Artikel-ID : 00236293 / Laatst gewijzigd : 01-04-2020

Hoe krijg ik NL-Alert op mijn Xperia telefoon?

    Hoe stel ik NL-Alert in?

    Mobiele telefoons van Sony met een moderne Android versie hebben NL-Alert automatisch ingebouwd. 
    Ben je niet zeker of je telefoon uitgerust is met NL-Alert?  Download de app gewoon op de Google Playstore

    Heb je echter een ouder toestel dan kan je NL-Alert als volgt instellen. (Let op, de omschrijving kan enigszins afwijken op basis van de software versie op jouw Xperia).

    Oudere mobiele telefoons van Sony kun je op de volgende manier instellen voor NL-Alert:

    1. Navigeer naar Menu > Berichten > Instellingen > Regio-info.
    2. Kies voor Abonnementen > Nieuw Abonnement.
    3. Bij Nummer vul je 919 in.
    4. Bij Beschrijving vul je NL-Alert in.
    5. Kies voor Ontvangst, Aan.
    6. Je mobiele telefoon is nu ingesteld voor NL-Alert.


    Hoe deactiveer ik NL-Alert?

    Je kunt NL-Alert uitzetten op oudere mobiele telefoons van Sony. Let op! Je ontvangt wel geen NL-Alert meer bij een noodsituatie.

    1. Navigeer naar Menu Berichten > Instellingen > Regio-info.
    2. Kies onder Ontvangst voor Uit.
    3. NL-Alert is nu uitgezet op jouw mobiele telefoon.
       

    Help, ik heb geen NL-alert ontvangen?

    Het kan zijn dat je geen NL-Alert hebt ontvangen, omdat NL-Alert niet is ingesteld zoals hierboven is uitgelegd. Er zijn echter meer redenen waarom je wellicht geen NL-Alert hebt ontvangen:

    1. Je zit op een buitenlands netwerk
      In de grensstreek kan het nog wel eens voorkomen dat je gebruik maakt van een buitenlands netwerk. Ook in dat geval ontvang je geen NL-Alert, omdat dit alleen via Nederlandse netwerken gaat.
       
    2. Een beetje vertraging
      Soms lukt het niet om exact om 12:00 uur het bericht ook bij jou binnen te laten komen. Als je bijvoorbeeld met een 2G of 3G-netwerk bent verbonden, kan het voorkomen dat je het NL-Alert later ontvangt.
       
    3. Je Xperia stond uit of je had geen bereik
      Op het moment dat je telefoon uit staat, of als je geen bereik hebt, ontvang je ook geen NL-Alert.
       
    4. Je hebt een buitenlands toestel
      Sommige telefoonverkopers kopen hun telefoons in in het buitenland. Deze toestellen kunnen helaas ook niet worden ingesteld voor NL-Alert.
      Hoe weet je of je een buitenlands toestel hebt? Je kan hiervoor het best even contact met ons opnemen. Houd je IMEI-nummer bij de hand, zodat we dit meteen kunnen checken.

    >>> Bekijk ook de Veelgestelde algemene vragen over NL-Alert