“Tijd, timing en tijdloosheid zijn wat mij betreft essentiële elementen van fotografie”, zegt Daniel Ronnback. En dat geldt zeker voor zijn recente project op de Lofoten, een Noorse eilandengroep. Tijdens deze avontuurlijke shoot legde Daniel een aantal van de duizelingwekkend hoge bergen van de archipel op beeld vast. Dit deed hij zowel in de zomer als in de winter, waardoor hij de opvallende verschillen in het landschap goed kon waarnemen.
“In de winter zijn de eilanden en bergen soms bijna monotoon,” legt hij uit, “maar in de zomer veranderen ze in een prachtig canvas vol groen, rood en goud.”
Hoe nemen we tijd waar? Dat kunnen we alleen vanuit menselijk oogpunt beoordelen en daarom zijn er op Daniels foto's ook mensen te zien. Die geven context aan deze prachtige scènes. Soms staat hij zelf op de foto en soms iemand anders, maar er is altijd iemand die het verhaal helpt te vertellen en de schaal van de locatie overbrengt op de kijker. Hierdoor kunnen mensen zichzelf op de getoonde plekken voorstellen.
“Dat is altijd al een thema geweest in mijn foto's,” geeft hij toe. “Ik houd van een breed beeld met daarin een klein persoon en ik fotografeer bijna nooit een leeg landschap. Ook niet als het uitzicht prachtig is. Zoiets spreekt me gewoon niet genoeg aan, het is net als een leeg podium voor me.”
Daniel plaatst deze figuren precies op de juiste plek in de compositie. Hij legt uit: “Ik zet ze in een rustige omgeving of tegen het licht om contrast en impact te creëren. Daarnaast gebruik ik complementaire kleuren om de aandacht van de kijker te pakken. Hoe scherper de figuur afsteekt tegen het prachtige landschap, hoe meer gevoel een beeld kan oproepen bij de toeschouwer. Bij deze foto voel je bijvoorbeeld de spanning terwijl je naar het silhouet van een klimmer op een bergtop kijkt.”
Het draait echter niet alleen om de compositie. Daniel vertrouwt op zijn Alpha-apparatuur voor precies de juiste scherpstelling op het subject. Hij zegt hierover: “Ik kan erop rekenen dat de scherpstelling klopt, dus ik kan de camera gewoon op iemand richten zonder daarover te hoeven nadenken. Hierdoor kan ik mezelf blijven uitdagen en me op de compositie en de omgeving concentreren.”
Tijd is niet het enige waar je op moet letten als je gaat fotograferen. Timing is minstens zo belangrijk. Als je op het juiste moment op de locatie wilt zijn en zeker wilt weten dat de weersomstandigheden geschikt zijn, vergt dat voorbereiding. Daarom doet Daniel zorgvuldig onderzoek voordat hij op reis gaat. “Dit soort foto’s vergt veel voorbereiding”, zegt hij. “Ik markeer alles op een kaart en schrijf op hoelang het duurt om van het ene naar het andere punt te rijden en om naar een uitkijkpunt te lopen. Ook controleer ik waar de zon opkomt of ondergaat en houd ik dagelijks de weersvoorspellingen bij. Als je al die informatie hebt verzameld, kun je uiteindelijk bepalen op welk moment van de dag je het best naar een bepaalde locatie kunt gaan.”
“Het is voor de reis naar en het fotograferen van dit soort plekken heel belangrijk hoe groot en zwaar je apparatuur is”, legt Daniel uit. “Ik heb voor het project op de Lofoten de α9 gebruikt, maar ik werk ook met de α7R III. Het ontwerp van deze camera's heeft altijd al goed bij mijn werkwijze gepast. Ik vind het heel belangrijk om zo licht mogelijk te reizen en snel te kunnen bewegen. Als ik op pad ga, neem ik vaak één camera en één lens mee en de Alpha-camera's zijn zo licht en klein dat alles in een kleine camera-unit in mijn tas past. De camera's zijn ook robuust, dus ik kan ze in mijn rugzak meenemen tijdens het skiën. Als ik val of de camera laat vallen, is dat niet zo erg.”
Als je kilometers hebt afgelegd en de timing klopt, word je ook niet teleurgesteld door de beeldkwaliteit van de Alpha-camera's, vindt Daniel. “Een van de beste eigenschappen is het dynamische bereik van de sensor. Hierdoor heb je veel vrijheid tijdens de nabewerking. Als een foto een beetje overbelicht is, is hij daardoor niet meteen verloren. En dan heb je nog de hoge resolutie. Als er iemand aan de zijkant van het frame staat, kan ik de foto gemakkelijk bijsnijden en dan is het beeld alsnog enorm.”
“Je vindt op elke plek tijdloze uitzichten,” zegt hij tot slot, “en wij mensen zijn slechts op doortocht. Op de Lofoten zie je een uniek contrast tussen de zee en de meren, en de bergen die boven het water uitsteken. Dat contrast zie je goed terug op deze foto, vind ik. Deze plek is echt uniek en er is altijd nog meer te zien, dus ik ben zeker van plan om terug te gaan en nog verder en hoger te gaan. Ik wil nieuwe plekken vinden om te fotograferen, want dat vind ik altijd een goede manier om mijn tijd te besteden.”
"Als je ervan droomt, kun je het. Als je het kunt, kun je het vastleggen. Zo makkelijk is het: leg je dromen vast!"