen [standaardinstellingen opnieuw instellen]) > Erase all data (Alle gegevens wissen).
- Teken indien nodig het ontgrendelingspatroon van uw scherm of voer het ontgrendelingswachtwoord of de PIN-code van uw scherm in om verder te gaan.
- Tik op Erase all data (Alle gegevens wissen) om te bevestigen.
Tip
Uw apparaat keert niet terug naar een eerdere softwareversie van Android wanneer u de standaardinstellingen herstelt.
De standaardinstellingen herstellen (Android 9)
Opmerking
Onderbreek de procedure voor het herstellen van de standaardinstellingen niet, om onherstelbare schade aan uw apparaat te voorkomen.
- Maak van alle belangrijke gegevens die zijn opgeslagen op het interne geheugen van uw apparaat een back-up op een geheugenkaart of een ander niet-intern geheugen. Als u gecodeerde bestanden op een SD-kaart hebt opgeslagen, moet u de codering ook verwijderen om er zeker van te zijn dat u na het resetten nog steeds toegang tot hebt.
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) > System (Systeem) > Reset options (Opties opnieuw instellen). U vindt het item onder Advanced (Geavanceerd).
- Tik op Erase all data [factory reset] (Alle gegevens wissen [standaardinstellingen opnieuw instellen]) > Reset phone (Telefoon opnieuw instellen).
- Teken indien nodig het ontgrendelingspatroon van uw scherm of voer het ontgrendelingswachtwoord of de PIN-code van uw scherm in om verder te gaan.
- Tik op Erase everything (Alles wissen) om te bevestigen.
Tip
Het apparaat keert niet terug naar een eerdere softwareversie van Android wanneer u de standaardinstellingen herstelt.
De standaardinstellingen herstellen (Android 8)
Opmerking
Onderbreek de procedure voor het herstellen van de standaardinstellingen niet, om onherstelbare schade aan uw apparaat te voorkomen.
- Maak van alle belangrijke gegevens die zijn opgeslagen op het interne geheugen van uw apparaat een back-up op een geheugenkaart of een ander niet-intern geheugen. Als u gecodeerde bestanden op een SD-kaart hebt opgeslagen, moet u de codering ook verwijderen om er zeker van te zijn dat u na het resetten nog steeds toegang tot hebt.
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) > System (Systeem) > Reset (Opnieuw instellen).
- Tik op Factory data reset (Standaardinstellingen opnieuw instellen) > Reset phone (Telefoon opnieuw instellen).
- Teken indien nodig het ontgrendelingspatroon van uw scherm of voer het ontgrendelingswachtwoord of de PIN-code van uw scherm in om verder te gaan.
- Tik op Erase everything (Alles wissen) om te bevestigen.
Tip
Uw apparaat keert niet terug naar een eerdere softwareversie van Android wanneer u de standaardinstellingen herstelt.