Alpha Universe-verhaal in detail

De kracht van beweging

Virgo Haan

Ben je tijdens het scrollen op Instagram weleens bij een portretfoto gestopt waarin het subject ineens naar je knipoogde? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk een cinemagraph gezien: een combinatie van een stilstaand en een bewegend beeld. Als je voor het eerst zoiets ziet, kan dit je verrassen omdat je brein nog even moet begrijpen wat het precies ziet. Het is juist deze opvallendheid die cinemagraphs steeds populairder maakt, omdat veel merken online je (vaak kortdurende) aandacht willen trekken.

virgo haan sony alpha 7RII dame in een rode jurk die aan een rode tafel met een bijpassende tafelventilator zit

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 320

Virgo Haan is deskundig op het gebied van cinemagraphs. Nadat hij een tijd als assistent voor fotografen had gewerkt, maakte hij een carrièreswitch en ging hij voor een reclamebureau werken. Hier leerde hij meer over de opkomende wereld van online marketing en hoe je de aandacht van mensen trekt. Toch was het een verrassende inspiratiebron die hem naar cinemagraphs leidde: Harry Potter.

Hij legt uit: “Rond 2011 zag ik een Harry Potter-film en daarin lazen de personages een krant waarin de afbeeldingen op de pagina tot leven kwamen. Ik bedacht me toen hoe gaaf het zou zijn als ik op de een of andere manier foto's kon maken die een beetje zo zouden werken.”

Zijn interesse was gewekt, maar hoe ging het verder?

Hij zegt: “Een paar maanden later las ik een artikel over twee fotografen, Kevin Burg en Jamie Beck, die een nieuw fotografieconcept hadden bedacht: cinemagraphs. Ik wist meteen dat ik ze ook wilde proberen te maken.”

virgo haan sony alpha 7RII dame in een geel shirt die voor een gele tafel staat en een bijpassende plantenspuit vasthoudt

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 320

Het concept achter de cinemagraph is relatief eenvoudig. Stel je twee lagen voor, waarbij de bovenste laag een foto is waaruit een gedeelte is weggesneden. Bijvoorbeeld een portret waaruit het oog van het subject is weggeknipt. Onder de bovenste laag zit een bewegende laag die op alle vlakken identiek is, maar op deze laag zie je hoe het subject knipoogt. Door het gat in de bovenste laag is de beweging in de filmlaag eronder te zien. In dit geval betekent dat voor het eindresultaat dat je het subject ziet knipogen, maar dat de rest van het hoofd en de spieren in het gezicht niet bewegen.

Er zijn veel trucjes voor het maken van cinemagraphs. Het frame moet uiteraard helemaal hetzelfde blijven voor de video-opname, dus je hebt een statief nodig. Subjecten moeten ook goed stil blijven zitten en alleen het gewenste deel bewegen. Vaak worden ze daarom op hun plek gehouden met standaarden en andere ondersteunende hulpmiddelen.

virgo haan sony alpha 7RII dame in een lila blouse staart naar een grote kom die boven haar wordt gehouden

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 320

Dan is er nog de beweging zelf. Virgo legt uit dat er drie soorten loops worden gebruikt om een cinemagraph te maken. Hij vertelt: “Voor dingen als wolken kun je bijvoorbeeld een vervagende loop gebruiken om de illusie te creëren van een constant bewegende wolk. Dan heb je stuiterende loops, waarbij de loop een bepaald punt bereikt en dan wordt omgekeerd, zoals bij het knipperen van de oog. Het subject opent zijn of haar ogen en de clip wordt dan omgekeerd naar het begin, zodat hij op dezelfde plek begint en eindigt. Ten slotte heb je nog de abrupt eindigende loop. Hierbij moet het subject ervoor zorgen dat de beweging op dezelfde plek begint en eindigt. Deze techniek is vaak het lastigst en duurt het langst om onder de knie te krijgen.”

Het klinkt allemaal misschien wat ingewikkeld, maar de technologie die wordt gebruikt om cinemagraphs te maken, is voor iedereen toegankelijk. Virgo gebruikt een Sony α7R II. Hiermee kan hij met precies dezelfde kleurinstellingen zowel foto's met een hoge resolutie als 4K-videobeelden maken. Hierdoor komen de foto en het onderliggende videobeeld precies overeen tijdens de nabewerking in Adobe Photoshop. Je kunt verschillende softwaretoepassingen gebruiken om de uiteindelijke cinemagraphs te maken, maar Virgo raadt beginners aan om Flixel te gebruiken. Dit programma is beschikbaar als app en als desktopsoftware.

virgo haan sony alpha 7RII dame in een roze blouse speelt fluit voor een roze tafel

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 320

Andere functies van de Sony α7R II die Virgo helpen zijn cinemagraphs te maken, zijn de Eye AF en de stillesluitermodus. Dankzij Eye AF wordt het oog elke keer perfect scherp, ook als hij de FE 85 mm f/1.4 GM-lens gebruikt. De stille sluiter zorgt ervoor dat subjecten niet worden afgeleid als Virgo foto's maakt.

Hoewel cinemagraphs zijn ontworpen voor weergave op een website of een klein scherm, is de resolutie van de foto nog steeds belangrijk voor Virgo. Dat gold met name voor een project voor een modetijdschrift waaraan hij onlangs werkte. Virgo vertelt: “De fotoserie moest licht en kleurrijk zijn, maar ik wilde ook de overconsumptie in onze maatschappij benadrukken. Als je goed kijkt, zie je dat de figuren op de foto auto's en hamburgers in plantenbakken laten groeien. In het tijdschrift zijn deze beelden afgedrukt als foto's, maar je kon met behulp van een app met augmented reality je smartphone op de pagina richten en de foto tot leven zien komen terwijl de cinemagraph op het scherm werd afgespeeld.”

Het is bijna een verwezenlijking van de scène die Virgo al die jaren geleden in een Harry Potter-film zag.

Fotocredits:

Assistent: Jaanar Nikker
Model: Gertrud (E.M.A Model Management)
Make-up en haar: Maret Ubaleht
Kleding: Kriss Soonik, Tallinn Dolls, Embassy of Fashion

Uitgelichte producten

ILCE-7RM2

α7R-II met full-frame back-illuminated beeldsensor

ILCE-7RM2

SEL85F14GM

FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

Gerelateerde artikelen

Virgo Haan
Alpha Universe

Virgo Haan

Estland

"Ik doe mijn best om werken te maken die het dagelijks leven overstijgen."

Profiel bekijken


x