De snelheid van licht

Frederic Schlosser

“Waarom ik auto's ben gaan fotograferen?”, lacht Frederic Schlosser als we hem die vraag stellen. “Om eerlijk te zijn: ik ben daarmee begonnen omdat ik dacht dat als ik bijvoorbeeld een Lamborghini zou fotograferen, ik er een tijdje in mocht zitten. En vanaf daar is het balletje gaan rollen.”

frederic-schlosser-sony-alpha-7RM2

© Frederic Schlosser | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/20s @ f/8.0, ISO 320

Hoewel Frederic ook traditionelere autofoto's maakt, staat hij vooral bekend om een stijl die hij als volgt beschrijft: “Mijn stijl draait volledig om gevoel. Ik doe veel commercieel werk en natuurlijk willen klanten vooral hun product op de foto's terugzien, maar wat mij echt inspireert – en wat klanten tegenwoordig ook willen – is de juiste sfeer. Op een perfecte foto van een auto staat de auto niet centraal, maar is hij onderdeel van het totaalplaatje. Ik wil een levensstijl laten zien waar mensen graag deel van willen uitmaken. Auto's zijn bedoeld om in te rijden en om van te genieten. Als ze er maar gewoon staan, is dat lang niet zo spannend.

“Om een bepaalde sfeer vast te leggen, moet er snel gewerkt worden en dienen het licht en de weersomstandigheden optimaal benut te worden. Hiervoor vertrouwt Frederic op zijn compacte, lichte, krachtige en geavanceerde Sony Alpha-camera's. Hij maakt afwisselend gebruik van de Alpha 7R, 7R II en 7R III. “Voor veel van mijn commerciële werk gebruikte ik vroeger een grote middenformaatcamera, maar sinds ik ben overgestapt op Alpha-apparatuur kan ik veel sneller reageren en expressiever te werk gaan”, legt hij uit.

frederic-schlosser-sony-alpha-7RM2

© Frederic Schlosser | Sony α7R + 24-70mm f/2.8 ZA SSM | 1/400s @ f/5.6, ISO 320

“Met een trage camera kan het veel tijd kosten om alles goed in te stellen en dan is het moment al voorbij”, vervolgt Frederic. ”Impulsief fotograferen is dan niet mogelijk. Ik had laatst een shoot in Barcelona en op één plek hadden we misschien maar twee uur goed licht en er moesten tien verschillende shots worden gemaakt. Weinig tijd dus, maar de Alpha-camera's beschikken over alle benodigde functies om snel prachtige foto's te maken. Ze zijn direct klaar voor gebruik en de automatische scherpstelling werkt perfect. Dankzij het dynamische bereik kan ik details naar voren halen als nooit tevoren en dankzij de resolutie kan ik zowel flink bijsnijden als enorm uitvergroten. Al deze eigenschappen zorgen ervoor dat ik veel 'willekeurige' momenten kan fotograferen waarvan ik voorheen nooit had gedacht dat ze zouden werken. De opties die deze camera biedt, zijn geweldig.”

Frederic vindt deze 'willekeurige' momenten een van de leukste dingen aan fotografie. Hij zegt: “Voor mij is imperfectie eigenlijk perfectie. Toen ik net begon, moest alles perfect zijn en was alles gepland. Ik wilde elk element belichten en de camera stond op een statief. Maar ik vind deze realistische beelden er nu veel beter uitzien en imperfecte locaties spreken me nu ook meer aan.” 

frederic-schlosser-sony-alpha-7RM2

© Frederic Schlosser | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1600s @ f/2.8, ISO 200

Een goed voorbeeld hiervan zien we in een van Frederics favoriete reeks foto's, van een driftende blauwe BMW M2 onder een brug in Los Angeles. Hij legt uit: “Ik was in LA voor een klus en een vriend van mij die daar woont, heeft zo'n auto. Daar deden we onder de brug een pleziershoot van twee uur mee. De locatie heeft veel contrast, waardoor de kijker de auto uit de vormen en schaduwen kan halen en ziet hoe de bestuurder geniet.”

frederic-schlosser-sony-alpha-7RM2

© Frederic Schlosser | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/5.6, ISO 800

In een andere reeks zien we een BMW i8 die 's nachts in de regen is gefotografeerd. De lens is bedekt met onscherpe druppels die de strakke lijnen van de auto doorbreken, en dragen bij aan de sfeer die ontstaat bij het rijden door een storm in het holst van de nacht. “Mensen denken dat ik die regendruppels erin heb gefotoshopt, maar deze foto's zijn allemaal zo geschoten,” legt hij uit, “en al het licht komt van auto's die achter ons stonden te wachten. De bestuurders dachten dat we voor het verkeerslicht stonden te wachten! We moesten een beetje gehaast werken, maar het was heel leuk.”

frederic-schlosser-sony-alpha-7R

© Frederic Schlosser | Sony α7R + 24-70mm f/2.8 ZA SSM | 10s @ f/10, ISO 160

Voor Frederic is de a7R-serie onmisbaar voor het maken van dit soort foto's. “In situaties zoals met de BMW i8 op de brug wil ik niet hoeven nadenken over de gevaren van regen voor de camera, want ik wil me richten op dat perfecte shot. De camera moet gewoon werken en dankzij de weerbestendige afdichting van de Alpha heb ik nog nooit problemen gehad.”

frederic-schlosser-sony-alpha-7RM3

© Frederic Schlosser | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/3.2, ISO 320

In een van zijn andere favoriete sets zien we een Mercedes-Benz EQC bij zonsopkomst aan de Zweedse kust. De sfeer van dit beeld past ook weer perfect bij de campagne. “Dit was de eerste volledig elektrische auto van Mercedes en de boodschap luidde 'It's the dawn of a new era’ (de opkomst van een nieuw tijdperk). We fotografeerden tegen het licht en tegen de klok in om die sfeer te creëren. Het perfecte licht was er maar 10 of 15 minuten, dus er is dan geen tijd om bezig te zijn met de camera. Met de Alpha 7R gaat er echter geen moment verloren. Die werkt gewoon in elke situatie.”

Uitgelichte producten
ILCE-7R
α7R

ILCE-7R

Sony α7R II
α7R II

ILCE-7RM2

Sony α7R III
α7R III

ILCE-7RM3

FE 24-70 mm f/2.8 GM
FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

24-70 mm f/2.8 ZA SSM
Vario-Sonnar® T* 24-70mm F2.8 ZA SSM II

SAL2470Z2

Gerelateerde artikelen
Frederic Schlosser
alpha universe

Frederic Schlosser

Duitsland

"Gedreven door het perfecte moment."

Profiel bekijken


x