De natuur en levende wezens hebben me altijd al gefascineerd, vooral de kleine details die je met het blote oog niet kunt zien. Als natuurfotograaf ben ik onder andere gespecialiseerd in extreme macrofoto's. Dit is een behoorlijk lastig soort fotografie, waarvoor je heel vastberaden en geduldig moet zijn, maar ik leg graag uit wat ik doe en hoe ik het doe.
Veldkennis
Het meest voorkomende probleem is het weer. Ik ben me altijd bewust van de weersomstandigheden. Voor mijn extreme macroshots gebruik ik een techniek die 'focus stacking' heet. Hierbij maak ik meerdere foto's van hetzelfde subject, dus de allerkleinste beweging kan al van invloed zijn op het eindresultaat. De wind is mijn grootste vijand. Als het waait, kan ik gewoon niet fotograferen.
Ik fotografeer altijd vroeg in de ochtend. Insecten komen 's nachts in een soort winterslaap terecht. Pas als de zon ze opwarmt, worden ze actief, dus 's ochtends vroeg is het perfecte moment om insecten vast te leggen. Vaak bewegen ze dan helemaal niet. Voor mij is dat ideaal.
Ik moet mezelf ook de tijd geven om de juiste compositie en achtergrond te vinden. Dat hangt allemaal af van de kleuren in de omgeving. Ik zoek vaak naar dingen als ochtenddauw op het gras. Als de zon schijnt, kunnen waterdruppeltjes voor een prachtig, rond bokeh-effect op de achtergrond zorgen.
Apparatuur
Ik fotografeer met de Sony α7R III, die een geweldige resolutie van 42,4 megapixels heeft. Daarnaast is de α7R III spiegelloos en beschikt hij over een elektronische sluiteroptie, dus er zijn geen bewegende onderdelen die voor trilling kunnen zorgen. Trillingen zijn de grootste nachtmerrie van een macrofotograaf.
Wat betreft belichting: Ik gebruik bijna nooit een flitser. Ik benut liever het natuurlijke licht en soms gebruik ik een reflector om de schaduwen wat op te lichten.
Ik stel het beeld altijd handmatig scherp en gebruik focus peaking op de α7R III. Hiermee worden de scherpe randen in de foto uitgelicht. Ik kan hiervoor verschillende kleuren instellen: geel, rood of wit. Zo creëer je een contrast met de kleuren van het subject.
Qua lichtbalans is het belangrijk dat je de drie elementen sluitertijd, diafragma en gevoeligheid zo goed mogelijk op elkaar afstemt. Als ik onder de omstandigheden met een lange sluitertijd kan fotograferen, gebruik ik vaak een ISO-waarde van 100 om de best mogelijke beeldkwaliteit te behalen. Met de α7R III kan ik de gevoeligheid wanneer nodig aanpassen naar een hogere ISO-waarde zonder te veel details te verliezen. Het diafragma varieert, maar vaak gebruik ik een instelling tussen de f/8 en f/13. Soms gebruik ik echter ook tussenringen om ervoor te zorgen dat er nog minder licht binnenkomt, waardoor het beeld nog meer wordt uitvergroot.
Focus stacking
Voor macrofotografie maak ik vanwege de geringe scherptediepte gebruik van focus stacking, zelfs bij redelijk kleine diafragma's. Hierbij combineer ik een reeks foto's die ik met verschillende focuspunten van het subject heb gemaakt. Zo wordt het subject aan alle kanten scherp.
Ik gebruik hiervoor een elektronische macrorail en een heel stevig statief. Met deze gemotoriseerde rail wordt de camera micrometer voor micrometer verplaatst. Ik gebruik een regelaar om de totale beweging en het aantal stappen in te stellen. Vervolgens wordt er na elke stap of beweging een foto gemaakt.
Soms maak ik meer dan 100 of 200 foto's. Daarom moet het subject volledig stil zitten en mag er geen wind zijn. Als het subject beweegt, is de hele serie verpest. Ik kijk daarom altijd live mee op het scherm van de α7R III, zodat ik zelfs de allerkleinste beweging tussen foto's opmerk. Ik moet heel geduldig zijn en schiet altijd meer dan één reeks. Een trucje om beweging te voorkomen, is het subject afschermen met een tentje of iets anders dat de wind tegenhoudt.
Nadat ik de foto's heb gemaakt, gebruik ik software om alle beelden samen te voegen tot één foto. Hiervoor gebruik ik speciale software, Zerene Stacker, maar foto's stapelen kan ook met de meeste veelgebruikte bewerkingssoftware.
Een aantal laatste tips:
"Ik probeer mijn foto's er altijd beter te laten uitzien, hoeveel tijd en moeite dat ook kost."