Artikel-ID : 00252727 / Laatst gewijzigd : 20-07-2021

Bluetooth-koptelefoons gebruiken voor videogesprekken op de computer

    BELANGRIJK: Dit artikel is alleen van toepassing op specifieke producten. Controleer de toepasselijke producten bovenaan dit artikel.

    Als u uw koptelefoon wilt gebruiken voor videogesprekken op uw computer, moet u controleren of de speaker en de microfoon correct zijn ingesteld. Anders kunt u de stem van de andere partij mogelijk niet horen of hoort de andere partij u niet.

    Voordat we de instellingen doornemen, is het belangrijk dat u de verschillende typen Bluetooth-profielen kent en weet waarvoor ze worden gebruikt. 

    1. Advanced Audio Distribution Profile (A2DP) is bedoeld voor het afspelen van muziek.
    2. Het Hands-free Profile (HFP) en het Headset Profile (HSP) zijn bedoeld voor spraakoproepen.

    Afhankelijk van de app voor videobellen zijn spraakoproepen mogelijk niet beschikbaar bij verbinding via het A2DP-profiel. Zorg er dus voor dat u het HFP- of HSP-profiel selecteert als u de koptelefoon wilt gebruiken voor videogesprekken.

    Stap 1. Een Bluetooth-verbinding tot stand brengen tussen uw koptelefoon en computer

    Zet uw koptelefoon in de Bluetooth-koppelmodus, open vervolgens de Bluetooth-instellingen op uw computer en zoek uw koptelefoon.

    De instructies voor het koppelen hangen af van uw koptelefoon. Meer informatie over het koppelen vindt u op Uw Bluetooth-koptelefoon verbinden met een laptop/desktopcomputer


    Stap 2: De instellingen voor de speaker en microfoon aanpassen in de app voor videobellen

    Als uw video-app niet in de onderstaande instructies wordt vermeld, bekijk dan de helppagina of handleiding van de app voor meer informatie. Niet alle activiteiten van videogesprekken voor alle apps zijn gegarandeerd beschikbaar.
    (De onderstaande afbeeldingen en beschrijvingen zijn slechts voorbeelden en kunnen variëren.)

    1. Start de app voor videobellen en open vervolgens Instellingen.
       
    2. Open de audio-instellingen (speaker en microfoon). Deze stap kan per app verschillen:
      • Microsoft® Teams: Klik op uw profielfoto bovenaan Teams en selecteer vervolgens  (Instellingen) → (Apparaten). 
      • Zoom: Klik in het beginscherm van Zoom op het pictogram  (Instellingen) in de rechterhoek. Als het scherm Vergadering wordt weergegeven, klik dan op  (pijl-omhoog) aan de rechterkant van het pictogram  (Dempen) en klik op Audio-instellingen.
      • Skype™: Klik op uw profielfoto en selecteer vervolgens  (Instellingen) →  (Audio en video). Op dat scherm ziet u de huidige instellingen voor Speaker en Microfoon bij Standaard communicatieapparaat.
      • Google Meet™: Klik op (Instellingen) →(Audio). Als u de instellingen controleert nadat de vergadering is begonnen, klikt u op  (Meer) →  (Instellingen) →  (Audio).
         
    3. Selecteer in de instellingen voor Speaker het handsfreeprofiel dat u wilt gebruiken.

      Als u bijvoorbeeld een WH-1000XM4-koptelefoon hebt, selecteert u headset (WH-1000XM4 Hands-Free), niet koptelefoon (WH-1000XM4 Stereo). Deze laatste optie wordt alleen gebruikt voor het afspelen van muziek.
      Hier ziet u een voorbeeld van hoe deze in Microsoft Teams kunnen worden weergegeven:

      • Als de lijst alleen de modelnaam van de koptelefoon weergeeft en niet het gebruiksdoel aangeeft (voor handsfree of stereo), selecteer dan de modelnaam van de koptelefoon.
      • Het menu-optie verschilt per app.
         
    4. Selecteer in de instellingen voor de microfoon hetzelfde handsfreeprofiel dat u hebt geselecteerd in de instellingen voor de speaker.
       
    5. De meeste apps voor videobellen hebben een testoproepfunctie op het instellingenscherm voor de speaker en microfoon. Gebruik de testoproepfunctie om te bevestigen of de audio via de koptelefoon werkt.
      Hier ziet u een voorbeeld van de locatie waar u de functie in Microsoft Teams kunt vinden:
      Knop Testgesprek starten onder de Microfoon-instellingen op het scherm met apparaatinstellingen van Microsoft Teams
    6. Controleer ten slotte of het volume van de speaker en microfoon niet is gedempt. 

    7. Als de microfoon van uw koptelefoon nog steeds niet goed werkt, volgt u de onderstaande stappen en controleert u of het probleem is opgelost. OPMERKING:Controleer indien mogelijk of het probleem zich blijft voordoen wanneer u andere apps of een andere computer gebruikt.

      1. Schakel de koptelefoon uit en weer in en sluit deze vervolgens weer aan op uw computer.
        • Opmerking voor echt draadloze oordopjes:U schakelt de koptelefoon uit door deze in de oplaadcase te plaatsen en het deksel te sluiten. Haal vervolgens de koptelefoon weer uit de oplaadcase.
      2. Start de computer opnieuw op.
      3. Reset de koptelefoon.
      4. Initialiseer de koptelefoon.

    U bent nu klaar om uw koptelefoon te gebruiken voor vergaderingen of andere videogesprekken.

    Tips voor WH-1000XM4-gebruikers

    • Als de functie Speak-to-Chat is ingeschakeld en de microfoon niet goed is ingesteld in de app voor videobellen, kan de stem uit de koptelefoon worden gedempt als reactie op uw spraak.
    • Als uw app voor videobellen geen Microfoon-instelling heeft, schakel dan Speak-to-Chat op de koptelefoon uit. Als u de functie wilt uitschakelen, houd dan twee vingers op het bedieningspaneel met de aanraaksensor totdat u de spraakbegeleiding Speak-to-chat deactivated (Speak-to-chat gedeactiveerd) hoort zeggen.