mathias kniepeiss weerspiegeling van een dame in een aantal prisma's

Creativiteit in tijden van tegenspoed

Mathias Kniepeiss

Het valt niet te ontkennen: 2020 was een jaar van tegenspoed. We hebben als gevolg van het coronavirus te maken gekregen met talloze veranderingen en beperkingen. Ook professionele en hobbyfotografen bleven niet gespaard. Toch is het mogelijk om creatief te blijven en dit uitdagende jaar heeft ook kansen geboden. Mathias Kniepeiss, die gespecialiseerd is in uitbundige, theatrale foto's, heeft net een project afgerond dat dit bewijst.

mathias kniepeiss dame met roze haar die haar hoofd door een gat in de tafel steekt

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/5.6, ISO 200

“Ik mis het reizen echt op dit moment,” verzucht hij, “en hoewel ik veel klanten over de hele wereld heb, weet ik niet of alles volgend jaar wel terugkomt. Veel projecten zijn geannuleerd, maar deze situatie biedt ook kansen en mogelijkheden. Neem bijvoorbeeld mijn project in het Museum of Illusions in Wenen.” Het Museum of Illusions begon in 2015 in Zagreb en is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal merk met attracties die bezoekers vermaken door middel van interactieve, immersieve en grappige optische illusies. Voor een creatieve fotograaf als Mathias was dat meteen interessant.

mathias kniepeiss dame in een geel met paarse trui die wordt weerspiegeld in prisma's

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/2.8, ISO 1600

We vroegen ons af: hoe heeft Mathias deze decors eigen gemaakt? “Het was een uitdaging,” geeft hij toe, “maar ook een kans. Er zijn speciaal ingerichte fotopunten voor bezoekers waar de illusie perfect is omdat de lijnen, diepte en kleuren daar samenkomen, maar als je zo'n decor instapt met je eigen styling, vaardigheden en technieken, kun je extra lagen aan de illusie toevoegen of zelfs iets volledig nieuws creëren.” Mathias maakte de fascinerende decors nog interessanter met behulp van opvallende stylingkeuzes, bijvoorbeeld in het decor waarbij het net lijkt of er een hoofd op een bord ligt. Hij gebruikte zijn Alpha 7R IV en FE 85 mm f/1.4 GM- en FE 24-70 mm f/2.8 GM-lenzen om dit beeld vanuit verschillende hoeken vast te leggen. In de gangen met het veranderende perspectief voegde hij impact en drama toe met behulp van de FE 12-24 mm f/4 G.

Mathias legt uit: “Die ruimtes hebben fantastische lijnen en de 12 mm benadrukt ze nog eens extra. Hierdoor komt er energie in het frame, vooral als je vanaf een heel lage of heel hoge positie fotografeert. Dankzij het kantelbare scherm van de α7R IV kon ik foto's maken terwijl ik de camera vlak boven de grond hield. Dat maakte het veel makkelijker om dit soort foto's te maken.
mathias kniepeiss dame die op een groene vloer met een geometrisch lijnenpatroon ligt

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/4 G | 1/160s @ f/4.0, ISO 1250

Voordat hij begon met fotograferen, trof Mathias een aantal voorbereidingen en bedacht hij alvast hoe hij de bizarre ruimtes kon benutten. Hij legt uit: “Bij dit soort shoots is de voorbereiding erg belangrijk, want er zijn heel veel mogelijkheden, maar je hebt maar weinig tijd. Hoe beter je de opstelling en styling voorbereidt, hoe creatiever je te werk kunt gaan. Ik kon deze keer ook sneller werken doordat ik alle foto's samen met mijn vriendin, Conny Aitzetmueller, maakte. Normaal gesproken heb ik een heel team om me heen, met stylisten, kostuumontwerpers en assistenten, maar het was heerlijk om iets te maken met iemand van wie ik houd. Ze is professioneel danser en choreograaf, dus ze weet precies wat ze aan de andere kant van de lens moet doen.”

mathias kniepeiss spiegelbeeld van een dame in veelkleurige kleding

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1000

Mathias en Conny experimenteerden ook met abstracte foto's door een van de caleidoscopen in het museum. Mathias vertelt: “We gebruikten verschillende outfits om de weerspiegelingen te benadrukken en verschillende lenzen om met allerlei effecten te spelen. Wat me hierbij vooral opviel, is de Eye-AF-modus van de Alpha 7R IV. Als die zelfs door een caleidoscoop een subject kan bijhouden, is waarschijnlijk niets te gek.” Hij vervolgt: “Een van de voordelen hiervan is dat ik erop kon vertrouwen dat de camera op Conny's oog zou scherpstellen, waardoor ik me volledig op de compositie kon concentreren en op zoek kon gaan naar het beste samenspel tussen haar en de weerspiegelingen.”

Mathias is ook erg tevreden over de ISO-prestaties van de Alpha 7R IV: “We hadden ons wel voorbereid, maar wisten van tevoren niet hoe het licht zou zijn. Voor sommige foto's gebruikten we een flitser, maar voor de rest konden we met het beschikbare licht werken en gebruikte ik een ISO-waarde van 1000, 2000 of 3200 zonder dat ik me druk hoefde te maken over kwaliteitsverlies.”
mathias kniepeiss dame die tegen een stijlvolle paarse achtergrond poseert

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/4.0, ISO 2000

“Het grootste voordeel van de α7R IV,” zegt hij, “was misschien nog wel de resolutie. Ik wist zoals gezegd niet precies wat er in het museum allemaal mogelijk zou zijn, dus het is geweldig dat je de mogelijkheid hebt om foto's achteraf nog bij te snijden en dat je dan alsnog grote bestanden overhoudt. En je kunt later nog de beste compositie kiezen door tijdens de nabewerking bijvoorbeeld iets naar links of naar rechts te schuiven.”

mathias kniepeiss dame in roze kleding die wordt weerspiegeld in een aantal spiegels

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/2.2, ISO 1600

“Het project in het Museum of Illusions was erg creatief en leuk om te doen”, zegt Mathias. Dit project bood hem een nieuwe manier om zich creatief te uiten. Als voormalig gebruiker van de Alpha 7R III was hij ook erg onder de indruk van zijn opvolger. Mathias zegt hierover: “De upgrade is fantastisch. Deze camera is net als een goede fotograaf altijd klaar voor nieuwe kansen.”

Uitgelichte producten

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss | Austria

"In de fotografie is niets onmogelijk, of je nu verhalen voor eeuwig wilt vastleggen of nieuwe werelden wilt creëren."

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd