Wat kan ik doen als er problemen optreden na een update van de software/Android-versie?
Ondanks uitgebreide tests door Sony en zijn partners, kan het voorkomen dat u direct na het installeren van een update een klein probleem ondervindt.
De meeste problemen hebben betrekking op:
- Een gewijzigde interface of functionaliteit in uw apparaat. U kunt altijd de website van Android bekijken over wat een nieuwe release van Android te bieden heeft.
- Toepassingen van derden die (nog) niet compatibel zijn met de bijgewerkte softwareversie die zojuist is geïnstalleerd.
U kunt de meeste problemen eenvoudig oplossen door de volgende oplossingen te proberen:
- Werk al uw apps bij naar hun nieuwste versie:
- Open Play Store (gebruik een draadloze hotspot om mobiel gegevensverbruik te voorkomen)
- Navigeer naar [My apps & games] (Mijn apps en games)
- Werk alle apps in de lijst bij
- Schakel het apparaat uit (Power OFF) en weer in. Controleer of het probleem zich blijft voordoen.
- Als het probleem te maken heeft met het algemene gebruik van uw apparaat, kunt u het apparaat in de veilige modus opstarten, waardoor alle geïnstalleerde apps van derden tijdelijk worden uitgeschakeld.
Hoe start ik mijn apparaat in de veilige modus
- Houd de aan-uitknop ingedrukt
- Tik op het pictogram ‘Power off’ (Uit) en houdt deze ingedrukt tot u het volgende bericht ziet: ‘Reboot to safe mode’ (Opnieuw opstarten in de veilige modus) en tik op OK
- Wanneer het apparaat opnieuw is opgestart, probeer het probleem dan in deze omgeving te reproduceren.
- Als het probleem is opgelost, start u het apparaat opnieuw op (houd de aan/uit-knop ingedrukt en selecteer opnieuw opstarten).
- Als u problemen hebt met een (bepaalde) app(s) of functies, controleer dan deze apps of de apps die betrekking hebben op de desbetreffende functie.
Bijvoorbeeld: bij navigatieproblemen met Google Maps verwijdert u andere navigatie-apps van het apparaat - Neem contact op met de leverancier of verwijder de app van derden die het probleem veroorzaakt.
Als het probleem zich blijft voordoen, start u het apparaat opnieuw op (houd de aan/uit-knop ingedrukt en selecteer opnieuw opstarten). Maak een back-up van uw apparaat en probeer de volgende stap.
- Herstel de fabrieksinstellingen.
Een reset naar de fabrieksinstellingen helpt om alle sporen van huidige of vorige app-installaties te verwijderen, wat vooral handig is bij een nieuwe Android-versie.
Bovendien wordt alle cache van het apparaat gewist. Als u vervolgens opnieuw apps installeert vanuit de Play Store, zijn alleen compatibele apps beschikbaar voor uw apparaat, waardoor conflicten van software worden voorkomen.- Bij een reset naar de fabrieksinstellingen worden alle gegevens van uw apparaat verwijderd, dus vergeet niet een back-up te maken van al uw gegevens en afbeeldingen.
- De fabrieksinstellingen herstellen
- Voer een een softwarereparatie uit met Xperia Companion.