Artikel-ID : 00238566 / Laatst gewijzigd : 05-03-2020

Wat kan ik doen als er problemen optreden na een update van de software/Android-versie?

    Ondanks uitgebreide tests door Sony en zijn partners, kan het voorkomen dat u direct na het installeren van een update een klein probleem ondervindt.
    De meeste problemen hebben betrekking op:

    • Een gewijzigde interface of functionaliteit in uw apparaat. U kunt altijd de website van Android bekijken over wat een nieuwe release van Android te bieden heeft.
    • Toepassingen van derden die (nog) niet compatibel zijn met de bijgewerkte softwareversie die zojuist is geïnstalleerd.

    U kunt de meeste problemen eenvoudig oplossen door de volgende oplossingen te proberen:

    1. Werk al uw apps bij naar hun nieuwste versie:
      1. Open Play Store (gebruik een draadloze hotspot om mobiel gegevensverbruik te voorkomen)
      2. Navigeer naar [My apps & games] (Mijn apps en games)
      3. Werk alle apps in de lijst bij
    2. Schakel het apparaat uit (Power OFF) en weer in. Controleer of het probleem zich blijft voordoen.
    3. Als het probleem te maken heeft met het algemene gebruik van uw apparaat, kunt u het apparaat in de veilige modus opstarten, waardoor alle geïnstalleerde apps van derden tijdelijk worden uitgeschakeld.
    Hoe start ik mijn apparaat in de veilige modus
    1. Houd de aan-uitknop ingedrukt
    2. Tik op het pictogram ‘Power off’ (Uit) en houdt deze ingedrukt tot u het volgende bericht ziet: ‘Reboot to safe mode’ (Opnieuw opstarten in de veilige modus) en tik op OK
    3. Wanneer het apparaat opnieuw is opgestart, probeer het probleem dan in deze omgeving te reproduceren.
      • Als het probleem is opgelost, start u het apparaat opnieuw op (houd de aan/uit-knop ingedrukt en selecteer opnieuw opstarten).
      • Als u problemen hebt met een (bepaalde) app(s) of functies, controleer dan deze apps of de apps die betrekking hebben op de desbetreffende functie.
        Bijvoorbeeld: bij navigatieproblemen met Google Maps verwijdert u andere navigatie-apps van het apparaat
      • Neem contact op met de leverancier of verwijder de app van derden die het probleem veroorzaakt.

    Als het probleem zich blijft voordoen, start u het apparaat opnieuw op (houd de aan/uit-knop ingedrukt en selecteer opnieuw opstarten). Maak een back-up van uw apparaat en probeer de volgende stap.

    1. Herstel de fabrieksinstellingen.
      Een reset naar de fabrieksinstellingen helpt om alle sporen van huidige of vorige app-installaties te verwijderen, wat vooral handig is bij een nieuwe Android-versie.
      Bovendien wordt alle cache van het apparaat gewist. Als u vervolgens opnieuw apps installeert vanuit de Play Store, zijn alleen compatibele apps beschikbaar voor uw apparaat, waardoor conflicten van software worden voorkomen.
    2. Voer een een softwarereparatie uit met Xperia Companion.