Alpha Universe-verhaal in detail
Alpha Universe-verhaal in detail
De nieuwste G Master Lens: 12-24mm f/2.8 GM

Albert Dros & Michael Schaake

Sony gaat verder met de uitbreiding van zijn G Master lenzen, met de introductie van de FE 12-24mm f/2.8 G Master. 's Werelds breedste groothoek f/2.8 diafragma zoomlens*.

sony fe 12-24mm F28 G Master Zoom

Het gloednieuwe ontwerp bevat drie XA (Extreme Aspherical) elementen voor uitstekende resolutie, samen met twee super ED en drie ED-glaselementen. Dit zorgt voor een zeer hoge resolutie en een prachtige bokeh. Door vier XD Lineaire (Extreme Dynamic) motoren kun je veel sneller en nauwkeuriger focussen dan bij conventionele lenzen, bij zowel fotografie als video.

De veelgeprezen landschapsfotografen en Sony Imaging Ambassadeurs Michael Schaake en Albert Dros waren zo vriendelijk om de lens nog voor de lancering te testen en hun ervaringen met ons te delen.

Albert Dros

“De settings in Nederland waren ideaal - ik kon de lens testen onder veel verschillende omstandigheden. Met mijn vertrouwde Alpha 7R IV ging ik op pad."

"Ik begon in dit pittoreske deel van Amsterdam - volledig leeg en op slot vanwege het coronavirus. Dit is een prachtig voorbeeld van hoe 12MM helemaal tot zijn recht komt. De scherpte van deze lens, vooral bij de randen, is ongelofelijk."

sony fe 12-24mm F28 G Master Zoom

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 4s @ f/8.0, ISO 200

"Ik ging kijken bij het prachtige stadhuis in Nieuwegein. Een heel modern gebouw, zowel van binnen als van buiten. De perfecte kans voor het schieten van een aantal groothoekbeelden. Eén feature vind ik in het bijzonder heel handig in dit soort situaties: het klapscherm op mijn Alpha 7R IV. Soms loop ik alleen maar op het scherm te kijken, richtend en draaiend tot ik een compositie vind die de moeite waard is."

albert dros sony alpha 7RM4 the outside of the town hall in nieuwegein

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/10.0, ISO 100

albert dros sony alpha 7RM4 the inside of the town hall in nieuwegein

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/30s @ f/11.0, ISO 100

"Er was storm voorspeld, dus ik ging richting het platteland in de hoop een dramatische lucht vast te leggen. De panoramische opname van deze molen heb ik snel en uit de hand geschoten. De toenaderende regenwolken weerspiegelen precies het kleine stroompje op de voorgrond. Wat ik heel erg mooi vind aan deze opname is dat het bijna een fisheyeperspectief lijkt door het panoramashot."

albert dros sony alpha 7RM4 panoramic view of a windmill in the netherlands with dramatic stormy skies behind

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/50s @ f/5.6, ISO 320

"Nadat de storm voorbij was en de zon onderging, kon ik deze opname maken van dit papaverveld."

albert dros sony alpha 7RM4 a poppy field in the netherlands after a rainstorm

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/13s @ f/11.0, ISO 200

"We hadden ook een aantal prachtige ochtenden. Ik ben toen om 3 uur 'ochtends opgestaan om naar het bos te gaan: één van mijn favoriete plekken om te fotograferen. Normaal gebruik ik in dit soort situaties een veel langere lens maar ik had mijn zinnen gezet op de 12-24mm. Daardoor heb ik een aantal interessante beelden kunnen maken."

albert dros sony alpha 7RM4 sunlight breaking through trees in a forest in the netherlands

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 0.6s @ f/11.0, ISO 100

"Zo nu en dan gebruik ik een techniek die 'focus stacking' heet. Ik ga extreem dicht bij een onderwerp staan en schiet meerdere beelden met verschillende focuspunten om het volledige beeld van voor naar achter gefocust te krijgen. Deze opname was een combinatie van 3 beelden op f/22 waardoor ik in staat was om perfecte scherpte te creëren in het hele frame."

albert dros sony alpha 7RM4 a moss covered fallen tree in a forest in the netherlands

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 2.5s @ f/22, ISO 100

“Tijdens de laatste maar zeker niet de minste ronde legde ik een aantal sterrenlandschappen vast. Nu is het zo dat je in Nederland heel moeilijk opnames van de Melkweg kunt maken vanwege de lichtvervuiling. Maar er is een aantal plekken waar relatief weinig vervuiling is, vergeleken met de rest van het land."

"De grootste uitdaging was echter dat ik de langste dag van het jaar had uitgekozen, waarop het niet eens volledig donker wordt!"

albert dros sony alpha 7RM4 the milky way visible in the sky above amsterdam with a dead tree in the foreground

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 20s @ f/2.8, ISO 3200

“Deze opname is volledig open geschoten op f/2.8 en ik was vooral onder de indruk van de scherpte van de sterren. Noemenswaardig: de rood-oranje gloed op de horizon is niet van het licht van de zon, maar van de lichtvervuiling van de stad."

“Samengevat zijn dit mijn eerste indrukken."

• Ik ben een groot fan van de 12-24mm f/4 G, maar de extra stop maakt een enorm verschil. Zeker voor sterrenlandschappen.
• Weinig vervorming, zelfs op 12mm. Ik heb geen correctieprofielen op deze beelden gebruikt omdat ze nog niet beschikbaar zijn.
• Klein en licht, gezien de brandpuntsafstand en het diafragma.
•Creëert prachtige sunstar-effecten.

albert dros sony alpha 7RM3 sony FE1224GM alongside the sony FE 1224G for comparison

Zoals je kunt zien is de f/2.8 versie niet veel groter dan de f/4 versie

Michael Schaake

“Ik mocht de nieuwe 12-24mm f/2.8 G lens een paar dagen proberen. Wat me direct in positieve zin opviel was de zeer stevige constructie. Met een gewicht van 847 gram is hij zeker niet licht, maar hij is mooi uitgebalanceerd met de Alpha 7R IV in de hand en met een groot gebogen lenselement. Dit had ik niet verwacht.

 "Door het grote element aan de voorkant is het lastig filters te gebruiken (al is er wel een optie voor gelatine-filters). Dat gezegd hebbende, er is geen teken van flare effecten of ghosting. En dat zegt heel veel over de nieuwe coating die Sony specifiek ontwikkeld heeft voor deze lens."

 

"Dit is een hele contrastrijke opname, direct in de zon geschoten. Je ziet een kleine ster van de zon in het water, terwijl geen enkele flare zichtbaar is."

 

michael schaake sony alpha 7RM4 a wideangle view across a lake with the sun visible through dramatic storm clouds

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/8.0, ISO 100

“Een opname met diverse diafragma-instellingen, van f/2.8 helemaal naar f/22. Ik zag maar een hele kleine afname in scherpte na f/18, wat je op zich kunt verwachten. Volledig open bij f/2.8 was hij haarscherp. Op die manier zou ik fotograferen bij weinig licht zeker geen probleem vinden."

 

michael schaake sony alpha 7RM4 black and white image of a lone tree against a clean sky with fluffy clouds

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/2.8, ISO 100

“In dit shot wilde ik lange belichting om het water wat zachter te maken. En omdat ik geen ND filter kon gebruiken, moest ik fotograferen met f/22 (wat ik normaal vermijd), maar de scherpte is nog steeds goed."

 

michael schaake sony alpha 7RM4 a fast flowing river captured in slow motion against the rocks

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1s @ f/22, ISO 50

“Mijn voorkeurslens voor landschapsfotografie is de FE 16-35mm f/4 ZA OSS, waar ik heel tevreden mee ben. Maar de ultragroothoeklens gaf me zeker een bijzonder en nieuw perspectief."

 

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1s @ f/22, ISO 50

michael schaake sony alpha 7RM4 a wooden path leads off across a field with dramatic skies above

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/2.8, ISO 100

“Over het algemeen ben ik heel erg onder de indruk van deze lens. Het bereik van het brandpuntafstand heeft me zeker creatief geïnspireerd bij het fotograferen van de scenes."

 

*Vergeleken met verwisselbare constante f/2.8 zoomlenzen voor full-frame digitale camera's. Vanaf juli 2020.

Uitgelichte producten
ILCE-7RM4
α7R IV

ILCE-7RM4

SEL1224GM
FE 12–24 mm F2.8 GM

SEL1224GM

Gerelateerde artikelen


x