verspringer die na een succesvolle sprong in het zand landt

Streven naar perfectie

Aleksandra Szmigiel

Op de Poolse nationale atletiekkampioenschappen van 2021 stond Aleksandra Szmigiel, met haar geslepen vaardigheden, creatieve flair en de Sony Alpha 1 als trouwe hulpmiddel voor het vastleggen van haar unieke visie, klaar om polsstokspringer Robert Sobera’s sprong te fotograferen. Ze legt uit: “Bij het polsstokhoogspringen gaat alles zo snel dat je camera helemaal klaar moet staan en snel genoeg moet zijn om het moment niet te missen. Ik wilde hier de precieze fractie van een seconde fotograferen waarop de stok werd losgelaten, maar nog wel zo dicht bij de springer was dat ze elkaar bijna raakten. Ik maak het liefst strakke foto's zonder te veel afleidingen, dus ik stond aan de rand van de mat, onder de lat, en fotografeerde Robert met de lucht op de achtergrond.”

polsstokspringer die midden in de lucht naar de stok grijpt

© Aleksandra Szmigiel | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/3.5, ISO 500

Aleksandra was vroeger zelf professioneel sporter. Hierdoor begrijpt ze het wedstrijdgevoel en weet ze wat er nodig is om geweldige sportfoto's te maken. “Ik maak al bijna tien jaar sportfoto's,” legt ze uit, “maar het blijft mijn passie om telkens een stapje verder te gaan. Ik heb zo veel respect voor de sporters en de manier waarop ze trainen om hun doelen te behalen. Ik heb de Alpha 1 dit jaar meegenomen naar veel evenementen over de hele wereld en ik ben heel blij dat deze camera aan mijn verwachtingen voldeed.”

sportvrouw die zich concentreert op haar worp

© Aleksandra Szmigiel | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1600s @ f/2.8, ISO 400

In de sportwereld wordt gesproken van zogenaamde 'marginale winsten': kleine, incrementele verbeteringen die samen een groter verschil maken wanneer sporters meedoen aan een wedstrijd. Maakten de verbeteringen van de Alpha 1 zo'n zelfde verschil voor Aleksandra? Ze zegt glimlachend: “Ja, maar sommige van de verbeteringen zijn enorm, niet klein! Bij het shot van Robert is het verschil in de framesnelheid bijvoorbeeld indrukwekkend, zelfs ten opzichte van een geweldige camera als mijn Alpha 9 II. Van 20 fps naar 30 fps is een verhoging van maar liefst 50% en hierdoor heb je nog meer kans om het perfecte moment vast te leggen. En dankzij de EVF zonder black-out kan ik het subject moeiteloos volgen.”

een rij hardloopsters aan de startlijn

© Aleksandra Szmigiel | Sony α9 II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1000s @ f/2.8, ISO 1250

Aleksandra was ook onder de indruk van de scherpstelling van de Alpha 1. Vooral bij één foto, waarbij ze dankzij de Realtime Tracking Autofocus-modus de starre gezichtsuitdrukking van een verspringer kon fotograferen ondanks de snelle landing en het opvliegende zand. Ze fotografeerde op 1/1250 seconde en f/2.8 met een ISO-waarde van 1200, precies in de loop van de verspringer. Aleksandra vertelt: “Dat is echt niet makkelijk te bereiken met een camera, vooral niet met de snelheid van de springer, de geringe scherptediepte en de afleiding van het rondvliegende zand vóór haar.”

verspringer die na een succesvolle sprong in het zand landt

© Aleksandra Szmigiel | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/2.8, ISO 2500

Fotografen kunnen er net als sporters baat bij hebben om soms van aanpak te veranderen en Aleksandra doet dat door dit jaar meer portretfoto's te maken. Ze legt uit: “Ik wilde dichterbij komen en het verhaal van deze geweldige mensen vertellen aan de hand van hun emoties. Vroeger gebruikte ik vaak bredere lenzen en kwam ik fysiek dichterbij, maar dit jaar ontdekte ik het voordeel van de FE 400 mm f/2.8 GM OSS-lens. Hiermee kwam ik op een andere manier dichtbij, maar kon ik toch die grootse emotionele momenten fotograferen. Met deze lens kan ik de onverhulde emoties van sporters vastleggen en vul ik het frame ermee zodat de kijker ze ook ervaart.”

Ze vervolgt: “Op dit soort momenten heb je geen tijd om de instellingen aan te passen, maar gelukkig kan ik dezelfde instellingen gebruiken als voor actieshots. Ik zit rond de 1/1000 seconde, zet het diafragma helemaal open en gebruik vaak de auto-ISO-modus op de Alpha 9 II of Alpha 1. Die zorgt altijd voor geweldige foto's, zelfs bij hoge instellingen. Vervolgens stel ik de belichting handmatig bij terwijl ik door de EVF kijk. En ik maak zo veel mogelijk gebruik van de Eye-AF om scherp te stellen op de ogen, precies waar het hoort.”
sportvrouw die er ontdaan uitziet

© Aleksandra Szmigiel | Sony α9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/2.8, ISO 640

“In dat opzicht”, vervolgt Aleksandra, “is de 400 mm f/2.8 GM-lens van Sony een ware uitkomst voor sportfotografen zoals ik. De kwaliteit is fenomenaal, maar hij is ook licht genoeg om geen handstatief te hoeven gebruiken. Daar houd ik namelijk niet van, want zo'n statief zorgt voor vertraging als ik net een prachtig shot wil maken. Dankzij de geïntegreerde beeldstabilisatie van de Alpha 9 II en Alpha 1 in combinatie met de optische stabilisatie van de lens kan ik natuurlijk nog sneller werken en me vrij bewegen om de beste shots te vinden.”

sportvrouw met tranen van geluk in haar ogen

© Aleksandra Szmigiel | Sony α9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/3.2, ISO 640

“Met camera's zoals de Alpha 1 en de Alpha 9 II”, zegt Aleksandra, “kan ik onverwachte momenten makkelijker en authentieker dan ooit vastleggen. Voor mij als fotograaf geldt net zoals voor sporters dat als ik wil slagen, ik het moment moet beleven en me niet moet laten afleiden. Het is dus ideaal als ik niet over mijn camera hoef na te denken en alles gewoon goed en moeiteloos werkt. De professionele Alpha-camera's van Sony komen daar tot nu toe het dichtst bij in de buurt.”

Uitgelichte producten

Aleksandra Szmigiel

Aleksandra Szmigiel | Poland

"Ik praat niet veel, maar vertel liever verhalen met mijn foto's"

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd