Alpha Universe-verhaal in detail
Eekhoorns fotograferen met de Sony α7R IV

Gustav Kiburg

Nu de zomer langzaamaan steeds meer een verre herinnering wordt, vormen de kleuren van de herfst de perfecte achtergrond voor natuurfotograaf Gustav Kiburg. “Ik denk altijd na over kleuren”, vertelt hij ons. “Ik bedenk zorgvuldig waar ik moet gaan zitten en hoe de achtergrond eruit komt te zien. Ik kijk naar de positie van de takken en welke kleur de bladeren op de achtergrond hebben. Er is veel om op te letten voordat ik überhaupt de eerste foto maak.”

gustav kiburg sony alpha 7r4 een eekhoorn met een helderrood blad

© Gustav Kiburg

Voor een van zijn eerste uitstapjes van afgelopen herfst ging Gustav naar het bos om rode eekhoorns te fotograferen met de Sony α7R IV. “Het zijn grappige diertjes. Je kunt ze in de herfst goed fotograferen, want dan is hun vacht dikker en hebben ze haar rondom hun oren, ter bescherming tegen de gure winterkou.”

Eekhoorns zijn klein en snel. Je zou dus denken dat een snellere camera, bijvoorbeeld de Sony α9 II, beter is om deze dieren te fotograferen. Gustav heeft echter veel redenen waarom de α7R IV de ideale camera was voor dit project.

gustav kiburg sony alpha 7r4 een eekhoorn op een tak met mos

© Gustav Kiburg | Sony α7R IV + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 1600

In de herfst zijn eekhoorns heel actief, vertelt Gustav. Ze begraven dan eten voor de wintermaanden. Hoe heeft de α7R IV hem geholpen deze dieren vast te leggen? Gustav zegt: “Met deze camera kon ik hun bewegingen en activiteit goed op beeld zetten. De sensor met 61,2 miljoen pixels levert gewoon zo veel detail op. Hierdoor kan ik foto's flink bijsnijden en toch genoeg detail overhouden voor grote afdrukken. Ik zeg altijd dat je bij het fotograferen van wilde dieren nooit genoeg 'bereik' kunt hebben. Daarmee doel ik op de brandpuntsafstand. Het is dus fantastisch dat ik beelden nu kan bijsnijden voor de beste compositie.”

gustav kiburg sony alpha 7r4 eekhoorn op een natte tak

© Gustav Kiburg | Sony α7R IV + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 2000

De brandpuntsafstand van de lens is natuurlijk van essentieel belang bij het fotograferen van wilde dieren. Net als voor veel andere fotografen, is de Sony FE 400 mm f/2.8 GM-lens een favoriet. Gustav gebruikte deze lens voor zijn foto's van de rode eekhoorns. Ook de FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS-lens staat in zijn lijstje met favorieten. Volgens Gustav is dit een goede keuze voor amateurfotografen die aan natuurfotografie willen beginnen. Hij zegt: “Ik vind dit de perfecte lens voor het fotograferen van wilde dieren. De brandpuntsafstand is er ideaal voor. Als ik in het bos een eekhoorn wil fotograferen, kan ik een brandpuntsafstand van 300 mm gebruiken, maar als ik dan een vogeltje in een boom zie zitten, kan ik snel inzoomen naar 600 mm. En de lens heeft 11 diafragmabladen, waardoor ik een mooi bokeh-effect op de achtergrond kan creëren en het subject er echt kan laten uitspringen.”

 

gustav kiburg sony alpha 7r4 een havik landt op een tak

© Gustav Kiburg | Sony α7R IV + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/2.8, ISO 1000

De α7R IV verrast bovendien met snelheid van de autofocus. Gustav gebruikt AF-tracking, waarmee hij wilde dieren moeiteloos kan bijhouden. “Tijdens het fotograferen spotte ik in mijn ooghoek een havik die kwam aanvliegen en op een tak ging zitten”, vertelt hij. “Deze dieren vliegen heel snel, dus je hebt maar weinig tijd om te reageren of over de foto na te denken. Ik draaide me om en nadat de camera in een fractie van een seconde scherp stelde, maakte ik het shot. Je moet heel snel reageren, maar de camera houdt het allemaal bij.”

gustav kiburg sony alpha 7r4 eekhoorn die met zijn pootjes tegen elkaar voor een plas staat

© Gustav Kiburg | Sony α7R IV + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/500s @ f/2.8, ISO 1000

Gustav heeft een passie voor kleur en speelt ongekend goed in op slechte weersomstandigheden. Hij legt uit: "Slecht weer is kleurrijk weer. Ik houd niet van de zon, want die zorgt voor hard licht. En hard licht levert harde schaduwen op. Ik fotografeer het liefst als het bewolkt is, want dan ontstaan de mooiste kleuren. Met de contrastmogelijkheden van de lens worden alle rijke, natuurlijke kleuren zichtbaar, vooral in de herfst. Soms gebruik ik ook een polarisatiefilter om de kleuren nog mooier te maken, vooral als ik in natte bosgebieden fotografeer. Dankzij al deze kleuren kan ik de eekhoorns goed op beeld zetten in hun natuurlijke habitat. De natuur vormt de perfecte achtergrond voor hun helderrode wintervacht."

gustav kiburg sony alpha 7r4 een eekhoorn die op het uiteinde van een tak zit en verbaasd kijkt

© Gustav Kiburg | Sony α7R IV + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/500s @ f/2.8, ISO 1000

Gustav zegt dat hij tijdens een lange dag fotograferen in het bos met gemak 1000 foto's maakt van eekhoorns, vogels en andere dieren. Maar wat gebeurt er met al die foto's? Met een sensor van 61 miljoen pixels nemen die beeldgegevens flink wat ruimte in. Gustav zegt lachend: "Ik houd de beste 10 tot 15 foto's en verwijder de andere 985! Ik snap fotografen niet die veel meer opslagruimte nodig hebben vanwege de hogere resolutie. Ik wil mijn beste foto's met mensen delen, niet de foto's die pas op de 100e plek komen. Die andere foto's ga ik nooit gebruiken, dus ik verwijder ze gewoon. Anders blijven ze maar op mijn harde schijf staan zonder dat ik er ooit nog naar kijk. Probleem opgelost!"

Uitgelichte producten
ILCE-7RM4
Alpha 7R IV 35 mm full-framecamera met 61,0 MP

ILCE-7RM4

SEL400F28GM
FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Gerelateerde artikelen
Gustav Kiburg
Alpha Universe

Gustav Kiburg

Nederland

"Slecht weer is kleurrijk weer."

Profiel bekijken


x