mathias kniepeiss met een sony alpha 1 en een fe 24-70 gm mk2

Voetvolley | De nieuwe FE 24-70 mm f/2.8 GM II testen

Mathias Kniepeiss

Mathias is een bekroond fotograaf die achttien jaar geleden van zijn passie zijn beroep maakte. Inmiddels werkt hij over de hele wereld als fotograaf, creative director en spreker. “Voor mij is het een groot geschenk om in andere werelden en culturen te kunnen duiken”, zegt Mathias. “Zo leer ik geweldige mensen en de mooiste plekken over de hele wereld kennen. Ik heb het geluk om te doen waar ik van houd en daar ben ik heel dankbaar voor!”

Toen Mathias de kans kreeg om de nieuwe FE 24-70 mm f/2.8 GM II te testen, greep hij die direct aan. En toevallig stond de perfecte opdracht hiervoor al op de planning: de Red Sea Footvolley World Cup in Eilat, vlak bij Tel Aviv.

Wat was uw eerste indruk van de lens?

Toen ik de lens voor het eerst oppakte, was ik meteen onder de indruk van de kwalitatief goede constructie en de hoogwaardige uitvoering. Deze lens is duidelijk kleiner dan de vorige versie en ook aardig wat lichter, wat voor mij een enorm voordeel is. Ik reis veel voor mijn werk en als ik meerdere camera's en lenzen moet meedragen, ben ik dankbaar voor elk grammetje minder!

Wat me vooral aansprak, was de scherpstelring. Als ik die strak aandraaide, voelde het bijna alsof ik een prime-lens gebruikte. De brandpuntsafstand veranderde helemaal niet. Als ik de ring zo los mogelijk instelde, was het mechanisme heel vloeiend te bedienen en kon ik heel snel van brandpuntsafstand veranderen. Zonder de snelle zoomprestaties van deze lens had ik nooit zo veel goede actieshots kunnen maken. De handmatige diafragmaring is ook heel interessant, vooral voor videografen of voor fotografen die traditionele methoden gebruiken om stills te maken.

voetvolleyballer strekt zich uit om de bal te raken met zijn voet

© Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/2500s @ f/2.8, ISO 100

De balans tussen de nieuwe lens en mijn Alpha 1- en 9 II-camera was ook veel beter. Bij een zwaardere lens zit het gewicht soms te veel aan de voorkant, waardoor het lastiger is om snel te reageren wanneer je de actie volgt.”

Wat vond u van de autofocussnelheid van de nieuwe lens in vergelijking met die op uw bestaande MK1-versie?

De nieuwe automatische scherpstelling is beduidend sneller, wat me nieuwe mogelijkheden biedt en mijn creativiteit stimuleert. Hierdoor ben ik heel anders gaan fotograferen, omdat ik mijn subjecten nu eerder kan 'vangen'. Ik weet gewoon dat de AF-tracking me moeiteloos bijhoudt. Het viel me ook op dat ik met deze lens heel snel van hoek of brandpuntsafstand kon veranderen tijdens een reeks shots. Dat biedt zo veel mogelijkheden. Aanvankelijk gebruikte ik mijn vertrouwde Alpha 9 II, maar daarna pakte ik de Alpha 1 erbij, want ik was benieuwd of de lens de 30 fps van de Alpha 1 aankon. Dat bleek helemaal geen probleem! Hij werkt bijna sneller dan je met het blote oog kunt zien.

twee voetvolleyballers die de bal met hun voeten over het net raken

© Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/8000s @ f/2.8, ISO 200

Focus breathing wordt met deze lens heel goed onderdrukt. Is dit u opgevallen?

Ik zal eerlijk zijn: in eerste instantie viel dat me niet op. Maar toen ik de scherpstelling omzette van de directe voorgrond naar de achtergrond, zag ik dat er niets in het frame veranderde. Het leek wel of er helemaal geen focus breathing meer was!

twee voetvolleyballers die in de avondschemering naar de bal reiken

© Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/1000s @ f/4.0, ISO 640

Wilt u verder nog iets kwijt?

Deze lens is een waar meesterwerk, vooral vanwege de enorm veelzijdige brandpuntsafstand. Ik was erg onder de indruk van de beeldkwaliteit: de bokeh op 70 mm is zo vloeiend en de randen waren op 24 mm zo veel scherper dan ik had verwacht.

Al sinds ik jaren geleden voor het eerst een Alpha oppakte, ben ik fan van de lenzen van Sony. Voor mij zijn het echt de kwaliteit en de bokeh van een lens die het verschil maken tussen een goed shot en een verbluffend shot, en ik heb altijd het gevoel gehad dat mijn lenzen van Sony daarin uitblonken. De nieuwe G Master MK II is daarop geen uitzondering. Zelfs met de sensor met hoge resolutie van de Alpha 1 blijkt de lens uitstekend in staat om zelfs de kleinste details vast te leggen. Ik hoef me nooit druk te maken over de prestaties en compatibiliteit van mijn lenzen als er een nieuwe generatie camera's uitkomt.

Uitgelichte producten

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss | Austria

"In de fotografie is niets onmogelijk, of je nu verhalen voor eeuwig wilt vastleggen of nieuwe werelden wilt creëren."

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd