man die de lucht in springt met een voetbal naast hem

Hoe ik fotografeer | Emoties vastleggen in portretten

Maki Galimberti

Als redactioneel portretfotograaf voor tijdschriften moet je heel creatief en flexibel zijn. Er zijn voor hetzelfde tijdschrift vaak verschillende soorten portretten van hetzelfde subject nodig, dus je moet weten hoe je die allemaal kunt maken.

Andere foto, ander doel

Als je een coverfoto maakt, moet je ervoor zorgen dat het subject iets met de kijker doet. Het is daarom belangrijk dat het subject recht naar de camera kijkt. Een coverfoto lijkt in vele opzichten op een traditioneel portret.

zijaanzicht van een man

© Maki Galimberti | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/30s @ f/4.5, ISO 100

Voor het artikel in het tijdschrift zelf heb je vier of vijf verschillende portretfoto's nodig in verschillende situaties. Hiervoor gebruik ik altijd de Sony Alpha 7R III, wat ik ook fotografeer. De 42,4 miljoen pixels bieden me de resolutie die ik nodig heb, zowel in de studio als op locatie. Hij werkt voor zo veel verschillende soorten shots. Ik combineer graag de stijl van klassieke portretten met elementen van een meer typisch celebrityportret. Je moet het subject echter zo fotograferen dat het tijdschrift zijn of haar verhaal goed kan vertellen.

Neem bijvoorbeeld mijn foto's van de Argentijnse voetballer Paulo Dybala, die ik maakte voor de Italiaanse editie van het tijdschrift Vanity Fair. De coverfoto lijkt een beetje op een klassiek portret, maar in het artikel konden we veel meer van de persoonlijkheid en het karakter van het subject blootleggen om zijn verhaal te vertellen.

man die een voetbal op zijn hoofd houdt

© Maki Galimberti | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/3.5, ISO 500

We werkten op een geweldige locatie: boven op de autofabriek van Fiat in Turijn, waar Dybala voor Juventus F.C. speelt. De locatie past bij het verhaal, want de eigenaar van Fiat is ook de eigenaar van de voetbalclub. We lieten Paulo Dybala op het iconische dak tegen een voetbal schoppen en op de achtergrond zie je de huizen van de buurt waar veel van de fabrieksarbeiders wonen. Het is een interessante foto die het verhaal van de hele stad vertelt.

Werken met het subject

Als je iemand fotografeert voor een tijdschrift, is dat geen basis voor natuurlijke interactie. Zowel de fotograaf als het subject moet goed kunnen acteren. Je doet natuurlijk wel je best om zo natuurlijk mogelijk over te komen, maar als je het subject moet regisseren en de fotograaf een bepaalde visie heeft, is er niets natuurlijks aan een portretsessie.

oude man met ontbloot bovenlichaam poseert voor de camera

© Maki Galimberti | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/3.5, ISO 200

Er zijn veel functies van de Sony Alpha 7R III die me tijdens de shoot helpen met het subject te werken, maar de belangrijkste is misschien wel de eye-autofocus. Hiermee worden ogen elke keer perfect scherp. Ik hoef me niet meer bezig te houden met scherpstellen, want dat gaat automatisch. Hierdoor kan ik me volledig concentreren op het contact met mijn subject.

dame op een fiets

© Maki Galimberti | Sony α7R III + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS | 1/320s @ f/6.3, ISO 1250

Soms wil het subject een natuurlijk uitziende foto, maar dat kan best een saai plaatje worden. Als ik het idee heb dat de fotoshoot die kant op gaat en wel wat energie kan gebruiken, roep ik weleens iets om een reactie uit te lokken. Dat kan een glimlach zijn, nieuwsgierigheid of een verbaasde blik. Zoiets werkt stimulerend en helpt ons uit een saaie situatie te komen.

over het zand rennende dame in een zwarte jurk

© Maki Galimberti | Sony α7R III + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS | 1/1000s @ f/6.3, ISO 400

Je lenzen gebruiken voor originaliteit

Voor portretfoto's wordt meestal een lens van 85 mm gebruikt, maar ik gebruik mijn Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM-lens vaker dan elke andere lens. Hiermee kan ik snel het kader aanpassen en dat vind ik heel belangrijk, vooral als ik bewegende subjecten moet fotograferen.

De andere lens die een steeds grotere favoriet wordt, is de FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS. Met een lens van 85 mm moet je redelijk dicht bij het subject gaan staan, maar met een langere brandpuntsafstand kun je meer afstand houden en foto's maken die echt een beetje anders zijn.

man die boven op een zandduin staat

© Maki Galimberti | Sony α7R III + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS | 1/1000s @ f/9.0, ISO 400

Ik schoot bijvoorbeeld de cover van een tijdschrift met Roberto Saviano. Hij is een beroemde schrijver met bestsellers over de maffia en het criminele circuit in Italië. De shoot vond plaats aan zee, waar ik Saviano vroeg zich te ontspannen en door de zandduinen te lopen. Dat werkte heel goed, want hij voelde zich vrij doordat hij niet recht voor een fotograaf hoefde te staan. Ik gebruikte een langere lens en hield wat meer afstand. Hierdoor kon ik hem op een heel andere manier fotograferen dan hoe hij op een paar meter afstand was geweest.

Door de jaren heen heb ik geleerd dat het niet alleen om de esthetiek draait. Natuurlijk is het mijn taak om een mooie foto te maken, maar schoonheid komt vooral voort uit iemands persoonlijkheid. Als ik foto's maak, is het mijn missie om de persoonlijkheid van het subject uit te lichten. Dankzij de hulpmiddelen die mijn Alpha 7R III me biedt, kan ik me volledig op de relatie tussen mij en mijn subjecten concentreren. En dat levert de beste foto's op.

Uitgelichte producten

Maki Galimberti

Maki Galimberti | Italy

"Fotografie is het beste excuus om mensen te leren kennen."

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd