kussend stel in een halfdonkere kamer

De weg verlichten

Kate Kirkman

We leven in een tijdperk van ultrasnelle lenzen en camera's, zoals die uit de Alpha-serie van Sony, waarbij de ISO-prestaties het mogelijk maken om vrijwel in het donker te fotograferen. Zijn er voor trouwfotografie dan nog wel flitsers nodig? “Ik denk zeker van wel”, zegt professioneel trouwfotograaf Kate Kirkman uit het Verenigd Koninkrijk.

silhouet van een kussend stel dat van achteren wordt verlicht

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/200s @ f/5.0, ISO 320

Hoe geweldig mijn Alpha-camera's ook zijn,” vervolgt ze, “er is geen menu-instelling of belichtingsmodus die het lichtvullingseffect van een flitser kan nabootsen of die voor een mooie scheiding zorgt tussen het subject en de achtergrond. Flitsers worden gebruikt om licht toe te voegen waar dat ontbreekt, maar ook om het beschikbare licht vorm te geven en te sturen, zodat de foto nog interessanter wordt.”

Dus wie konden we beter vragen de nieuwe HVL-F60RM2 en HVL-F46RM van Sony uit te testen? Deze flitsers beschikken over allerlei handige functies voor zowel professionele fotografen als beginnende creatievelingen.

Een flitser die geschikt is voor zowel professionals als creatieve makers, moet krachtig genoeg zijn, maar de lichtoutput moet vooral ook bedienbaar en consistent zijn. “Met een richtgetal van respectievelijk 60 en 46 geldt dat zeker voor de HVL-F60RM2 en de HVL-F46RM”, zegt Kate. “En toen ik de witbalans handmatig instelde op de camera, zag de kleur van het licht er consistent uit. Bij minder goede modellen kun je daar niet op rekenen. Ook het zoombereik van de flitser is heel nuttig. Vooral de 20-200mm-instelling op de HVL-F60RM2, die goed werkt met het soort lenzen dat trouwfotografen vaak gebruiken, zoals de FE 24-70 mm f/2.8 GM en de FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS. De breedste instellingen van 20 en 24 mm helpen bovendien goed bij het vullen van lichtvormers, zoals softboxen met licht voor een zachter effect, of als ik zonder aanpassingen een grotere ruimte wil verlichten.”

bruidegom die in de deuropening staat en naar de camera kijkt

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 500

Beide nieuwe flitsers bieden volledige TTL-lichtmeting en hebben een modus waarmee fotografen snel kunnen overschakelen naar volledig handmatige belichting en de instellingen vervolgens naar wens kunnen aanpassen. Kate vertelt: “Die werkwijze sluit goed aan bij mijn aanpak en ik denk dat dat ook voor veel andere professionals geldt. Hierdoor kan ik beginnen met een goede basisbelichting, qua omgevingslicht en flitsvermogen, en die vervolgens op de camera aanpassen. Dat doe ik bijvoorbeeld als ik wat minder omgevingslicht wil of als ik de flits krachtiger wil maken. Wat ik ook heel belangrijk vond, was de mogelijkheid om met de Alpha 1 de handmatige belichting te bekijken. Ik stel de AEL-knop in op Voorb. opn.result. zodat ik kan zien wat het effect is van de instellingen voor omgevingslicht, terwijl de normale weergave door de EVF veel helderder is, waardoor ik me beter kan focussen. De flitsers beïnvloedden ook op geen enkel moment de geweldige autofocus met gezichts- en oogdetectie op de Alpha 1.”

kussend bruidspaar in de avondschemering

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 135mm f/1.8 GM | 1/200s @ f/4.0, ISO 160

