Sony Corporation kondigt de ontwikkeling van een ruimtelijk content creatiesysteem aan

Metaverse-technologieën en -hardware om creators van 3D content te ondersteunen

HMD&Controllers.png

9 januari 204 – Sony Corporation kondigt de ontwikkeling van een systeem voor het maken van ruimtelijke content aan, dat bestaat uit een XR-hoofdmonitor met hoogwaardige 4K OLED-microdisplays en doorkijkfunctie voor video, en een paar controllers die zijn geoptimaliseerd voor nauwkeurig richten en intuïtieve interactie met 3D-objecten. Het systeem is ontworpen om creators te ondersteunen bij het maken van geavanceerde 3D-content. Sony is van plan om samen te werken met ontwikkelaars van verschillende 3D-productiesoftware, onder andere op het gebied van entertainment en industrieel ontwerp. Bij de lancering van dit nieuwe systeem werkt Sony exclusief samen met Siemens, een leider in industriële technologie. Hierbij poogt Sony met behulp van software van het Siemens Xcelerator open digital business platform een nieuwe oplossing te introduceren voor een meeslepend design en gezamenlijke productontwikkeling.

Het systeem zal later in 2024 beschikbaar komen. Sony en haar partners zullen op een later moment ook verdere details bekendmaken, waaronder specificaties, lanceringsdata en -regio's, prijzen, verkoopkanalen en softwarecompatibiliteit.

Dit systeem voor ruimtelijke content creatie, dat is uitgerust met Sony's eigen rendering technologie, maakt real-time, high-definition en realistische rendering van texturen van 3D-objecten en gezichtsuitdrukkingen van menselijke personages mogelijk. Naast video-doorkijkfunctionaliteit en ruimtelijke herkenning met in totaal zes camera's en sensoren, beschikt het systeem over een ringcontroller en een aanwijscontroller. Met de ringcontroller kunnen gebruikers intuïtief objecten in de virtuele ruimte manipuleren. De aanwijscontroller helpt gebruikers nauwkeurig te wijzen, zodat creators in een virtuele ruimte met controllers en toetsenborden kunnen ontwerpen terwijl ze de XR-hoofdmonitor op hun hoofd dragen. Met het HD scherm kunnen ontwerpers niet alleen 3D-modellen op ware grootte bekijken in een Extended Reality (XR) omgeving, maar ook 3D-modellen creëren en aanpassen. Door integratie met 3D creatie applicaties van derden, ondersteunt deze tool ook real-time review op afstand tussen locaties.

Het apparaat is uitgerust met het Snapdragon XR2+ Gen 2 Platform, de nieuwste XR-processor van Qualcomm Technologies, Inc. Deze processor ontgrendelt de kracht van de 4K OLED microdisplays om verbluffende beeldkwaliteit te leveren, en biedt gebruikers- en ruimtetracking voor naadloze XR-ervaringen, waardoor creators een krachtig platform hebben voor hun creatieve workflow.

Sony biedt technologieën aan die de workflow en de kwaliteit van het maken van ruimtelijke content ondersteunen en het gebruik van 3D CG op verschillende creatieve gebieden vergemakkelijken. Mobiel bewegingsopnamesysteem "mocopi" met kleine en lichtgewicht sensoren en een speciale smartphone-app, maakt het mogelijk om bewegingen over het hele lichaam te volgen met behulp van Sony's technologie. Spatial Reality Displays bieden zeer realistische, driedimensionale content zonder dat je gebruik hoeft te maken van een speciale bril of Virtual Reality (VR)-headset, voor het maken en beoordelen van ruimtelijke content. Door dit systeem te introduceren en samen te werken met ontwikkelaars van 3D-creatiesoftware, wil Sony creators van ruimtelijke content in staat stellen de grenzen tussen de fysieke en virtuele wereld te overschrijden en zo meer meeslepende creatieve ervaringen te creëren.

Systeem in gebruik voor 3D CG creatie
Systeem in gebruik voor 3D CG creatie
Systeem in gebruik voor 3D film productie technologieën
Systeem in gebruik voor 3D film productie technologieën

"Siemens werkt samen met Sony om meeslepende techniek mogelijk te maken, een essentiële bouwsteen voor de industriële meta verse. Samen creëren we een omgeving waarin het mogelijk wordt om de realiteit van de fysica te ervaren, zonder de grenzen van tijd, om de manier waarop onze klanten werken en samenwerken ingrijpend te verbeteren," aldus Cedrik Neike, lid van de Raad van Bestuur van Siemens AG en CEO van Siemens Digital Industries.

"We hebben onze Snapdragon XR2+ Gen 2 ontworpen om 4K beeldresolutie, geavanceerde graphics en ongeëvenaarde prestaties te leveren, zodat creators innovatieve ruimtelijke content kunnen ontwerpen die alle industrieën ten goede zal veranderen", zegt Said Bakadir, Senior Director Product Management van Qualcomm Technologies, Inc. "Het is opwindend om te zien dat Sony de bedrijfsruimte betreedt met hun ruimtelijke content creatiesysteem en Snapdragon XR-technologieën gebruikt om realistischere, gedetailleerdere en nauwkeurigere Mixed Reality (MR)/VR-ervaringen te ontketenen die ontwikkelaars en creators zullen helpen een nog meeslependere toekomst vooruit te stuwen."

Belangrijke functies
Hoogwaardige XR-ervaring voor creatief gebruik
De hoofdmonitor is uitgerust met type 1,3 high-definition OLED-microbeeldschermen van groot formaat met 4K-resolutie en een breed kleurengamma dat tot 96% van DCI-P3 dekt. Dankzij gedetailleerde en realistische rendering van texturen van 3D-objecten en gezichtsuitdrukkingen van menselijke personages, kunnen ontwerpers het hele proces van modelleren tot beoordelen doorlopen terwijl ze de hoofdmonitor dragen.

Door de ondersteuning van split rendering, waarbij de renderbelasting wordt verdeeld tussen computers en de hoofdmonitor, is het systeem in staat om grote 3D-modellen stabiel en met hoge definitie te renderen.

Door onze samenwerking met Qualcomm Technologies, Inc. is Sony een van de eersten die gebruik maakt van hun nieuwste Snapdragon XR2+ Gen 2-platform. De processor ontgrendelt de kracht van de 4K OLED Microdisplays om verbluffende beeldkwaliteit te leveren. AI zorgt er vervolgens voor dat gebruikers- en ruimtetracking mogelijk is voor naadloze XR-ervaringen, waarbij fysieke en digitale ruimten worden samengevoegd voor eenvoudige navigatie en intuïtieve interactie binnen de creatieve XR-ruimten.

Controllers die intuïtieve ruimtelijke content creatie-ervaringen bieden
Het systeem bevat een ringcontroller waarmee gebruikers intuïtief objecten in de virtuele ruimte kunnen manipuleren. Er wordt ook een aanwijscontroller meegeleverd waarmee je stabiel en nauwkeurig kunt wijzen in virtuele ruimtes, met een geoptimaliseerde vorm en knopindeling voor een efficiënte en nauwkeurige bediening. Door de aanwijscontroller in de dominante hand te houden en de ringcontroller aan de vingers van de andere hand te bevestigen, kunnen creators 3D-objecten modelleren met beide controllers en een toetsenbord, terwijl ze de hoofdmonitor dragen.

 

Intuïtieve manipulatie van een object met de ring controller
Intuïtieve manipulatie van een object met de ring controller
De aanwijscontroller maakt accurate aanwijzing in virtuele mogelijk
De aanwijscontroller maakt accurate aanwijzing in virtuele mogelijk

Ontworpen met comfort voor naadloze creatieve XR-ervaringen
De hoofdmonitor biedt het comfort en de stabiliteit die nodig zijn voor langdurig creatief gebruik. Sony heeft zich ingezet om de balans van het zwaartepunt van het apparaat en het ontwerp en materiaal van de kussentjes die in direct contact komen met het hoofd van de gebruiker perfect af te stemmen. Daarnaast zorgt het opklapmechanisme van het displaygedeelte ervoor dat ontwerpers eenvoudig en naadloos kunnen schakelen tussen fysieke en virtuele ruimtes, zonder het apparaat opnieuw te hoeven kalibreren wanneer ze het hele apparaat verwijderen of dragen.

Optimale balans voor verscheidene creatieve uitingen
Optimale balans voor verscheidene creatieve uitingen
Opklap-mechanisme van het display
Opklap-mechanisme van het display

Meeslepende creatieve ervaring door integratie met 3D-productiesoftware
Sony streeft naar samenwerking met verschillende 3D-productiesoftwareontwikkelaars, zowel op het gebied van entertainment als industrieel ontwerp. Bij de lancering van dit nieuwe content creatie-systeem zal Sony exclusief samenwerken met Siemens om innovatieve meeslepende techniek-mogelijkheden naar de productie-industrie te brengen. Dit is mogelijk via integratie met de nieuwe NX Immersive Designer-software, een product engineering-oplossing uit het Siemens Xcelerator-portfolio van industriesoftware. De integratie van krachtige hardware en software zal ontwerpers op het gebied van industrieel ontwerp en product engineering in staat stellen om meer meeslepende ontwerp-, beoordelings- en samenwerkingstools te bieden. De video die deze meeslepende ervaring van het creëren van ruimtelijke content laat zien, is beschikbaar op deze webpagina. De link wordt verplaatst naar het officiële YouTube-kanaal van Siemens Digital Industries Software.

Vind hier alle images.

 

Vragen?

Sony Corporation

Corporate Communications Department ​
Sony.Pressroom@sony.co.jp

 

Kiki van Bergen

Customer Marketing & PR specialist | Digital Imaging & Mobile, Sony Electronics Benelux

Sophie Markus

Customer Marketing & PR specialist | Personal Audio, Home Entertainment & Gaming, Sony Electronics Benelux

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.