stemmig noors landschap met een dramatische lucht

Oneindig licht | De FE 16-35mm f/2.8 GM II uitproberen

Susanna Kosa & Michael Schaake

Toen filmmaker Susanna Kosa en landschapsfotograaf Michael Schaake de kans kregen om de gloednieuwe FE 16-35mm f/2.8 GM II-lens te testen, was het voor hen meteen duidelijk dat het indrukwekkende landschap van het hoge noorden de perfecte locatie zou zijn daarvoor.

Terwijl Michael de verbluffende landschappen van Noord-Noorwegen fotografeerde en zo zijn passie uitoefende, maakte Sanna een filmisch portret van hem.

De fantastische kwaliteit van de behuizing, de soepele bediening, de instelbare diafragmaring en bovenal het lichte gewicht sprongen meteen in het oog van de twee Duitse Sony-ambassadeurs.

“De lens lag geweldig in de hand,” zei Michael, “is zeer stevig en degelijk gemaakt en is merkbaar lichter dan zijn voorganger. Omdat ik het gewicht van mijn apparatuur altijd zo laag mogelijk wil houden, is dat iets heel belangrijks voor mij. Om precies die reden heb ik in het verleden steeds de FE 16-35mm f/4 ZA OSS gebruikt. Ik was dus erg blij toen ik hoorde dat de nieuwe 16-35mm f/2.8 GM II bijna evenveel weegt als de Zeiss!”

Sanna was evenzeer onder de indruk: “Het was opvallend hoeveel kleiner de nieuwe versie was in vergelijking met het vorige model. Voor mijn werk gebruik ik graag kleine camera's zoals de FX3, dus een kleiner lensformaat is altijd welkom. Een andere functie die me erg beviel, was de handmatige diafragmaring met klikschakelaar. Die is ontzettend handig voor filmopnamen.”

bootje op een kalme zee met dramatische wolken erachter © Michael Schaake | Sony α7R V + FE 16-35mm f/2.8 GM II | 1/80s @ f/14, ISO 100
een stormachtige lucht achter een donkere berg in noorwegen © Michael Schaake | Sony α7R V + FE 16-35mm f/2.8 GM II | 1/125s @ f/16, ISO 200

Dankzij zijn bestendigheid tegen stof en weersinvloeden kan de lens ook in ongunstige omstandigheden worden gebruikt. Dat is een basisvereiste bij fotograferen in de vrije natuur. De zoomring draait vloeiend en nauwkeurig en in minder dan een kwartslag schakel je van 16mm naar 35mm. Tegelijkertijd schuift de lens maar een klein beetje uit. Omdat je dus maar heel weinig gewichtsverplaatsing krijgt, is hij een uitstekende keuze voor filmen op een gimbal.

Sanna merkte ook de opvallende afwezigheid van focus breathing op: “Ik had het eerst niet in de gaten, maar na een tijdje was ik aangenaam verrast om te ontdekken dat er haast geen breathing is. Dit is een extreem handige functie voor filmmakers.”

sony fx3 met sel1635gm2 erop bevestigd

De meeste fotografen en filmmakers zullen het erover eens zijn dat de keuze voor een zoomlens in plaats van een prime-lens een afweging is tussen wendbaarheid versus maximale diafragmasnelheid.

Michael: “Het geweldige aan de Sony G Master-zoomlenzen is dat hun prestaties ongeveer vergelijkbaar zijn met die van prime-lenzen. Ik kan met het grootste diafragma fotograferen en zelfs aan de randen van het frame toch een uitstekende resolutie en verwaarloosbare vervorming krijgen. En met de hoge ISO-prestaties van mijn Alpha-behuizingen is een maximaal diafragma van f/2.8 niet eens een probleem wanneer ik fotografeer bij zeer weinig licht.”

“Een andere functie die ik bijna toevallig ontdekte, was de zeer nauwkeurige scherpstelling”, voegt hij eraan toe. “Ik kon scherpstellen tot 22 cm, iets wat best verrassend is voor een lens als deze.”

michael schaake fotografeert een bloem met zijn sony alpha 7R V © Sigurd Salberg Pedersen
paarse bloem met daarachter zacht zonlicht © Michael Schaake | Sony α7R V + FE 16-35mm f/2.8 GM II | 1/80s @ f/2.8, ISO 125

De omgeving van Tromsø bood een grote verscheidenheid aan prachtige, fotogenieke locaties. “Ik werd verrast door de kobaltblauwe schoonheid van het water”, zei Michael, “en ik ontdekte deze kleine waterval aan de overkant van het meer. Dat leek me een interessante compositie.”

michael schaake komt aan bij een diepblauw meer om er zijn camera op te stellen © Sigurd Salberg Pedersen
een diepblauw meer met een waterval aan de overkant © Michael Schaake | Sony α7R V + FE 16-35mm f/2.8 GM II | 15s @ f/18, ISO 100

Met niet minder dan vier XD lineaire motoren zijn de autofocussnelheid en nauwkeurigheid van de nieuwe lens indrukwekkend. Sanna had het volgende te zeggen over de videoprestaties: “Voor mijn werk fotografeer ik vaak atleten in natuurlijk licht. In zulke situaties heb ik een snel en betrouwbaar AF-systeem nodig om het onderwerp scherp te houden, zeker wanneer ze met hoge snelheid bewegen. Ik denk dat ik een beetje verwend ben met de Mk II-versies van de 24-70 en 70-200 G Master-lenzen omdat hun AF-tracking zo goed is. Ik ben dan ook erg blij dat de nieuwe 16-35 vergelijkbare verbeteringen heeft.”

“Tijdens mijn shoots heb ik altijd de voorkeur gegeven aan zoomlenzen, omdat die meer mogelijkheden bieden zonder dat ik steeds van lens hoef te wisselen.”

susanna kosa bepaalt het frame voor een opname met haar sony alpha fx3 © Sigurd Salberg Pedersen

De nieuwe FE 16-35mm f/2.8 GM II is voor Michael een welkome aanwinst voor zijn expedities.

“Wanneer ik mijn apparatuur kies om mee te nemen tijdens een fotoshoot, komt het letterlijk op elke gram aan. Nu kan ik mijn oudere Zeiss-lens vervangen. Dat zal een enorm verschil maken voor mijn opnamen en me meer flexibiliteit en betere prestaties geven. Ik gebruik de 24-70mm f/2.8 GM II en de 70-200mm f/2.8 GM OSS II al, dus deze lens maakt de drie-eenheid van ongelooflijke lenzen helemaal compleet!”

bergrivier die uitmondt in een meer © Michael Schaake | Sony α7R V + FE 16-35mm f/2.8 GM II | 10s @ f/18, ISO 400

Uitgelichte producten

Susanna Kosa

Susanna Kosa | Germany

“Mijn voorliefde voor filmmaken heeft me veel geweldige avonturen gebracht, maar de beste ervaringen zijn de onvergetelijke momenten die ik anders niet zou hebben beleefd.”
Michael Schaake

Michael Schaake | Germany

"Het kan inspirerend en ontzettend persoonlijk zijn als je leeft in het moment en de dramatische schoonheid van de natuur ervaart. Door mijn foto's te delen, hoop ik anderen met me mee te nemen op deze reis"

Gerelateerde verhalen

Meld u aan voor de nieuwsbrief van α Universe

U hebt u geabonneerd op de nieuwsbrief van α Universe

Voer een geldig e-mailadres in

Er is iets fout gegaan

U hebt u geabonneerd