operazangers met maskers op het podium

Licht en kleur | Opera fotograferen met de Alpha 1

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss had zijn Sony Alpha 1 pas net toen hij de opera Turandot fotografeerde in de beroemde steengroeve van Sankt Margarethen. Deze spectaculaire voormalige Romeinse steengroeve staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en is tegenwoordig het grootste natuurlijke theater van Europa. “Om eerlijk te zijn, was dit de eerste dag dat ik de Alpha 1-camera gebruikte”, vertelt Mathias, die door de operaregisseur was gevraagd het optreden te fotograferen. “De voorstelling is behoorlijk anders dan andere opera's, want er is veel actie op het podium, waaronder met stuntmannen, prachtige kostuums en zelfs 3D-animaties die op de natuurstenen achtergrond worden geprojecteerd.”

drie acteurs in een harnas en met een speer in de hand

© Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/250s @ f/2.8, ISO 1250

Natuurlijk is zo'n spectaculaire voorstelling op een podium gemaakt voor een livepubliek en niet om te worden gefotografeerd en gefilmd. Met de felle lichten, de opvallende kleuren en het grote contrast is deze opera dan ook een uitdaging voor zowel de camera als de fotograaf, maar Mathias had vertrouwen in zijn Sony Alpha 9 II en de nieuwe Sony Alpha 1.

De Alpha 1 en Alpha 9 II lijken misschien een vreemde keuze voor het fotograferen van een opera, aangezien deze camera's volgens de meesten bedoeld zijn voor sportfotografie, maar Mathias twijfelde geen moment.

acteur die met een brandende baton zwaait

© Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/800s @ f/2.8, ISO 1250

Dit was geen gewone operavoorstelling; ik had snelle camera's nodig. Gezien de snelheid van de autofocus op beide camera's en de mogelijkheid om met de Alpha 1 met tot wel 30 fps te fotograferen, is dit duo overduidelijk gemaakt voor sportfotografie”, legt hij uit. “Beide camera's hebben echter ook een geweldig dynamisch bereik en de sensor van de Alpha 1, met een resolutie van maar liefst 50,1 megapixels, maakt deze camera ook ideaal voor commercieel werk.”
acteur met een baton waar vonkjes vanaf komen

© Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/250s @ f/2.8, ISO 4000

Tijdens deze voorstelling vol vuur, vlammen en vonken kon Mathias met zijn camera's zelfs de kleinste details vastleggen. Hij vertelt: “Als de acteurs op het podium vechten, is de choreografie zo precies en snel. Ze gebruiken hun echte kracht en vechten met brandende zwaarden. Tijdens de voorstelling vlogen de vlammen en vonken in het rond, om de acteurs heen. En doordat ik met 20 of 30 fps fotografeerde, kon ik naderhand de perfecte shots uitkiezen met rondvliegende vonken, terwijl die op het moment zelf slechts een fractie van een seconde zichtbaar waren. Ongelofelijk.”

opera-acteur die op haar knieën bidt

© Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 2500

Mathias fotografeerde de voorstelling met drie verschillende lenzen: de FE 85 mm f/1.4 G Master, die hij voornamelijk met zijn Alpha 9 II gebruikte, de FE 400 mm f/2.8 GM OSS-lens op de Alpha 1 en daarnaast de FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS op een van de twee camera's, afhankelijk van wat hij wilde vastleggen. Een interessant weetje: Mathias schoot het overgrote deel van zijn foto's vanuit posities in het publiek, omdat dit de mooiste beelden opleverde. Hierbij komt een krachtige lens zoals de 400 mm f/2.8 vooral goed van pas.

gekleurde lichten die tijdens de operavoorstelling op een muur worden geprojecteerd

© Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 2500

“De scherpstelsnelheid van de Alpha 1 met de FE 400 mm f/2.8 GM OSS-lens was geweldig”, vertelt Mathias ons. “Tijdens deze opera gebeurt er heel veel tegelijk, dus ik moest erg snel kunnen reageren als er plotseling iets aan de andere kant van het podium gebeurde. De combinatie van deze camera en lens was zo snel dat ik makkelijk kon reageren en de voorstelling kon vastleggen. Uiteindelijk maakte ik veel meer foto's dan ik vooraf had verwacht.”

dame op een boot tijdens de opera

© Mathias Kniepeiss | Sony α9 II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/500s @ f/2.8, ISO 4000

Ondanks de uitdagende lichtomstandigheden met krachtige podiumverlichting en de heel verzadigde kleuren van de 3D-projecties, kon Mathias details uit de schaduwgebieden halen met de RAW-beelden van beide camera's. Hij vertelt: “Het dynamische bereik is zo goed dat ik tijdens de nabewerking met de foto's kan spelen en veel details kan terughalen in zowel de hooglichten als de schaduwen.”

drie zingende opera-acteurs in kostuum

© Mathias Kniepeiss | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 1250

Binnenkort gaat Mathias weer sportfoto's maken en hij is vooral benieuwd hoe de Alpha 1 omgaat met de uitdagingen van de ultramoderne sport droneracen. Hij zegt: “Dit gaat ongelofelijk snel en is heel lastig om te fotograferen, want de drone is heel klein, maar kan razendsnel vliegen. Ik kan niet wachten om de Alpha 1 hiervoor uit te testen en te zien hoe de autofocus presteert wanneer ik sportfoto's maak. Met een camera die zo snel is en zo'n hoge resolutie heeft, heb ik heel veel vrijheid en krijg ik meer mogelijkheden om veel creatiever te fotograferen.”

Uitgelichte producten

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss | Austria

"In de fotografie is niets onmogelijk, of je nu verhalen voor eeuwig wilt vastleggen of nieuwe werelden wilt creëren."

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd