Fotografietips > Indrukwekkende portretten maken waarin het onderwerp centraal staat

    Niveau: Beginner

    LES 1Indrukwekkende portretten maken
    waarin het onderwerp centraal staat

    Brandpuntsafstand: 180 mm / F-getal: 4,0 / sluitertijd: 1/250 sec.

    Als je de achtergrond onscherp maakt en mensen naar de voorgrond haalt, kun je indrukwekkende foto's maken die een duidelijk thema hebben.
    Dit soort foto's worden portretten genoemd. Je kunt deze techniek gebruiken voor gewone snapshots maar ook voor officiële portretten die je maakt bij een verjaardag of trouwdag.
    Wanneer we per ongeluk foto's maken, fotograferen we vaak de hele persoon. Dit resulteert in een monotone compositie, zoals bij een pasfoto.
    In dit hoofdstuk krijg je een aantal tips om de persoon naar de voorgrond te halen en je foto's veel interessanter te maken.
    Stel de camera voor het maken van een portret in op de A-modus en open het diafragma zo ver mogelijk.

    Fotograferen met de telezoom

    Als je een zoomlens gebruikt, probeer dan zo dicht mogelijk bij het onderwerp te komen en neem de foto met de telezoomfunctie (met een langere brandpuntsafstand). Op die manier kun je ongewenste omringende objecten uit het beeld verwijderen en de achtergrond nog onscherper maken zodat de persoon meer naar de voorgrond komt.

    [1] Brandpuntsafstand: 55 mm /
    F-getal: 1.8
    [2] Brandpuntsafstand: 55 mm /
    F-getal: 1,8

    In de bovenstaande voorbeelden werd foto [2] genomen door dichter naar het onderwerp toe te gaan en in te zoomen op het bovenlichaam van de persoon. De uitdrukking van het onderwerp komt daardoor naar voren en wordt expressiever. Door van dicht bij foto's te maken wordt de achtergrond minder scherp en wordt de uitdrukking van de vrouw benadrukt.
    Voor vakantiefoto's op toeristische plaatsen zijn foto's zoals [1], waarin ook de achtergrond in het kader staat, waarschijnlijk beter. Als je echter de persoon in de foto wilt benadrukken, zegt foto [2] veel meer.

    Aandacht voor de compositie

    Door de compositie van een foto te veranderen, verandert de uitstraling, zelfs als je hetzelfde onderwerp fotografeert.
    Bij spontane foto's hebben we de neiging om het onderwerp midden in het kader te plaatsen. Wanneer je echter een portret maakt, probeer dan de 'regel van drie' aan te houden voor je compositie.
    In een compositie op basis van de 'regel van drie' wordt het frame verdeeld in negen gelijke vlakken (drie horizontaal × drie verticaal) en wordt het hoofdonderwerp op of rond het snijpunt van een van de rasterlijnen geplaatst. Zorg er bij portretten voor dat je het midden van het gezicht of de ogen op een snijpunt plaatst.
    De 'regel van drie' is de basis voor een evenwichtige foto. Als je niet goed weet hoe je de foto het beste kunt opbouwen, probeer je dan te houden aan de 'regel van drie'. Als je die regel in gedachten houdt, zul je in veel gevallen automatisch een goede foto krijgen. De camera's uit de α-serie hebben een functie die de rasterlijnen van de 'regel van drie' in het scherm aan de achterkant van de camera weergeeft. Gebruik deze functie als je een richtlijn voor je compositie nodig hebt.

    Brandpuntsafstand: 70 mm / F-getal: 4,0 / sluitertijd: 1/250 sec.

    Alleen al door het midden van het hoofd op de snijlijn te plaatsen, is de bovenstaande foto heel indrukwekkend geworden en goed in balans. Door bovendien ruimte te laten in het gebied waar de blik van het onderwerp op is gericht, geeft de foto nog meer de sfeer van het moment weer.
    Een ander basisprincipe is dat een portretfoto moet worden gemaakt in verticale richting, zoals in de foto hierboven. Door het lichaam van de persoon parallel met de lange zijde van het beeld te laten lopen, wordt de achtergrond natuurlijker ingedeeld en krijgt de foto een heldere, eenvoudige uitstraling. Een foto in horizontale richting is een goede keuze wanneer je de achtergrond in de foto wilt opnemen. Als je echter alleen de persoon de volle aandacht wilt geven, is een verticale opnamerichting aan te bevelen.

    Tegenlicht gebruiken

    Een ander belangrijk punt is de richting van het licht. Met name bij portretten van vrouwen kun je de huid en het haar een zachter aspect geven door te fotograferen met tegenlicht. Voor het mooiste tegenlicht kun je de foto het beste niet midden op de dag maken, als de zon te krachtig is. Probeer de foto te maken in de namiddag, als het licht al wat afneemt, of kies voor een bewolkte dag. Als je wel met veel zonlicht moet werken, probeer dan een manier te vinden om het licht wat zachter te maken, bijvoorbeeld door onder een boom te fotograferen.
    Als je daarentegen met frontaal licht werkt, krijgt het gezicht schaduwen en wordt de uitdrukking van de persoon harder door het felle licht. Als je de hoek van het licht kunt bepalen, probeer dan tegenlicht te creëren.
    Bij tegenlicht kan het ook gebeuren dat het gezicht te donker wordt. In dat geval kun je de belichting aanpassen met de functie voor belichtingscompensatie om het gezicht helderder te maken. Hoewel de achtergrond dan wat wittig wordt, komt de zachte uitstraling rond het onderwerp meer naar voren.

    Brandpuntsafstand: 200 mm / F-getal: 4,0 / sluitertijd: 1/400 sec.

    Dit is een portret van een vrouw met tegenlicht. Het onderwerp wordt links van achteren belicht. Er ligt geen ongewenste schaduw op haar gezicht en het licht dat door het haar schijnt, geeft het een zachte, luchtige indruk.

    Lenzen met vaste brandpuntsafstand gebruiken

    Voor lenzen met een vaste brandpuntsafstand wordt aanbevolen om de achtergrond te vervagen en alleen de persoon op de foto te benadrukken. Omdat bij lenzen met een vaste brandpuntsafstand veel licht in de camera kan komen, kunnen ze onscherpte verminderen bij het maken van portretten of wanneer met weinig licht wordt gefotografeerd.

    Brandpuntsafstand: 35 mm / F-getal: 2 / sluitertijd: 1/400 sec.

    SEL35F18F

    Deze compacte lichtgewicht prime-lens van 35 mm voor full-frame camera's levert zelfs bij een maximaal diafragma van F1.8 geweldige beeldkwaliteit en is daarom een breed inzetbare keuze voor alles van voorwerpen op tafel tot vergezichten. De lens is geschikt voor video's en foto's door de snelle, precieze en stille AF en betrouwbare AF-tracking.

    Brandpuntsafstand: 50 mm / F-getal: 2 / sluitertijd: 1/250 sec.

    SEL50F18F

    Een prime-lens met groot diafragma van 50 mm is onmisbaar voor de serieuze fotograaf met full-frame camera, en dit is een uitstekende, betaalbare keuze. Het moderne optische ontwerp levert hoge beeldkwaliteit op en het grote F1.8-diafragma creëert schitterende bokeh op de achtergrond. De kwaliteit is bij camera's met E-bevestiging en APS-C-indeling niet minder hoog dankzij een brandpuntsafstand van ongeveer 75 mm.

    Brandpuntsafstand: 55 mm / F-getal: 2,8 / sluitertijd: 1/640 sec.

    SEL55F18Z

    Deze standaard prime-lens met 55mm-brandpuntsafstand en groot maximaal F1.8-diafragma biedt verbluffend ZEISS® Sonnar-contrast en hoge resolutie voor full-frame camera's met E-bevestiging. De lens geeft ook een fraaie bokeh die je onderwerp prachtig laat uitkomen tegen de achtergrond. Het heldere en grote maximale diafragma is ideaal voor scherpe en heldere opnamen zonder statief bij weinig licht.

    Brandpuntsafstand: 85 mm / F-getal: 1.8 / sluitertijd: 1/1600 sec.

    SEL85F18

    Voor portretfotografie gaat er niets boven de scherpte en de vloeiende bokeh van een goed ontworpen prime-telelens uit de middenklasse, en de SEL85F18 is de uitgelezen keuze. De lens is mobiel dankzij het lichte, compacte ontwerp, met een groot diafragma van maximaal F1.8 en een hoogwaardig optisch design voor uitzonderlijke beeldkwaliteit. Een uitstekende tweede lens voor zowel full-frame camera's als APS-C-modellen.