Maximale impact

Frank Doorhof

Elke foto is een som der delen: planning, compositie, belichting, lichtbalans, het gebruikte materiaal en alle andere dingen die de fotograaf in het frame plaatst, spelen allemaal een belangrijke rol. Je kunt aan de manier waarop de fotograaf deze onderdelen combineert, zien wat zijn of haar artistieke visie is. Een soort visueel DNA. We zien dit ook goed in het werk van Frank Doorhof: het is opvallend, kleurrijk en indrukwekkend, en het doet qua stijl denken aan stripboeken en films met superhelden. Alle remmen los, zo beschrijft hij het zelf ook. Dat maakt zijn werk onderscheidend en enorm succesvol.

frank doorhof sony alpha 7RII deels verscholen dame met paars en rood haar

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/8, ISO 100

Frank keek in zijn jeugd veel naar MTV en werd betoverd door het gebruik van beweging en kleur, de soepel vallende stoffen uit de jaren 80 en de belichting in videoclips. Deze stijl heeft zijn werk in grote mate beïnvloed.

“Voor mij heeft modefotografie nooit gedraaid om het vastleggen van een mooi gezicht, maar juist om de visuele impact en het verhaal achter de foto. Hoe levendiger en uitbundiger de outfit van het model, hoe spannender de locatie of hoe dramatischer het licht, hoe interessanter het voor mij wordt.”

frank doorhof sony alpha 7RII dame in een rode jurk die voor een gotisch gebouw poseert

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/11, ISO 100

Belichting is een van de dingen waar Frank aan het begin van zijn fotografiecarrière voor viel. “Je kunt precies creëren wat je wilt door het licht aan te passen”, vertelt hij. “Jij bepaalt. Zo veel fotografen laten zich leiden door het licht, terwijl ze dit juist zelf in handen zouden moeten nemen.”

Hij vindt dat veel fotografen te ingewikkeld denken over belichting bij modeshoots, wat een belemmering vormt voor hun creativiteit: “Je moet het gewenste beeld voor ogen houden en vanuit daar bepalen waar de lampen moeten komen te staan om dat verhaal te kunnen vertellen. Focus op de schaduwen, dan volgt de rest vanzelf.”

frank doorhof sony alpha 7RII dame in een zilverkleurige jurk die voor een vliegtuig staat

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 12-24mm f/4.5-5.6 | 1/160s @ f/11, ISO 100

Frank voegt toe hoe belangrijk het is om sterke schaduwen niet te schuwen in modefotografie, zelfs niet als ze voor een deel over het gezicht van het model vallen. Mode draait immers om de look en de impact van de styling. Voor Frank zijn schaduwen juist een manier om uit te pakken.

Hij vertelt: “Sommige van mijn shots zijn erg donker, zelfs zo donker dat je het model niet eens meer herkent. Als je dat soort foto's niet vol overgave maakt, zullen mensen zeggen dat je een fout hebt gemaakt. Maar als je er helemaal voor gaat, zullen ze het prachtig vinden. Sla maar eens een modeblad open, dan zie je heel veel diepe, donkere schaduwen.”

frank doorhof sony alpha 7R dame met blauwe ogen en rode handschoenen die haar handen tegen haar gezicht houdt

© Frank Doorhof | Sony α7R + 24-70mm f/2.8 ZA SSM | 1/100s @ f/2.8, ISO 2500

Frank zegt dat hij zo met het contrast kan spelen dankzij de α7R III. “Een van de redenen waarom ik gek ben op mijn Alpha-camera's, is het geweldige dynamische bereik van de sensoren. Hiervoor gebruikte ik belichtingsreeksen om het juiste shot te krijgen, maar vanaf de α99 en nu ook met de α7R III krijg ik alles wat ik wil in één frame. Ik hoef dan nog maar minimaal te bewerken in Lightroom. Hierdoor kan ik nieuwe dingen proberen, zoals een stroboscooplicht op de camera richten. Ik kan grenzen verleggen zonder in te leveren op kwaliteit.”

frank doorhof sony alpha 7RIII blauw verlichte dame met uitgestrekte armen in het donker

© Frank Doorhof | Sony α7R III, ISO 100

In dit soort situaties heeft Frank veel aan de EVF van zijn Alpha. Hij legt uit: “Hoewel ik best ouderwets ben, vind ik de EVF nuttig om de lichtbalans te bepalen. Wat je ziet, is hoe het er uiteindelijk ook uitziet. Stel dat ik op 1/125 seconde werk met de flits, dan kan ik beginnen met diafragmenteren, waardoor het beeld donkerder wordt. En als het er bij f/16 goed uitziet, hoef ik alleen nog op het stroboscooplicht te letten. Verder klopt het gewoon.”

frank doorhof sony alpha 99 dame in een rode jurk van papieren waaiers met rode rook op de achtergrond

© Frank Doorhof | Sony α99 + 85mm f/1.4 | 1/100s @ f/10, ISO 100

Ook qua lenskeuze verlegt Frank graag grenzen. “Ik gebruik de 24-70mm f/2.8 G Master veel, omdat deze heel veelzijdig is voor modefoto's. Je kunt dankzij het bereik van groothoek tot korte telefoto veel verschillende looks creëren. Ik kan bij 70mm een vrij normaal headshot met een beetje compressie maken. Of ik kies voor een bredere hoek en speel met de vervorming door de handen of voeten van het model dichter bij de lens te fotograferen.”

“Ik gebruik ook graag de FE 12-24mm f/4 G. Dit is absoluut geen gebruikelijke keuze voor modefotografie, maar dat past juist bij me.” 

frank doorhof sony alpha 7RIII dame in een bronskleurige jurk tegen een bruine muur

© Frank Doorhof | Sony α7R III + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 100

Zijn laatste beetje advies als het om modefotografie gaat? “Ga ervoor. Als je een groothoeklens gebruikt, omarm dan de vervorming en benut die om een verhaal te vertellen. Als de lens het beeld samendrukt, gebruik dit dan ook in je voordeel.”

“Zorg ervoor dat je volledig vertrouwd bent met je uitrusting en dat je begrijpt hoe licht werkt. Belichting is de taal van de fotografie. Als je die spreekt, kun je je volledig richten op het verhaal dat je wilt vertellen. Als je foto's maakt, vang je unieke momenten die nooit meer terugkomen. Laat je niet hinderen doordat je niet weet wat je moet doen, maar leg het moment vast.”

Uitgelichte producten in dit artikel

ILCE-ILCE-7R

α7R E-mount Full-Frame Camera

ILCE-7RM2

α7R-II met full-frame back-illuminated beeldsensor

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm full-frame-camera met autofocus

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SAL2470Z2

Vario-Sonnar® T* 24-70mm F2.8 ZA SSM II

SAL85F14Z

Planar T* 85 mm F1.4 ZA

SLT-A99V


α99-camera met A-bevestiging met full-frame sensor van 35 mm

SLT-A99V

Frank Doorhof
Alpha Universe

Frank Doorhof

Nederland

Waarom zou je doen alsof, als je het kunt maken?

Profiel bekijken


x