Xperia voor iedereen toegankelijk maken

Ondersteuning van de zintuigen

Het is ons doel om toegankelijke producten te leveren waarmee iedereen vrijuit kan communiceren, ongeacht zijn of haar individuele behoeften. Wij richten ons op drie gebieden van toegankelijkheid: Visuele ondersteuning: maakt inhoud makkelijker te zien of converteert deze naar geluid; auditieve ondersteuning: maakt inhoud makkelijker te horen of converteert deze naar tekst; en haptische ondersteuning: vergemakkelijkt de bediening van uw Xperia-apparaat.

Een jonge vrouw met een bril, een gezichtsmasker en een Sony-hoofdtelefoon die aandachtig naar een Xperia-scherm kijkt
Toegankelijkheid voor iedereen, wat uw behoeften ook zijn

Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen van onze producten en diensten kunnen genieten, werken we samen met mensen met toegankelijkheidsproblemen. Tijdens het plannings- en ontwikkelingsproces voeren wij gebruikstests uit met mensen met een beperking en we verwerken hun ideeën en feedback in de uiteindelijke producten.

Global Accessibility Awareness Day

Global Accessibility Awareness Day (GAAD) is een dag die in het teken staat van toegankelijkheid en inclusiviteit voor wie dat nodig hebben, en vindt elk jaar plaats op de derde donderdag in mei.

Afbeeldingen van drie mensen met verschillende behoeften op het gebied van toegankelijkheid
Hoor wat er op het scherm staat

Schakel TalkBack in en uw Xperia kan u gesproken feedback geven, de tekst op het scherm hardop voorlezen en uw bewegingen sturen als u moeite hebt het scherm te zien.

Praat via tekst

Met Live transcriptie kunt u gemakkelijker deelnemen aan gesprekken om u heen. Deze functie toont spraak als tekst op uw scherm, waarschuwt u wanneer uw naam wordt uitgesproken en laat u reacties op het scherm typen terwijl u de transcriptie bekijkt. 

Wees u bewust van belangrijke geluiden

Schakel Geluidsmeldingen in zodat uw telefoon u waarschuwt bij belangrijke geluiden in uw woning, zoals de pieptoon van een rookalarm, de deurbel of een huilende baby.

Eenvoudige bediening

Het Toegankelijkheidsmenu biedt een groot, op pictogrammen gebaseerd menu op het scherm, waarmee u uw apparaat gemakkelijker kunt vergrendelen, het volume en de helderheid kunt regelen, schermopnamen kunt maken en nog veel meer.

Eenhandige modus

De grote smartphones van tegenwoordig zijn soms lastig te bedienen met één hand. De eenhandige modus verplaatst het scherm omlaag, zodat u het bovenste gebied dat moeilijk te bereiken is voor uw duim, eenvoudig kunt bedienen.

Ga naar Instellingen > Geavanceerde functies > Eenhandige modus.

De eenhandige modus gebruiken

Android™ 12-gebruikers hebben twee opties om de Eenhandige modus te activeren: dubbeltik op de startschermknop voor navigatie met 3 toetsen [A]; veeg de startbalk omlaag voor navigatie via gebaren [B].

Bij Android 11 of lager dubbeltikt u op de startschermknop.

Voor terugkeer naar normale modus, tikt u op het gebied bovenin het scherm.


Logo van het GARI, het Global Accessibility and Reporting Initiative
Bekijk ons op de website van het GARI

De database van het Global Accessibility Reporting Initiative (GARI) is een naslagwerk voor gebruikers van mobiele telefoons en tablets met een beperking in hun gehoor, zicht of behendigheid of andere speciale behoeften. Deze database biedt een snelle en gemakkelijke vergelijking van toegankelijkheidsfuncties op telefoons, waaronder alle Xperia-apparaten.

Toegankelijkheid Android 12

Android 12 is nu nog toegankelijker met nieuwe functies waarmee u moeiteloos uw content kunt bekijken en erdoorheen kunt scrollen. Beschikbaar op Xperia 1 IV Gaming Edition, Xperia 5 IV, Xperia 1 IV, Xperia 10 IV, Xperia PRO-I, Xperia 1 III en Xperia 5 III.

Logo van Android 12
Toegankelijkheidspictogram
Ondersteunende technologie op Xperia

Onze smartphones bevatten ondersteunende visuele, auditieve en mobiliteitstoegankelijke technologie.

De beschikbare functies kunnen variëren naargelang het product.
Voor sommige functies kan installatie van een app van Google Play™ nodig zijn, afhankelijk van het product.