Kate gebruikte de HVL-F60RM2 en HVL-F46RM zowel aan als van de camera, waardoor ze kon testen hoe beide flitsers presteerden en communiceerden in groepen met meerdere flitsers. Ze zegt: “Beide modellen hebben een geweldige constructie. Ze wiebelen niet als ze op de flitsschoen van de camera zijn bevestigd, dus het geheel voelt stevig.” Voor Kate was de constructie ook belangrijk bij het gebruik van lichtvormers: “Hoe goed een flitser ook is, er zijn bijna altijd lichtvormers nodig om het gewenste effect te bereiken. Dat betekent echter ook meer belasting van de flitskop en sommige flitsers van minder goede kwaliteit gaan dan hangen of zakken in elkaar, waardoor je het licht niet goed kunt richten. Bij deze nieuwe modellen was daar helemaal geen sprake van. Ik kon ze precies in de gewenste hoek zetten, zelfs als ik mijn MagMod-accessoires erop bevestigde.”

stel dat op een trap staat

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 320

In de opstelling met meerdere flitsers gebruikte ik een HVL-F60RM2 als draadloos aansturingssysteem”, vervolgt ze. “Het is echt een verademing om de instellingen op die manier te kunnen aanpassen, simpelweg door het vermogen te verhogen of verlagen. Deze flitsers werken met een radioverbinding, wat vooral nuttig was voor de architectuur van de locatie. Zulke bedieningsopties zijn onmisbaar als ik zonder assistent werk of de flitsers op lastig bereikbare plekken heb geplaatst, zoals hoog boven of ver achter de subjecten. Dat kwam vaak voor.”

stilleven van de trouwringen van het bruidspaar op een tafel

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/200s @ f/9.0, ISO 125

“Het indrukwekkendste aan de nieuwe flitsers was misschien nog wel hoe ze zo naadloos samenwerkten met de elektronische sluiter van de Sony Alpha 1”, zegt Kate. “Elektronische sluiters zijn een uitkomst voor trouwfotografen. Hierdoor kunnen we niet alleen volledig stil werken en fotograferen op plekken waar we anders tot last zouden zijn of de sfeer zouden verpesten, maar ze verhogen de framesnelheid van de camera bovendien tot meer dan wat een mechanische sluiter aan zou kunnen. Hierdoor krijg ik de kans om het perfecte moment te kiezen en voor de beste shots is dat essentieel, of ik nou een liefdevolle blik van het bruidspaar vastleg of hun gezichten zichtbaar wil houden in een wolk van confetti.” Terugdenkend aan zo'n moment met veel confetti, zegt Kate: “Ik werd echt omvergeblazen door de snelle flitser. De HVL-F60RM2 vuurde moeiteloos minstens 20 flitsen per seconde af. Dat is ongekend.”

Bruiloften bieden talloze fotomomenten, maar om de beste shots te kunnen maken, heb je een goede flitser nodig. Dankzij de schok-, stof- en waterbestendigheid van de HVL-F60RM2 en HVL-F46RM hoefde Kate zich geen zorgen te maken. Ze legt uit: “Er was een moment waarop ik het stel naast een borrelende fontein wilde verlichten, dus ik zette de HVL-F46RM op de meegeleverde standaard, liet die op de rand leunen en flitste het water in. Zonder de weerbestendige afdichting had ik dat nooit durven doen, vooral niet op een echte bruiloft waar ik mijn lichtbronnen de rest van de avond nog nodig had.”

silhouet van een kussend stel bij een fontein

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/200s @ f/5.0, ISO 320

Kate zegt tot slot: “Deze flitsers zijn ongetwijfeld een aanwinst voor trouwfotografen. Ze werken perfect samen met het systeem van Sony en ik vind het geweldig dat ik ze vanaf nu in combinatie met de elektronische sluiter kan gebruiken. Samen met de solide constructie en prettige bediening is deze camera een uitstekende keuze voor gebruikers van Sony die creatief willen zijn met belichting. En ik denk dat ze veel mogelijkheden zullen bieden voor allerlei soorten fotografen.”

stel dat onder een enorme boom staat

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/3.5, ISO 250

Uitgelichte producten

Kate and Brent Kirkman

Kate and Brent Kirkman | UK

"Ik achtervolg altijd het licht. Licht maakt gewone dingen tot iets magisch." - Trent Parke

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd