BELANGRIJK: Dit artikel is alleen van toepassing op specifieke producten. Controleer de toepasselijke producten bovenaan dit artikel.
Disclaimer: Apps die niet zijn gedownload uit de Google Play store zijn mogelijk niet volledig compatibel met uw apparaat. Als de stappen in dit artikel het probleem niet oplossen, neem dan contact op met de ontwikkelaar van de app voor meer informatie.
Wat te doen als een mobiele app niet meer goed werkt
Mobiele apps kunnen zich om verschillende redenen afwijkend gedragen (bijvoorbeeld een slechte internetverbinding, onvoldoende opslagruimte of softwarefouten). Een app kan vastlopen, crashen of erg langzaam reageren. Gelukkig kunt u deze problemen meestal oplossen door een paar eenvoudige stappen te volgen. Probeer de stappen één voor één en controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
Opmerking: De volgende stappen kunnen per Android-versie verschillen. Als u de Android-versie van uw smartphone wilt controleren, zoekt en tikt u op Settings (Instellingen) → About phone (Over de telefoon) → Android version (Android-versie). Als About phone (Over de telefoon) niet wordt weergegeven onder Settings (Instellingen), tikt u op System (Systeem).
Stop de app geforceerd en start de app opnieuw
Een app geforceerd stoppen
Android 9, 10 en 11
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Apps and notifications (Apps en meldingen).
- Zoek naar en tik op de app die u wilt stoppen.
- Tik op Force stop (Gedwongen stoppen) → OK.
Android 8
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Apps & notifications (Apps en meldingen) → App info (App-info).
- Zoek naar en tik op de app die u wilt stoppen.
- Tik op FORCE STOP (GEDWONGEN STOPPEN) → OK.
Werk de app op uw telefoon bij
Als u dit nog niet hebt gedaan, werkt u de app bij naar de nieuwste versie met behulp van de Google Play Store. Controleer bovendien of uw Xperia-telefoon op de nieuwste software draait.
Opmerking: Niet alle apps kunnen worden bijgewerkt op Google Play.
Wis de app-cache of app-gegevens
Wis de cache zodat de app tijdelijke bestanden uit het geheugen kan verwijderen die mogelijk het probleem veroorzaken. U verliest geen persoonlijke gegevens bij het wissen van de cache.
U kunt ook een stap verder gaan en alle app-gegevens wissen die de app heeft opgeslagen sinds u deze gebruikt. Alle persoonlijke gegevens die door de app worden opgeslagen, zoals aanmeldingsgegevens en instellingen, worden gewist.
De cache van een applicatie wissen
Opmerking: De optie om de cache te wissen is niet beschikbaar voor elke applicatie of service.
Android 10 en 11
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Apps and notifications (Apps en meldingen).
- Selecteer een applicatie of service en tik vervolgens op Storage and cache (Opslag en cache) → Clear cache (Cache wissen).
Android 9
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Apps and notifications (Apps en meldingen).
- Selecteer een applicatie of service en tik vervolgens op Storage (Opslag) → CLEAR CACHE (CACHE WISSEN).
Android 8
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Apps & notifications (Apps en meldingen) → App info (App-info).
- Selecteer een applicatie of service en tik vervolgens op Storage (Opslag) → CLEAR CACHE (CACHE WISSEN).
Applicatiegegevens wissen
Opmerking: Wanneer u applicatiegegevens wist, worden de gegevens voor de geselecteerde applicatie definitief van uw apparaat verwijderd. De optie voor het wissen van applicatiegegevens is niet beschikbaar voor elke applicatie of service.
Android 10 en 11
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Apps and notifications (Apps en meldingen).
- Selecteer een applicatie of service en tik vervolgens op Storage & cache (Opslag en cache) → Clear storage (Opslag wissen) → OK.
Android 9
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Apps and notifications (Apps en meldingen).
- Selecteer een applicatie of service en tik vervolgens op Storage (Opslag) → CLEAR DATA (GEGEVENS WISSEN) → OK.
Android 8
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Apps & notifications (Apps en meldingen) → App info (App-info).
- Selecteer een applicatie of service en tik vervolgens op Storage (Opslag) → CLEAR DATA (GEGEVENS WISSEN) → OK.
Tip: Wist u dat de camera op uw telefoon ook een app is? Als de Camera-app (deze heet Photography Pro in nieuwere modellen) niet start, probeer dan de cache te wissen. Als dit niet helpt, wist u de opslag/gegevens.
De app resetten
Verwijder alle updates voor de app om de app opnieuw in te stellen. Alle persoonlijke gegevens die de app heeft opgeslagen, zoals aanmeldingsgegevens en instellingen, worden verwijderd. Update de app indien mogelijk opnieuw op Google Play. U kunt ook proberen de app te verwijderen en opnieuw te installeren.
Opmerking: U kunt sommige vooraf geïnstalleerde apps niet verwijderen.
Updates voor een app verwijderen
Android 11, 10 en 9
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Apps and notifications (Apps en meldingen).
- Zoek naar en tik op de app die niet werkt.
- Tik, indien beschikbaar, op
(het pictogram 'meer'; drie verticale stippen) → Uninstall update (Updates verwijderen) → OK.
Android 8
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Apps & notifications (Apps en meldingen) → App info (App-info).
- Zoek naar en tik op de app die niet werkt.
- Tik, indien beschikbaar, op
(het pictogram 'meer'; drie verticale stippen) → Uninstall updates (Updates verwijderen) → OK.
Verwijder de app en installeer deze opnieuw
Een applicatie verwijderen vanuit het applicatiescherm
Opmerking: Alleen gedownloade apps kunnen volledig worden verwijderd.
Android 11 en 10
- Raak het app-pictogram aan en houd het vast tot het apparaat trilt.
- Tik in het menu dat wordt geopend op App info (App-info) → UNINSTALL (VERWIJDEREN).
Android 9 en 8
- Raak het app-pictogram aan en houd het vast tot het apparaat trilt.
- Tik in het menu dat wordt geopend op het
(pictogram 'App verwijderen') → OK.
Controleer de STAMINA-modus
Als het apparaat de STAMINA-modus ondersteunt en deze is geactiveerd, schakel deze modus dan uit en start uw apparaat opnieuw op. Verschillende functies zijn beperkt of uitgeschakeld in de STAMINA-modus om het batterijverbruik te verminderen (afhankelijk van het huidige batterijniveau van uw telefoon). Dit zijn onder andere renderingprestaties, schermhelderheid, beeldverbetering en GPS wanneer het scherm is uitgeschakeld. De synchronisatie van gegevens van apps op de achtergrond of streaming kan voor sommige applicaties zijn uitgeschakeld.
De STAMINA-modus uitschakelen
Android 11 en 10
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Battery (Batterij) → STAMINA mode (STAMINA-modus).
- Tik op TURN OFF NOW (Nu uitschakelen).
Android 9 en 8
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Battery (Batterij) → STAMINA mode (STAMINA-modus).
- Tik op de schakelaar om de STAMINA-modus uit te schakelen.
Controleer de vliegtuigmodus
Als voor de app een internetverbinding is vereist, controleer dan of uw apparaat een actieve internetverbinding heeft (Wi-Fi of mobiel netwerk) en of de Airplane mode (Vliegtuigmodus) is uitgeschakeld.
vliegtuigmodus uitschakelen
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → Network & internet (Netwerk en internet).
- Tik op de Airplane mode-schakelaar (Vliegtuigmodus) om de functie uit te schakelen. U vindt dit item onder Advanced (Geavanceerd).
Start uw telefoon opnieuw op
Uw apparaat opnieuw opstarten
Opmerking: Uw apparaat wordt mogelijk niet opnieuw gestart als de batterij bijna leeg is. Sluit uw apparaat aan op een lader en probeer het opnieuw.
- Druk lang op de aan-uitknop.
- Tik in het menu dat wordt geopend op Restart (Opnieuw starten). Het apparaat wordt automatisch opnieuw gestart.
De fabrieksinstellingen herstellen
Als u de fabrieksinstellingen van uw smartphone herstelt, wordt alle op uw telefoon opgeslagen aangepaste/persoonlijke inhoud verwijderd. Omdat het een volledige reset van uw apparaat is, moet u een back-up van alle belangrijke gegevens maken.
Een back-up van uw gegevens maken met een computer
- Ontgrendel het scherm van het apparaat en sluit het apparaat met een USB-kabel aan op de computer.
- Selecteer op de computer de bestanden waarvan u een back-up wilt maken en kopieer en plak of sleep de bestanden naar een locatie op uw pc.
Een back-up maken en synchroniseren van app-gegevens, telefooninstellingen en gespreksgeschiedenis
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → System (Systeem) → Backup (Back-up). U vindt het item onder Advanced (Geavanceerd).
- Tik op de schakelaar om de functie in te schakelen. Er wordt automatisch een back-up gemaakt van uw app-gegevens, apparaatinstellingen en oproepgeschiedenis.
Opmerking: U kunt ook back-ups inschakelen via het instellingenmenu in Google Drive. U kunt uw app-gegevens, apparaatinstellingen en oproepgeschiedenis automatisch synchroniseren door u aan te melden bij het Google-account dat wordt gebruikt om gegevens op uw oude apparaat te synchroniseren. Wanneer u uw nieuwe apparaat voor de eerste keer inschakelt, meldt u zich tijdens de installatiewizard aan bij het Google-account.
De fabrieksinstellingen herstellen
WAARSCHUWING! Onderbreek de procedure voor het herstellen van de fabrieksinstellingen niet, om onherstelbare schade aan uw apparaat te voorkomen.
Tip: Uw apparaat keert niet terug naar een eerdere softwareversie van Android wanneer u de fabrieksinstellingen herstelt.
Android 10 en 11
- Maak van alle belangrijke gegevens die zijn opgeslagen op het interne geheugen van uw apparaat een back-up op een geheugenkaart of een ander niet-intern geheugen. Als u gecodeerde bestanden op een SD-kaart hebt opgeslagen, moet u de codering ook verwijderen om er zeker van te zijn dat u na het resetten nog steeds toegang tot hebt.
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → System (Systeem) → Reset options (Opties opnieuw instellen). U vindt het item onder Advanced (Geavanceerd).
- Tik op Erase all data [factory reset] (Alle gegevens wissen [standaardinstellingen opnieuw instellen]) → Erase all data (Alle gegevens wissen).
- Teken indien nodig het ontgrendelingspatroon van uw scherm of voer het ontgrendelingswachtwoord of de PIN-code van uw scherm in om verder te gaan.
- Tik op Erase all data (Alle gegevens wissen) om te bevestigen.
Android 9
- Maak van alle belangrijke gegevens die zijn opgeslagen op het interne geheugen van uw apparaat een back-up op een geheugenkaart of een ander niet-intern geheugen. Als u gecodeerde bestanden op een SD-kaart hebt opgeslagen, moet u de codering ook verwijderen om er zeker van te zijn dat u na het resetten nog steeds toegang tot hebt.
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → System (Systeem) → Reset options (Opties opnieuw instellen). U vindt het item onder Advanced (Geavanceerd).
- Tik op Erase all data [factory reset] (Alle gegevens wissen [standaardinstellingen opnieuw instellen]) → Reset phone (Telefoon opnieuw instellen).
- Teken indien nodig het ontgrendelingspatroon van uw scherm of voer het ontgrendelingswachtwoord of de PIN-code van uw scherm in om verder te gaan.
- Tik op Erase everything (Alles wissen) om te bevestigen.
Android 8
- Maak van alle belangrijke gegevens die zijn opgeslagen op het interne geheugen van uw apparaat een back-up op een geheugenkaart of een ander niet-intern geheugen. Als u gecodeerde bestanden op een SD-kaart hebt opgeslagen, moet u de codering ook verwijderen om er zeker van te zijn dat u na het resetten nog steeds toegang tot hebt.
- Zoek naar en tik op Settings (Instellingen) → System (Systeem) → Reset (Opnieuw instellen).
- Tik op Factory data reset (Standaardinstellingen opnieuw instellen) → Reset phone (Telefoon opnieuw instellen).
- Teken indien nodig het ontgrendelingspatroon van uw scherm of voer het ontgrendelingswachtwoord of de PIN-code van uw scherm in om verder te gaan.
- Tik op Erase everything (Alles wissen) om te bevestigen.
Video-zelfstudies
![]()
![]()