Vrouw leunt met haar hoofd tegen haar handen

Het Perfecte Huwelijk

Sandra Åberg

Sandra Ålberg , internationaal erkend voor haar dromerige, romantische en pastelkleurige bruiloft- en fashionfotografie, heeft haar perfecte lens gevonden. “Ik werk al jaren met Sony lenzen, onder andere met de FE 50mm f/1.4 ZA, FE 55mm f/1.8 ZA en FE 85mm f/1.4 GM,” licht ze toe, “maar er zijn heel veel redenen waarom de nieuwe FE 50mm f/1.2 GM de meeste geweldige lens is die ik ooit heb gebruikt. Zo is er het beeld dat je creëert, zijn veelzijdigheid en de manier waarop ik mijn portretten kan framen. Ik vind de look van mijn 85mm f/1.4 geweldig, maar wat een groot verschil maakt voor mij, is dat ik beetje dichterbij kan zijn. Het geeft me wat meer context en ik kan de connectie houden die ik wil."

Vrouw poseert met een fiets in de middagzon

© Sandra Åberg | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/1250s @ f/1.2, ISO 100

“Het f/1.2 diafragma is natuurlijk ook een groot voordeel voor de beelden die ik wil maken,” vervolgt Sandra, “en het geeft precies de etherische uitstraling die ik voor ogen heb. Het creëert een geweldige, zachte bokeh om je onderwerp heen, zodat het zich in een prachtige zachtheid bevindt. Hierdoor voelt alles licht en luchtig, maar is het menselijke aspect het hart van de foto, gecentreerd rond de ogen. Zelfs met het diafragma wijd open is het perfect scherp waar het moet.”

Portret van een vrouw met haar handen op haar heupen

© Sandra Åberg | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/1000s @ f/1.2, ISO 100

Dit past heel mooi bij de unieke stijl van Sandra’s portretten, waardoor haar onderwerpen zijn omringd door licht en zijn vastgelegd op hun allermooist. “Of ik nu een bruid of een model fotografeer,” legt ze uit, “Ik wil dat het eruit ziet alsof ze 'de uitverkorene' is, het absolute middelpunt. Een belangrijk onderdeel hiervan is het gebruik van tegenlicht. Of het nu de zon is, of het gebruik van mijn eigen lampen. Dit helpt om het onderwerp uit te lichten en samen met de nauwkeurige focus van deze lens, brengt het hen naar voren waardoor ze bijna een iconische status krijgen.”

Om te kunnen werken met tegenlicht zonder focus en contrast te verliezen, moet een lens schittering aankunnen. Voor Sandra geeft de FE 50mm f/1.2 GM het perfecte resultaat. “Voordat de zon laag genoeg was om te gaan fotograferen, heb ik een aantal test shots gemaakt met ontzettend veel tegenlicht van de zon. Het werkte perfect,” legt ze uit. “Daarna zijn we rond zonsondergang begonnen met de shoot en keer op keer kwamen de ogen van mijn onderwerp perfect naar voren. Vroeger was het nooit zo gemakkelijk. Als je wijd open wilde fotograferen dan kon je er vanuit gaan dat je heel veel onscherpe beelden kreeg, die je weg kon gooien.”

Vrouw met een zwierige witte jurk poseert in de middagzon

© Sandra Åberg | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/4000s @ f/1.2, ISO 100

“En ik maak het mijn lenzen niet bepaald gemakkelijk,” lacht ze, “omdat ik graag door glas, stoffen of zelfs bladeren heen schiet om een rijk bokeh op de voorgrond te creëren. Mensen denken dat ik gek ben wanneer ik in de bosjes klim. Maar als je kunt schieten op f/1.2 dan voegen die elementen op de voorgrond extra diepte toe aan een scene. Gecombineerd met een zachte achtergrond geeft het de onderwerpen een veel sterker driedimensionaal effect.” Sandra gebruikte een aantal verschillende objecten om deze diepgang in haar beelden te krijgen, inclusief beslagen glas, geborduurde stoffen en bladeren waardoor het dromerige effect werd versterkt. De camera of lens kwam hierbij niet één keer in de problemen.

Close up van een vrouw met schittering van de zon

© Sandra Åberg | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/125s @ f/10, ISO 320

“De lens is niet alleen snel en nauwkeurig, hij is ook stil.” vervolgt Sandra , “en omdat hij elektromagneten gebruikt, heb je niet het klikken of ratelen van tandwielen, wat heel prettig is bij bruiloften en andere situaties waar je geen afleiding wilt zijn. Zelfs bij normale portretfotografie kan het een voordeel zijn, zeker wanneer mensen zich wat minder prettig voelen voor de camera. Ze zitten niet te wachten op extra geluiden en ik wil niet dat onze connectie wordt verstoord.”

Vrouw die een roos boven haar oog houdt

Caption: © Sandra Åberg | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/1250s @ f/1.2, ISO 100

Niet alleen creëert de FE 50mm f/1.2 GM exact de beelden die Sandra voor ogen heeft, ze denkt ook dat het haar manier van werken zal veranderen in de toekomst.

“Met deze lens ben ik zeker in staat om meer te experimenteren,” legt ze uit. “Door over te schakelen van DSLR's naar Sony is scherpstellen zo veel makkelijker. En met de nieuwe lens op een camera als de Sony Alpha 1, kun je jezelf nog meer uitdagen door zelfs met het diafragma wijd open te schieten, met gegarandeerd succes. Kunstenaars hebben het vertrouwen nodig dat de apparatuur hun visie kan realiseren en schieten op f/1.2 was eerst ontzettend moeilijk. Zelfs zo moeilijk, dat bruiloftsfotografen het niet aandurfden. Met deze lens kun je met vertrouwen die look creëren, meer experimenteren en creatiever zijn. De geweldige eigenschappen van de Sony Alpha 1, zoals eye tracking, gecombineerd met de 50mm f/1.2 zijn het perfecte dreamteam.”

Uitgelichte producten

Sandra Åberg

Sandra Åberg | Denmark

"Als iets je zowel enthousiast als bang maakt, betekent dat dat je het waarschijnlijk moet doen!"

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd