Foto in het spotlicht

Virgo Haan | Black is Back

Soms zijn de simpelste foto's het effectiefst. En eenvoud is heel belangrijk voor cinemagraphs. Deze beelden, die ergens tussen stills en video's liggen, vergen zorgvuldige aandacht en nauwkeurige voorbereiding, maar zijn ongekend interessant voor de kijker.

De gaafste cinemagraphs zijn die waarbij je niet verwacht dat er iets gaat bewegen. Je denkt dat je naar een gewone foto kijkt, maar dan wordt je aandacht ineens naar een beweging getrokken. Het verrassingselement maakt dit soort beelden perfect voor marketing en veel bedrijven zetten ze in omdat ze echt opvallen in een nieuwsfeed. Deze cinemagraph, Black is Back, werd gemaakt voor de Bath PhotoArt-tentoonstelling van Villeroy & Boch. Het product in deze cinemagraph was een zwart met wit bad, wat me inspireerde voor het bijna monotone kleurschema.

iemand die in bad zit met een hoed op © Virgo Haan | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/2.8, ISO 320

Toen we de cinemagraph maakten in mijn studio, liet ik het model, Kseniia Satarova, bodypainten door visagist Janika Slepnjov om een gelaagde look te creëren. Elk object moest contrasteren, zwart tegen wit. Zelfs de schaduw op haar nek is erop geschilderd voor meer contrast. Ik wilde het gezicht van het model niet laten zien, want ik dacht dat dat te veel af zou leiden. Daarom zie je haar van achteren.

Bij het maken van de uiteindelijke cinemagraph moest ik bedenken hoe de verschillende onderdelen, de bewegende en niet-bewegende elementen, samen zouden komen met behulp van software. Ik gebruikte Adobe After Effects en er waren drie onderdelen: de still van Kseniia in het bad, een videoclip van het bewegende zwarte water en een videoclip van de damp boven haar hoofd. Je hebt constante beweging nodig die zich blijft herhalen, maar in zo'n simpele compositie is dat makkelijk. Je hoeft dan alleen de clip door de helft te knippen en de eerste helft over de tweede te leggen. Als je de opaciteit van 0 naar 100 bijstelt, lijkt het alsof het effect maar blijft voortduren.

Het belangrijkst is dat alles echt stilstaat en dat de compositie, de kleur en de belichting precies hetzelfde zijn in de verschillende onderdelen. Ik had mijn Sony Alpha 7R III op een statief staan en ik gebruikte de modus voor handmatige belichting met 1/160 seconde, op f/2.8 en met een ISO-waarde van 320. Toen ik de gewenste still had gemaakt, hoefde ik alleen maar over te schakelen naar de filmmodus van de camera. Hiermee filmde ik het bewegende water, waardoor de beelden precies over elkaar pasten. Kseniia moest natuurlijk ook heel stil blijven zitten! Het is geweldig dat je met één camera zo snel kunt overschakelen tussen hoogwaardige stills en video.

Als je heel lastige, technische dingen doet, wordt daar soms maar weinig aandacht aan geschonken, maar als je iets eenvoudigs en effectiefs maakt, vindt iedereen het mooi! Vanuit technisch oogpunt was het niet zo moeilijk om deze cinemagraph te maken, maar hij is wel een van de opvallendste en populairste uit de serie. Een van de makkelijkste om te maken, had dus de grootste impact.

Ga hier naar Virgo's website om de originele cinemagraph te bekijken.

Uitgelichte producten

Virgo Haan

Virgo Haan | Estonia

"Ik doe mijn best om werken te maken die het dagelijks leven overstijgen."

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd