Zorg voor uw apparaat
Welkom in de wereld van Xperia™! U hebt uw smartphone of tablet waarschijnlijk altijd bij u en gebruikt deze voor allerlei verschillende dingen. Door alle dagelijkse slijtage is het extra belangrijk om goed voor uw apparaat te zorgen, zodat de prestaties behouden blijven en u lang plezier hebt van uw apparaat. We willen een aantal eenvoudige tips en trucs delen om uw apparaat in topvorm te houden.
Het apparaat beschermen
Houd uw Xperia™ altijd veilig! De beste manier om te voorkomen dat uw apparaat krassen of barsten krijgt, is door een beschermhoes te gebruiken in combinatie met een beschermfolie voor het scherm. Het is heel belangrijk dat u voor het scherm een beschermfolie gebruikt die is bedoeld voor uw specifieke Xperia™-model. Het is ontworpen voor een perfecte pasvorm, en als u het voorzichtig bevestigt, bedekt het de nabijheidssensor of de camera aan de voorzijde niet en loopt u geen risico dat er stof of kleine luchtbellen onder komen te zitten.
Houd het apparaat schoon
Vuil of stof kan de algehele prestaties van uw apparaat beïnvloeden, dus maak er een gewoonte van om uw Xperia™ minimaal één keer per maand schoon te maken.
Schakel eerst uw apparaat uit en koppel het los van externe apparaten. Gebruik een schone, droge microvezeldoek om vuil van het touchscreen en de achterkant te verwijderen. De headsetaansluiting en de USB-kabelpoort hebben mogelijk ook speciale aandacht nodig. Blaas voorzichtig om eventuele stofdeeltjes te verwijderen en gebruik een kleine borstel om vuil te verwijderen dat mogelijk rond de SIM- en geheugenkaartsleuven is gekomen. Pas op dat u niet in de sleuven zelf poetst.
Start nu en dan opnieuw op
Als u uw apparaat continu laat werken, kan dit invloed hebben op de batterij, de prestaties van de app en de levensduur van het apparaat. Als u uw Xperia™ nu en dan opnieuw opstart, worden alle geopende apps gesloten en wordt het geheugen leeggemaakt. U zult onmiddellijk verandering merken. Apps worden sneller en vloeiender uitgevoerd en er is meer geheugen beschikbaar.
Houd de batterij opgeladen
Gebruik altijd een originele Sony-lader die is bedoeld voor uw specifieke Xperia™-model. Met andere laders kan de oplaadtijd worden verlengd, wordt het apparaat helemaal niet opgeladen of kan uw apparaat zelfs beschadigd raken. Vergeet ook niet dat uw apparaat met een lader voor een stopcontact sneller wordt opgeladen dan wanneer u het apparaat via uw computer oplaadt. Als u een USB-kabel aansluit om uw apparaat op te laden, moet u een kabel met het juiste type stekker gebruiken.
Om de prestaties van uw apparaat te verbeteren en uw batterij langer mee te laten gaan, kunt u het batterijverbruik bijhouden en zien welke applicaties het meeste stroom verbruiken. U kunt bijvoorbeeld meldingen en services voor het delen van locaties uitschakelen voor apps die uw batterij ontladen. Een andere manier om energie te besparen is door een van de energiebesparingsmodi te activeren die beschikbaar zijn op uw apparaat.
Download de nieuwste officiële software
Nieuwe softwarereleases bieden u de nieuwste en verbeterde functies en mogelijke bugfixes. Om er zeker van te zijn dat u alles uit uw apparaat haalt, is het belangrijk dat u altijd de nieuwste softwareversie gebruikt. Een melding in de statusbalk laat u weten wanneer er een nieuwe software-update beschikbaar is. U kunt ook handmatig controleren op nieuwe updates in de applicatie What's New (Wat is er nieuw).
U hebt ten minste 500 MB vrij intern geheugen nodig om de software op uw apparaat bij te werken. Als u niet genoeg geheugen hebt, ontvangt u geen melding wanneer er nieuwe software beschikbaar is.
De eenvoudigste manier om een software-update te installeren is om deze draadloos vanaf uw apparaat te installeren. Als de update niet beschikbaar is om draadloos te downloaden, moet u deze bijwerken met de computersoftware van Sony voor het beheer van Xperia™-apparaten. U kunt het ook gebruiken om een softwarereparatie uit te voeren, waarbij u uw apparaat reset door de inhoud te wissen en de nieuwste softwareversie te installeren.
Een software-update of softwarereparatie zorgt ervoor dat uw apparaat sneller en soepeler werkt. Het is ook de snelste en eenvoudigste manier om prestatieproblemen op te lossen en we raden u ten zeerste aan om deze oplossing te gebruiken. Maak een back-up van uw inhoud voordat u begint.
Beheer het geheugen
De prestaties van uw apparaat zijn optimaal wanneer er meer dan 500 MB vrije intern geheugen beschikbaar is. Als u merkt dat uw apparaat langzamer is dan voorheen of als applicaties plotseling worden afgesloten, is de opslag mogelijk vol. Een manier om dit op te lossen is het overbrengen van mediabestanden van het interne geheugen naar een originele Sony SD-kaart.
Het is belangrijk dat u het cachegeheugen van tijd tot tijd wist om tijdelijke bestanden van uw apparaat te verwijderen. Als u apps verwijdert die u niet gebruikt, wordt ook opslagruimte vrijgemaakt. U kunt ook de applicatiegegevens uit elke gewenste applicatie wissen, maar vergeet niet dat de gegevens die u wilt verwijderen, permanent worden verwijderd.
Test het met de veilige modus
Het proberen van nieuwe apps en games kan heel leuk zijn. Maar apps van derden kunnen er soms voor zorgen dat uw apparaat langzaam werkt, vastloopt, crasht of herhaaldelijk opnieuw wordt opgestart.
Als u merkt dat de prestaties van uw apparaat niet zijn zoals het was, kunt u de functie Safe mode (Veilige modus) gebruiken om te controleren of een app van derden het probleem veroorzaakt. Wanneer de veilige modus is ingeschakeld, begint uw apparaat met alleen de originele, vanuit de fabriek meegeleverde software en apps. Als de prestaties in de veilige modus verbeteren, wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door een of meer gedownloade apps. Sluit de veilige modus af en start het apparaat opnieuw op om de app of apps te verwijderen die het probleem waarschijnlijk veroorzaken.
Controleer uw apparaat met behulp van Tests
U kunt de prestaties van uw apparaat controleren aan de hand van een aantal beschikbare tests. De tests zijn een uitstekend hulpmiddel voor het analyseren van de prestaties van verschillende apps en hardwarefuncties zoals de camera, het scherm en verschillende sensoren. Als u een probleem hebt vastgesteld, kunt u het beste altijd bijwerken naar de nieuwste software of een softwarereparatie uitvoeren.
De tests, samen met andere apparaatspecifieke informatie, zijn toegankelijk via de vooraf geïnstalleerde ondersteuningsapplicatie of via Settings (Instellingen).
Dit artikel is niet productspecifiek. De beschreven functies en functies kunnen daarom verschillen afhankelijk van uw apparaat en/of softwareversie.