een grote walvis die net onder het oppervlak zwemt

Gezonken schatten

Alexis Rosenfeld

“Alles wat ik nu doe, is om meer bewustzijn te creëren”, vertelt onderwaterfotograaf Alexis Rosenfeld. “Ik wil mensen iets leren en hen betrekken, zodat ze meer willen doen voor het welzijn van onze oceanen.”
zwart-met-witte aal tegen een steen met koraal

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/11, ISO 800

Ook Alexis' nieuwste project met UNESCO, genaamd '1 Ocean, The Anatomy', is ontwikkeld om bewustzijn te creëren. Het project is onderdeel van het programma Decade of Ocean Sciences van de Verenigde Naties, dat ook gericht is op milieubehoud. “In dit programma help ik de UNESCO Oceanographic Commission en vraag ik mensen via mijn foto's om de oceanen te helpen beschermen”, legt Alexis uit. “Ik wil laten zien waarom de mariene wetenschappen essentieel zijn en een belangrijke rol spelen in de bescherming van de planeet. Zonder begrip kunnen we niets.”

een doorzichtige, spiraalvormige kwal net onder het oppervlak

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/10, ISO 1600

Een van de centrale thema's van het project is het verkennen van de onderwaterwereld, met zijn nooit eerder geziene ruggen, vliegtuigen, onderwatervulkanen en diepe troggen. “Vanuit technisch oogpunt was het tot nu toe erg lastig om deze geweldige landschappen onder water vast te leggen”, legt Alexis uit. “Nu beschikken we echter over hoge resolutie en zeer gevoelige sensoren, zoals die in mijn Sony Alpha-camera's, en daarmee kunnen we bij zeer weinig licht op grote diepte werken en eindelijk de verhalen vertellen die daar verborgen lagen.”

felgekleurd koraal

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/14, ISO 800

“Op grote diepte is er nauwelijks licht,” vervolgt hij, “maar ik werk gewoonlijk met 800 en 1600 ISO, waarmee ik een geweldige afbeeldingskwaliteit krijg. Er zijn veel shots die ik niet had kunnen maken zonder mijn Alpha-apparatuur. Hoe dieper je gaat, hoe belangrijker de gevoeligheid wordt. Vooral als je een snellere sluitertijd nodig hebt om beweging te bevriezen, zoals in deze foto van een walvis die heel snel in de diepte beweegt. Ik had 1/1250 seconde nodig. Onder water is dat een hele prestatie, die eerder niet mogelijk was.”

een grote walvis zwemt langzaam voorbij

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/2.8, ISO 400

Hoe pakt Alexis zo'n shoot van de onderwaterwereld aan, afgezien van de technische aspecten zoals waterbestendige behuizingen voor zijn Sony Alpha 7R II- en III-camera's? Hij legt uit: “Voor dit project gebruik ik groothoekshots en plak ik meerdere beelden aan elkaar om de enorme schaal van deze onderwaterruimtes vast te leggen. Ik maak veel verschillende foto's en voeg ze op de computer bij elkaar om het beeld een nieuwe dimensie te geven en de prachtige landschappen tot leven te brengen.”

een stroom bubbels komt omhoog van de zeebodem

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/14, ISO 800

Net zoals bij landschappen boven water is de belichting heel belangrijk, maar onder water moet de fotograaf deze soms zelf verzorgen. Dat zie je goed in 'Smoking Land', een van Alexis' favoriete foto's uit de reeks tot nu toe. Hij maakte het shot op meer dan 80 meter diepte voor de kust van Sicilië. Alexis legt uit: “Dit gebied kent veel geothermische activiteit en gasuitbarstingen, en heeft dan ook prachtige hydrothermale bronnen. Deze foto heb ik gemaakt met de FE 16-35mm f/2.8 GM-lens, een van mijn favoriete voor onder water. Voor de belichting richtte ik twee flitsen op de bronnen. De duiker in de achtergrond geeft een beeld van de schaal en zorgt bovendien voor achtergrondverlichting met de twee LED-lampen van 10.000 lumen.”

duiker met zaklampen kijkt naar twee verlichte rotsen

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/100s @ f/8, ISO 1600

Hij houdt er ook van om de zeebodemstructuur af te wisselen met vissen, zoals in deze foto van een school die langs zachte koralen zwemt.

Alexis legt uit: “Deze kon ik alleen belichten door mijn flitsen onder het koraal te verbergen en de voorgrond met een derde flits te belichten. Voor zo'n foto is veel geduld nodig. Ik maakte opnieuw gebruik van de FE 16-35mm f/2.8 GM-lens om een beeld te geven van de enorme omvang van de oceaan.” Hij vervolgt: “Met die lens kan ik ook van heel dichtbij scherpstellen, wat onder water heel belangrijk is: hoe minder water er tussen de lens en het subject zit, hoe scherper de foto wordt en hoe helderder de kleuren zijn.”
vissen zwemmen achter felgekleurde koraalstrengen

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/18, ISO 800

Het kan een hele uitdaging zijn om onder water scherp te stellen, maar dit moet nauwkeurig gebeuren, vooral bij een spontane ontmoeting. Gelukkig is de Alpha-apparatuur van Alexis hiervoor heel geschikt. “Voor landschappen kun je meer tijd nemen, maar bij een foto als deze is het een ander verhaal: grienden zwemmen heel snel en komen constant naar me toe of gaan juist weer weg. Ze zijn nooit stabiel. Ik maakte gebruik van Continue AF en vertrouwde op de modus Flexibele spot van de camera, waarmee die het subject vasthoudt. Het werkt verbazingwekkend goed, zelfs door al dat water, en zorgt voor een enorm scherp beeld.”

een groep walvissen van bovenaf

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/13, ISO 400

Het UNESCO-project '1 Ocean, The Anatomy' duurt nog tien jaar, dus Alexis heeft nog heel wat te ontdekken. Hij vertelt: “Zo meteen gaan we naar Frans-Polynesië en de Alboránzee in het zuidwesten van de Middellandse Zee. We blijven ons richten op het thema van onderzeese bergen en vulkanen. Het is elke keer weer een hele belevenis om zoiets te doen en het beste is nog dat je nooit weet wat je te wachten staat. Elke tocht is uniek en neemt je mee op zoektocht in onbekend gebied, maar ik weet dat mijn Alpha-apparatuur alle uitdagingen aankan.”

Uitgelichte producten

Alexis Rosenfeld

Alexis Rosenfeld | France

Onder de oppervlakte ligt een hele andere wereld: dit is mijn universum, waar alles er sprookjesachtig en adembenemend mooi uitziet.

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd