António Morais die gehurkt achter zijn camera zit

Number Six: filmen met de Alpha 7S III

António Morais

Mijn naam is António Morais en ik ben een filmmaker en Sony-ambassadeur uit Portugal. Al op jonge leeftijd ontwikkelde ik dankzij mijn vader een liefde voor beelden, van schilderkunst tot fotografie en film. Al snel besefte ik dat statische afbeeldingen niet genoeg waren om mijn gedachten vorm te geven. Ik wist dat ik meer wilde. Een moment bevriezen heeft iets magisch, maar het leek me nog uitdagender om het tussen de vier randen van een frame te laten leven. Na mijn afstuderen bleef ik video's maken en groeide mijn passie voor cinematografie. Ik ben in meer dan dertig landen geweest en nam mijn favoriete bezittingen altijd mee op reis: mijn camera's en accessoires. Als ik tijdens het filmen voor uitdagingen kom te staan, breng ik mezelf tot rust en voel ik me bevoorrecht, want ik geloof dat ik mensen met mijn werk help te reizen. Dat doe ik door de echte wereld of een fictieve wereld te laten zien in mijn beelden. Onlangs kreeg ik de kans om met de nieuwe Alpha 7S III te filmen en ik besloot deze op een filmset te testen met mijn nieuwe project: Number Six.

Number 6: Choosing the right equipment for the Alpha 7S III

For this short movie, I opted for a very simple and versatile setup to have mobility in my shoot. I used a SmallRig cage, an Atomos Ninja V monitor, along with a baseplate, rods and support for the matte box.

For lights, I chose an all LED light setup. I love them as they are so fast and convenient to assemble. With the help of Filipe Ferraria (gaffer) and Pedro Teixeira (light assistant) we were able to achieve some very complex light set-ups in a tight schedule. To give you an example on how difficult it was, we shot inside the Planetarium’s dome where we had to work with the projector’s light as our base exposure which ended up being at 24fps 1/30 of a second at 16,000 ISO. Unbelievably, we were working with some of our cinema light sources at only 5 to 10%!

Another important aspect of filmmaking is choosing the right lens. For me, it had to be the G Masters lenses as they are designed specifically to take the best of the Sony cameras. For different looks, I opted for 24mm f/1.4 GM, 135mm f/1.8 GM and 400mm f/2.8 GM OSS.

Finally, the audio part was exclusively done in post-production. For storytelling purposes, we had to have a sound design that matches the style of the short movie. Ricardo Teixeira, the director, worked closely alongside Daniel Carvalho, our music composer, to achieve the level of sound intricacy that this piece needed.

António Morais die op zijn camera het frame voor een shot bepaalt

Number 6: Choosing the right settings on the Alpha 7S III

Overall, I found the Alpha 7S III more mature and well-rounded than previous Alpha 7S models for filmmaking as you can see in the video. I shot in 4K (UHD) from 24P to 120P and at the highest resolution and a less compressed video codec (XAVC-S-I) at 10-bit 4:2:2 to get the best out of the image in all our lighting setups.

For picture profile, we opted for S-log3/S-gamut3 for the best dynamic as the scenes had a lot of contrast. The White Balance was of course set for each specific scene. For colour grading, we worked with Stéphane Sagaz, a Colourist and DIT, and developed a LUT to make the most of the dynamic range when used in S-log3/S-gamut3 to give everyone on set a view on the look of the final shot we were aiming for. This process is very important to give the whole crew a sense of where the final movie is going and creating this LUT in advance was also very useful to start the editing process as well and gave us a good base.

When it came to autofocus, I adjusted the speed and tracking sensitivity settings that let me emulate a manual rack focus. The camera behaved flawlessly every time except when it was completely dark in the scene, unsurprisingly.  For these special light conditions, it was very easy to make it lock focus on a certain position and wait for the light to turn on again to focus on a face again. In these situations, I used manual focus using the focus assist function which is a joy to use with the new EVF and LCD screen. Speaking of the screen, the touch integration and new menu made this camera even more fluid and easy to use. The battery life and the heat dissipation are also very impressive from an operator point of view, especially on the 16-hour shooting day we had.

Number 6: The post-production process

Post-production is an important process at Golpe Filmes. Our workflow involves both Adobe Premiere Pro and Davinci Resolve to work in tandem. For this project we transcoded the footage to a more manageable file to edit in Premiere and then we linked to the original files for the final grading. In this final process the 10-bit 4:2:2 codec made everything more enjoyable and more creative.

The director worked on the editing process with the help of Ana Moreira the Assistant Director alongside the Colourist Stéphane Sagaz. On the style we chose, we are now in an era where pastel colours are quite mainstream. I really like to go against this approach. Therefore, we opted for more punchy and contrasted images by using lighting ratios and colour contrast on set and refining in post for the light and colours to shine. I have always liked accentuated looks and I admire DP’s that have a body of work that showcases them. Two of my biggest inspirations are Roger Deakins ASC and Vittorio Storaro ASC, who both work within those boundaries of light and colour.

António Morais die op zijn camera de scherpstelling voor een shot instelt

De bestanden van de Alpha 7S III zijn veel beter dan die van eerdere modellen. Het grootste verschil is natuurlijk de 10-bits 4:2:2, maar er is ook nog iets anders. Ik heb het idee dat Sony iets aan de kleuren heeft veranderd om huidtinten er natuurlijker en egaler uit te laten zien en dat is top. Begrijp me niet verkeerd: de eerdere modellen waren ook heel goed, maar ze werden beperkt door de 8-bits codec. Wat ook belangrijk is als je een korte film maakt, is de bestandsoverdrachtsnelheid. De nieuwe CFExpress-geheugenkaarten Type A zijn zo snel! Toen we op de set waren, kostte het minder dan drie minuten om een volle geheugenkaart van 160 GB te kopiëren. Ik herinner me nog goed dat ik de kaart aan Francisco gaf (de eerste regieassistent) en dat ik hem in een mum van tijd terugkreeg, tussen de opstellingen door. Ik vroeg Stéphane toen of ik het kaartje al kon formatteren en hij zei ja, want hij had al twee kopieën gemaakt. Dat zegt alles over de technologie achter deze kaartjes.

Zoals ik eerder al zei, is deze camera veel completer en beter ontwikkeld dan zijn voorgangers als het gaat om gebruik in een professionele setting. Mijn ervaring op de set verliep soepel en de camera heeft me geen enkel moment teleurgesteld. Van dit type camera verwacht ik getrouwheid en betrouwbaarheid en de Alpha 7S III bood me die zekerheid. Als ik op een set werk, moet ik voor honderd procent op mijn apparatuur kunnen vertrouwen, want ik heb elke seconde nodig voor mijn creatieve proces.

Uitgelichte producten

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd