dame met een zonnebril die gitaar speelt

Vertrouwen hebben in het proces

Frank Doorhof

“Voor mij”, zegt Frank Doorhof, “draait portretfotografie voor 99% om communicatie en maar voor 1% om het indrukken van de sluiterknop. Dat maakt mijn werkwijze anders dan die van anderen. Ik wil degenen die ik fotografeer door en door leren kennen en inzicht krijgen in hun persoonlijkheid, hun muziek of hun kunst, en ik wil al die elementen in mijn foto's vatten.” Deze aanpak komt Franks werk enorm ten goede, vooral wanneer hij beroemde personen, muzikanten en andere artiesten fotografeert. Zijn foto's hebben hierdoor een intieme en levendige uitstraling. Wat hierbij een grote rol speelt, is de nuchterheid waarmee hij deze mensen benadert. “Voor mij zijn beroemde mensen hetzelfde als wie dan ook”, legt hij uit. “Ja, ze verdienen hun brood door op een podium te staan, maar het zijn ook gewoon mensen zoals u en ik. Doordat ik ze zo behandel, voelen ze zich meer op hun gemak, heb ik gemerkt. Ze vertrouwen me hierdoor”, zegt Frank.

formeel portret van een man in een blazer

© Frank Doorhof | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/11, ISO 100

Een fotograaf die zo veel tijd investeert in het opbouwen van een vertrouwensband met zijn subject, moet natuurlijk ook volledig op zijn camera kunnen vertrouwen. Frank heeft gekozen voor de Sony Alpha 7R IV. Hij legt uit: “Het is niet de apparatuur die voor een goede foto zorgt, maar goede apparatuur helpt wel degelijk, vooral als je weet dat je erop kunt vertrouwen. Wat Sony onderscheidt van de concurrentie, is dat je niet wordt teleurgesteld als je het echt nodig hebt. Ik ben heel tevreden over de Alpha 7R-serie en de nieuwste behuizing biedt een combinatie van geweldige, hoge ISO-prestaties en enorme beelden met 60 MP. Samen met de stille sluiter kan ik hierdoor mijn werk zorgeloos doen. Ik ga van shot naar shot zonder over de camera te hoeven nadenken.”

Frank herinnert zich nog dat hij pianist Wibi Soerjadi fotografeerde tijdens liveconcerten. “In dat soort situaties ben ik blij als ik een ISO van minder dan 64.000 kan gebruiken – en ja, ik bedoel echt 64.000, want zo goed zijn de prestaties – maar ik ben zelfs zo ver gegaan als 102.400 en dat shot werd na het bewerken gebruikt voor een enorme poster op A0-formaat. Een paar jaar geleden was dat nog ondenkbaar. Dankzij de stille sluiter kan ik ook op het podium fotograferen, op een armlengte afstand van muzikanten zoals Wibi. Tijdens de pauze stuurde hij me zelfs een bericht dat hij helemaal niets had gehoord! Het vertrouwen tussen de fotograaf en het subject wordt versterkt door technologie, want ik weet dat de Alpha 7R IV zelfs perfect presteert als ik de uiterste grenzen opzoek.”

close-up van een man die pianospeelt

© Frank Doorhof | Sony α7R IV + FE 24-240mm f/3.5-6.3 OSS | 1/250s @ f/6.3, ISO 5000

Dat vertrouwenselement zien we overduidelijk terug in Franks foto's. Zijn werkwijze levert een authentiekere indruk op van degenen die hij fotografeert en hij maakt creatieve keuzes die zijn portretten krachtiger en impactvoller maken. “Ik denk dat veel mensen onderschatten hoe belangrijk het is dat een artiest of model zich op zijn of haar gemak voelt bij de fotograaf”, legt hij uit. “Subjecten zijn zich enorm bewust van hun imago en het belang daarvan, dus om dat gevoel van vertrouwen op te bouwen, zorg ik ervoor dat de eerste foto's helemaal kloppen qua belichting en sfeer.” Hij besteedt van tevoren tijd aan het instellen en testen van lampen en gebruikt soms ook lichtmeters. Hierdoor gaat er tijdens de shoot geen tijd – of vertrouwen – verloren aan gefriemel met instellingen. Frank vervolgt: “Ik laat mijn subject altijd de foto's zien die ik maak. En als er iets niet bevalt, laat ik zien dat ik die foto's ook direct verwijder.”

portret van een man met een fluit in de hand

© Frank Doorhof | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/9.0, ISO 100

“Wat dat betreft zijn wij fotografen behoorlijk invloedrijk”, zegt hij. “Een geweldig shot kan iemands carrière een enorme boost geven.” Frank herinnert zich dat hij ooit samen met fluitspeler Nathanaël Carré een idee bedacht waar ze beiden enthousiast van werden. Hij vertelt: “Bij klassieke musici is een formeel portret misschien een voor de hand liggende keuze, maar hij wilde iets anders. We hadden het onder andere over de naam van het album, de kleuren die hij in de muziek zag… en uiteindelijk hadden we behoorlijk excentrieke foto's met opvallende kleuren en rook. Hij vond het uiteindelijke shot net zo te gek als ik. Zo zie je maar wat er kan gebeuren als je portretten maakt die persoonlijk zijn of die aansluiten bij iemands eigen projecten.”

portret van een man met een fluit en gekleurde rook eromheen

© Frank Doorhof | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/13, ISO 100

Frank is van plan om in de toekomst nog veel meer artiesten en muzikanten te fotograferen op basis van dit vertrouwen dat hem creatieve vrijheid biedt. “Soms zijn dit soort opdrachten eenmalig,” zegt hij, “maar ik blijf graag in contact met degenen die ik fotografeer. Dat past bij de menselijkere en socialere kant van fotografie, waar ik van houd. Dit soort relaties laten zien dat we allemaal hetzelfde zijn, beroemd of niet. Als je op die manier echt met iemand verbonden bent, worden shoots natuurlijker en echter en vinden subjecten het leuk om voor de camera te staan. Daar worden de portretten alleen maar beter van.”

dame die achterstevoren op een stoel zit

© Frank Doorhof | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/10, ISO 100

Uitgelichte producten

Frank Doorhof

Frank Doorhof | Netherlands

"Waarom zou je doen alsof, als je het kunt maken?"

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd