De audio en video lopen niet synchroon
Er zijn een aantal omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat de audio en video niet synchroon lopen.
- Als u naar een tv-programma kijkt, kan het te maken hebben met de uitzending of met een slechte verbinding met uw kabel-/satellietsettopbox (indien van toepassing).
- Als een dvd- of Blu-ray Disc-speler is aangesloten, kan een slechte kabelverbinding of een probleem met de schijf de oorzaak zijn.
- Als u een Home Theatre-systeem met een digitale optische kabel hebt aangesloten, kan er mogelijk audiovertraging optreden, waarvoor handmatige aanpassing op het Home Theatre-systeem is vereist. Het probleem kan zelfs veroorzaakt worden door een instelling op de tv.
OPMERKING: Als de tv is aangesloten op een Soundbar of Home Theatre-systeem (met een HDMI-kabel of optische kabel) kan het volgende gebeuren.
Het geluid kan vertraagd worden als gevolg van een vertraagde geluidsverwerking door de Soundbar of het Home Theatre-systeem. In dit geval zijn uw TV-speakers niet het probleem.
Aangezien elke stap hieronder een mogelijke oplossing van het probleem is, moet u na het voltooien van elke stap controleren of het probleem is opgelost.
-
Zorg ervoor dat op de tv de nieuwste systeemsoftware (firmware) is geïnstalleerd.
OPMERKINGEN:- Niet alle tv's hebben software die kan worden bijgewerkt. Controleer de specificaties van uw tv om te zien of uw tv kan worden bijgewerkt.
- Als de tv is verbonden met een breedbandinternetverbinding, kan een software-update worden gedownload via het menu van de tv.
-
Probeer tijdens het kijken naar een tv-programma het kanaal te veranderen om te zien of het probleem zich ook voordoet op andere kanalen; als het probleem zich alleen voordoet op één kanaal, is de uitzending het probleem.
OPMERKING: Als het probleem zich alleen voordoet op één kanaal, kunt u contact opnemen met de kabelmaatschappij.
-
Controleer of alle kabels goed zijn aangesloten op de tv en het bronapparaat (settopbox, dvd-speler, Blu-ray Disc-speler, Home Theatre-systeem of gameconsole).
-
Probeer een andere videobron af te spelen om te bepalen of het probleem zich voordoet bij andere aangesloten apparaten.
-
Als uw tv een Game Mode (Spelmodus)-instelling heeft, kunt u één van de volgende methoden proberen:
- Schakel de Game Mode (Spelmodus) Off (Uit) wanneer u tv kijkt of een dvd of Blu-ray Disc afspeelt.
- Schakel de Game Mode (Spelmodus) On (In) als u een videogame speelt.
-
Als het probleem zich voordoet als u tv-speakers gebruikt, voert u een power-reset uit op de tv. Voor Android TV's raadpleegt u Een Android-TV opnieuw opstarten (resetten).
-
Als u een Home Theatre-systeem hebt en een digitale optische kabel gebruikt voor de verbinding, moet u de instelling voor audio-/videosynchronisatie of voor audiovertraging op het Home Theatre-systeem handmatig wijzigen (indien beschikbaar).
OPMERKINGEN:- Aanpassingen in de audiovertraging variëren meestal van 0 ms tot ongeveer 250 ms.
- Raadpleeg voor informatie over de beschikbaarheid van instellingen voor A/V-synchronisatie of audiovertraging de handleiding die bij het product is meegeleverd.
- Voor Home Theatre-systemen van derden raadpleegt u de handleiding of neemt u contact op met de fabrikant voor informatie over het aanpassen van de instelling voor A/V-synchronisatie.
-
Als aan alle volgende voorwaarden is voldaan, kunt u proberen de instellingen voor Digital audio out (Digitale audio-uitgang), A/V-synchronisatie en Pass through mode (Doorvoermodus) te wijzigen.
- Uw tv is een Android TV-model.
- U sluit een audiosysteem, zoals een Soundbar, ontvanger of Home Theatre-systeem, aan op de HDMI IN (ARC)- of HDMI IN (eARC/ARC)-poort van de tv.
Stel de Digitale audio-uitgang in op PCM
- Druk op de knop HOME op de tv-afstandsbediening.
- Selecteer
Instellingen.
- De volgende stappen zijn afhankelijk van de menu-opties van uw tv:
- Selecteer Weergave en geluid — Audio-uitgang — Digitale audio-uitgang — PCM.
- Selecteer BRAVIA Settings (BRAVIA-instellingen) — Digitale audio-uitgang — PCM.
- Selecteer Geluid — Digitale audio-uitgang — PCM.
Probeer de instelling voor A/V-synchronisatie te wijzigen in Auto of On (Aan).
OPMERKING: Niet alle Android TV's hebben een A/V-synchronisatie-instelling. Controleer de handleiding voor modelspecifieke informatie. Handleidingen vindt u op de ondersteuningspagina voor uw model.- Druk op de knop HOME op de tv-afstandsbediening.
- Selecteer
Instellingen.
- De volgende stappen zijn afhankelijk van de menu-opties van uw tv:
- Selecteer Weergave en geluid — Audio-uitgang — AV-synchronisatie — Auto of On (Aan).
- Selecteer Geluid — AV-synchronisatie — Auto of On (Aan).
Stel de Doorvoermodus in op Auto.
OPMERKINGEN:
- Niet alle Android TV's hebben de instelling Pass through mode (Doorvoermodus). Controleer de handleiding voor modelspecifieke informatie. Handleidingen vindt u op de ondersteuningspagina voor uw model.
- De systeemgeluiden, Google Assistent, TalkBack en Screen reader worden niet uitgevoerd tijdens het afspelen van inhoud als de instelling Pass through mode (Doorvoermodus) geactiveerd is.
- Druk op de knop Start op de tv-afstandsbediening.
- Selecteer
Instellingen.
- Selecteer Weergave en geluid — Audio-uitgang — Pass through mode (Doorvoermodus) — Auto.
Als u de instelling TalkBack instelt op On (Aan) stelt u deze in op Uit.
- Druk op de knop HOME op de tv-afstandsbediening.
- Selecteer
Instellingen.
- Selecteer Device Preference (Apparaatvoorkeuren) — Toegankelijkheid — TalkBack — Uit.
Als het probleem nog steeds niet is opgelost, kan reparatie nodig zijn.