Artikel-ID : 00237400 / Laatst gewijzigd : 27-01-2020

De touchscreen werkt niet goed

    Er zijn een aantal oplossingen die u kunt proberen als de touchscreen over- of ongevoelig is, niet doet wat u wilt of helemaal niet reageert.

    • De prestaties van de touchscreen kunnen worden beïnvloed door vuil, hitte of het gebruik van apparaathoezen of schermbeschermers.
      • Als u een schermbeschermer op het apparaat hebt aangebracht, zorg er dan voor dat deze goed is bevestigd en dat er geen luchtbellen, stof of vocht onder zitten.
      • Verwijder eventuele beschermhoezen van het apparaat om te controleren of deze de touchscreen niet storen.
      • Veeg het scherm schoon met een schone, droge doek om ervoor te zorgen dat de touchscreen stofvrij is. Zorg ervoor dat uw handen en vingers schoon en droog zijn voordat u de touchscreen gebruikt.
      • Als het apparaat te heet wordt, kan dit van invloed zijn op de aanraakfunctionaliteit. Laat het apparaat afkoelen en probeer het opnieuw.
    • Schakel uw apparaat uit en vervolgens weer in. Op deze manier schakelt u alle actieve applicaties uit en maakt u geheugen vrij, waardoor het probleem soms automatisch wordt opgelost.
    • In situaties waarbij het apparaat niet meer reageert of niet normaal opnieuw start, kunt u het apparaat gedwongen opnieuw starten of afsluiten. Er worden geen instellingen of persoonlijke gegevens verwijderd tijdens een gedwongen herstart.

    Het apparaat gedwongen opnieuw starten of afsluiten

    Uw apparaat inschakelen

    • Als uw apparaat de Glove mode (Handschoenmodus) ondersteunt, zorg er dan voor dat de functie is uitgeschakeld wanneer u geen handschoenen draagt.

    De Glove mode (Handschoenmodus) uitschakelen

    • Als het probleem zich voordoet tijdens het opladen van het apparaat, gebruik dan een originele lader van Sony en een USB-kabel die speciaal is bedoeld voor het opladen van uw apparaat. Andere laders kunnen de werking van de touchscreen negatief beïnvloeden.
    • Als er een geheugenkaart in uw apparaat zit, verwijder deze dan en start het apparaat opnieuw. Als het probleem wordt opgelost door het verwijderen van de geheugenkaart, is de SD-kaart mogelijk beschadigd. In dat geval moet u de SD-kaart voor het apparaat vervangen.
    • Gebruik de Safe mode (Veilige modus) om te controleren of het probleem wordt veroorzaakt door gedownloade applicaties. In de Safe mode (Veilige modus) start het apparaat alleen met software en applicaties die al waren geïnstalleerd toen u het apparaat kocht. Als de prestaties van het apparaat verbeteren in de Safe mode (Veilige modus), is het waarschijnlijk dat een of meer van uw naderhand gedownloade applicaties het apparaat negatief beïnvloeden. U kunt de Safe mode (Veilige modus) afsluiten en het apparaat opnieuw starten om de applicatie(s) te verwijderen die het probleem waarschijnlijk veroorzaken. Als het probleem recent is en u niet zeker weet welke applicatie het probleem veroorzaakt, kunt u beginnen door de meest recent gedownloade applicatie te verwijderen.

    Safe mode (Veilige modus) inschakelen

    Een applicatie verwijderen uit het applicatiescherm (Android 10)

    Een applicatie verwijderen uit het applicatiescherm (Android 9/Android 8)

    • Voer een snelle test uit om de touchscreenfunctionaliteit op uw apparaat te bepalen.

    Een test uitvoeren met ondersteuning

    • Update uw apparaat voor optimale prestaties en de nieuwste verbeteringen.
    • Het wordt aanbevolen een back-up te maken van uw belangrijke gegevens en deze te synchroniseren met een Google-account.
    • Gebruik de computerapplicatie Xperia Companion om een softwarereparatie uit te voeren om het apparaat opnieuw in te stellen. Houd er rekening mee dat alle gegevens uit het interne geheugen van het apparaat worden verwijderd wanneer u een softwarereparatie uitvoert. Inhoud die u hebt opgeslagen op een externe SD-kaart, zoals foto's, video's en muziek, wordt niet verwijderd.

    Een back-up maken van uw gegevens met behulp van een computer

    Een back-up maken van apps, telefooninstellingen en oproepgeschiedenis en deze synchroniseren

    De apparaatsoftware herstellen met Xperia Companion

    •  Controleer of het scherm op enige manier fysiek is beschadigd.