Artikel-ID : S700024393 / Laatst gewijzigd : 12-07-2018

Problemen met draadloze netwerkverbindingen oplossen

    Volg de onderstaande procedure om problemen met draadloze verbindingen op te lossen, zoals weggevallen verbindingen, mislukte verbindingen of zwakke signaalsterkte.

    moeilijkheidsgraad Moeilijkheidsgraad:
    gemiddeld
    benodigde tijd Benodigde tijd:
    15-30 minuten

    OPMERKING: Aangezien deze stappen elk een mogelijke oplossing voor dit probleem bieden, dient u na elke stap te proberen verbinding met het draadloze netwerk te maken en websites te bekijken in uw internetbrowser.

    Controleer de fysieke Wireless-schakelaar

    Controleer of de fysieke Wireless-schakelaar is ingesteld op ON (aan). Raadpleeg de gebruiksaanwijzing voor instructies.
    Wireless-schakelaar
    afbeelding 1 - Wireless-schakelaar

    Controleer het draadloze configuratieprogramma

    Zoek op de taakbalk naar het pictogram voor de draadloze verbinding en controleer of deze is ingeschakeld.  Afhankelijk van uw VAIO-model kunnen er een verschillende draadloze configuratieprogramma's zijn geïnstalleerd.  Op de meeste VAIO-modellen worden draadloze netwerktoepassingen beheerd door Schakelaar draadloze apparaten of VAIO Smart Network.

    Pictogram Schakelaar draadloze apparaten - Informatie over Schakelaar draadloze apparaten
    Pictogram VAIO Smart Network - Informatie over VAIO Smart Network

    Voor een normale configuratie selecteert u de optie "2,4 GHz Wireless LAN inschakelen".
    Als u geen Bluetooth-apparaten gebruikt, raden wij u aan deze optie uitgeschakeld te laten.

    Drivers en configuratieprogramma's opnieuw installeren / updates

    Installeer het configuratieprogramma voor het Wireless Lan en de driver opnieuw met de VAIO Recovery-software.

    OPMERKINGEN:
    Als er modelspecifieke informatie is vereist voor gebruik van de VAIO Recovery-software, raadpleeg dan de bedieningsinstructies van het product.

    Indien beschikbaar, downloadt en installeert u de Wireless Lan-gerelateerde updates van ons downloadgedeelte.

    Test de verbinding met een andere computer

    Test indien mogelijk een andere computer op het draadloze netwerk.

    OPMERKING: Als het met een andere computer wel lukt, weet u zeker dat het probleem niet bij de internetaanbieder, de modem of de router ligt.

    Schakel de energiebeheerinstelling voor de WLAN-adapter uit.

    Ga naar Apparaatbeheer
    Zoek in Netwerkadapters naar Draadloze netwerkadapter.
    Klik er met de rechtermuisknop en selecteer Eigenschappen
    selecteer de tab Energiebeheer
    Schakel de optie "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" uit en klik op OK
    Energiebeheer Draadloze netwerkadapter
    afbeelding 3 - Eigenschappen Draadloze adapter


    Repareer de draadloze verbinding.

    Klik op Start - plaats de muisaanwijzer op Netwerk, klik met de rechtermuisknop en selecteer Eigenschappen
    Klik aan de linkerkant van Netwerkcentrum op de taak Diagnose en herstel
    Netwerkcentrum
    afbeelding 4 - Netwerkcentrum in Vista


    Schakel Internet Protocol versie 6 uit (TCP/IPv6).

    Klik in Netwerkcentrum op Status weergeven voor de draadloze netwerkverbinding.
    Klik in de vensters voor de verbindingsstatus op Eigenschappen.
    Schakel de optie Internet Protocol versie 6 (TCP/IPv6) uit en klik op OK.
    IPv6 uitschakelen
    afbeelding 5 - IPv6 uitschakelen

    Test de verbinding in de Veilige modus met netwerkmogelijkheden

    Start de computer op in de Veilige modus met netwerkmogelijkheden en test de draadloze verbinding in Internet Explorer.

    OPMERKING: Als de verbinding werkt in de Veilige modus wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaak door antivirus- of antispyware-software. Configureer de software aan de hand van de instructies van de fabrikant.

    WAARSCHUWING: Als er antivirus- of antispyware-software is verwijderd of uitgeschakeld om dit probleem op te lossen, raadt Sony u aan deze weer in te schakelen of opnieuw te installeren om blootstelling aan kwaadaardige software te voorkomen. Zodra de software is ingeschakeld of opnieuw is geïnstalleerd, configureer deze dan aan de hand van de instructies van de fabrikant zodat de internet- of netwerkverbinding correct werken.

    Controleer de configuratie van de router

    Controleer het WAN IP-adres van de router aan de hand van de instructies van de fabrikant.

    OPMERKING: Als de router geen WAN IP-adres krijgt, wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door een probleem bij de internetaanbieder.

    WAARSCHUWING: Er kunnen eventueel gegevens verloren gaan. Als een router specifiek is geconfigureerd (PPPoe, DSL, MAC-adresfiltering, beveiliging, etc...), dan worden de instelling verwijderd bij het resetten van de router. De router moet dan opnieuw worden geconfigureerd.

    Reset de router en/of modem aan de hand van de instructies van de fabrikant.
    Indien beschikbaar, installeert u een firmware-update voor de router en/of modem. Kijk op de website van de fabrikant of er updates en instructies aanwezig zijn.

    Draadloze interferentie

    Controleer of er draadloze interferentie is die het probleem veroorzaakt.  Zorg ervoor dat er geen andere elektrische apparatuur in de buurt van de draadloze router of de VAIO is.